10 gezonde borrelhapjes

Door | 2017-09-04T19:52:15+00:00 4 september 2017|Categorieën: Foodbasics, I'm a Foodie blog, Recepten|Onderwerpen: , |
  • Gezonde borrelhapjes
Jullie kennen het vast allemaal, dat moment dat je op de bank zit en gewoon zo’n zin hebt in iets lekkers…Soms is het makkelijker om de verleiding te weerstaan en op andere momenten lijkt het alsof al die lekkere dingen in de (koel)kast je aantrekken als magneet. Zelf probeer ik het altijd gezond te houden (dan is het schuldgevoel ook minder ;-)) en het vooral leuk te presenteren. Onderstaande borrelhapjes heb ik in de loop van de jaren verzameld en vooral de groente tapas met dip en de gebakken garnalen zijn favoriet bij mij.
  1. Groente tapas met dip

Persoonlijk is dit één van mijn favoriete borrelhapjes, niet alleen omdat het makkelijk te maken is maar ook omdat je er eindeloos mee kunt variëren. Vul een aantal (tapas) schaaltjes met verschillende groente zoals cocktail tomaatjes, worteltjes, radijsjes, plakjes komkommer. Maak in een wat groter schaaltje een dip van yoghurt met bijvoorbeeld gemalen komijn. De dip kun je qua smaak elke keer anders doen, met verse kruiden, knoflook of Italiaanse kruiden. Zet het dipschaaltje in het midden van bijvoorbeeld een houten broodplank en zet de schaaltjes met groente erom heen & dippen maar (foto uit Eet als een Expert)!

Gezonde borrelhapjes

  1. Zelf popcorn maken

Je zou denken dat dit een klusje is maar niets is minder waar. Deze zelfgemaakte popcorn heb je in no time op je salontafel staan. het enige wat je nodig hebt is pofmaïs (zak met maïskorrels), een scheutje olie en eventueel kruiden. Doe een scheutje olie in de pan en zet dit op laag vuur, wacht tot de olie heet genoeg is en doe ongeveer 50 gram mais in de pan. Schud de pan even heen en weer zodat de olie verdeeld wordt over alle maïskorrels. Doe een deksel op de pan en laat op laag vuur de maïskorrels poffen (laag vuur is belangrijk, anders brandt de maïs makkelijk aan). Haal de pan van het vuur als je klaar bent met poffen & klaar is je popcorn! Voor een hartige variant kun je iets chili(vlokken), rozemarijn of peper toevoegen (foto uit Eet als een Expert).

Top 10 gezonde borrelhapjes

  1. Komkommer toastjes met hummus

Voor dit borrelhapje snijd je een komkommer (eerst even wassen) in dikke plakken. Leg de plakken op een leuke serveerschaal en doe op elke komkommerplak een schepje hummus en garneer met bijvoorbeeld verse kruiden of sesamzaadjes. Geniet van deze komkommertoastjes!

  1. Gekruide pizzapunten van ei

Heb je zin in een (lauw)warm borrelhapje, dan zijn deze pizzapunten van ei een goed idee. Klop een ei los met een flinke scheut melk en (verse) kruiden naar keuze (geen zout). Doe een klein scheutje olie in een koekenpan en giet het eimengsel erin. Laat het ei langzaam op laag vuur met een deksel op de koekenpan stollen. Serveer deze dikke pizzapunten op een bord.

Tip: als je deze snack voor meerdere personen maakt kun je meerdere eieren gebruiken (reken 1 ei per persoon)

  1. Geroosterde kikkererwten

Dit borrelhapje is makkelijk te maken, maar heeft wel een langere bereidingstijd omdat de oven nodig is voor het roosteren. Je kunt kiezen voor 1 soort peulvrucht om te roosteren, maar je kunt ook een mix maken van bijvoorbeeld kikkererwten en sojabonen. Zelf gebruik ik meestal kikkererwten en pompoenpitten. Laat een blik kikkererwten goed uitlekken en dep deze droog. Meng in een kom de kikkererwten met 2 eetlepels pompoenpitten en een scheutje olie. Omdat ik zelf meer van hartig houd, maak ik meestal een hartige variant waarbij ik bijvoorbeeld kerrie, paprikapoeder en peper toevoeg aan het mengsel. Doe het mengsel op een bakplaat met bakpapier (goed uitspreiden) en laat dit voor ongeveer 40 minuten in het midden van de voorverwarmde oven (ongeveer 170 graden) roosteren. Voor de zoete variant kun je i.p.v. de hartige kruiden 2 theelepels kaneel toevoegen en na ongeveer 30 minuten roosteren 2 eetlepels honing mengen met de kikkererwten(mix) en dit nog ongeveer 10 minuten in de oven laten karamelliseren. Wel even iets laten afkoelen voordat je begint met snoepen!

  1. Meloen en feta prikkers

Dit borrelhapje is een zomerfavoriet bij mij, er zijn dan volop meloenen te koop en het smaakt heerlijk op een warme avond in de tuin. Zelf gebruik ik meestal een stuk watermeloen (1/4 of 1/8 deel van de meloen, afhankelijk van de grootte) die ik met schil en al in kleine stukjes snijd. Snijd van een plak feta een paar dikke repen af en snijd deze in stukjes. Prik op een satéstokje om en om een stuk watermeloen en feta tot het stokje vol is. Afhankelijk van het aantal personen waarvoor je het borrelhapje maakt maak je nog meerdere prikkers (reken 2-3 prikkers per persoon). Leuk om op een grote schaal te serveren of te prikken in een stuk meloen wat je over hebt gehouden.

  1. Kerstomaatjes gevuld met Hϋttenkäse

Deze gevulde kerstomaatjes zijn makkelijk te maken en geven een frisse smaak door de hϋttenkäse. Snijd het kapje van enkele kerstomaatjes en hol het tomaatje uit met een theelepel. Breng de hϋttenkäse op smaak met fijn gesneden bieslook (andere kruiden kunnen ook, varieer vooral!) en wat peper. Vul de kerstomaatjes met de op smaak gemaakte hϋttenkäse en zet voor de garnering het kapje weer op de tomaat.

  1. Courgette rolletjes gevuld met tonijn

Deze courgette rolletje zijn niet alleen erg smakelijk maar het ziet er ook heel leuk uit als je het serveert. Laat een blikje MSC tonijn op water goed uitlekken en doe dit in een schaaltje. Voeg hierbij een scheut yoghurt toe en breng op smaak met bijvoorbeeld een fijn gesneden uitje, paprikapoeder, peper en kerrie. Snijd een courgette in de lengte doormidden zodat je 2 lange stukken krijgt. Snijd met een kaasschaaf van 1 part courgette lange plakken. Leg 1 plak op een snijplank en doe een klein schepje van de tonijnsalade aan het begin op de courgetteplak (laat een klein stukje courgette plak leeg aan het begin i.v.m. het rollen). Rol dan langzaam de courgetteplak op door het lege stukje over de tonijn te klappen en zet als je klaar bent met rollen het geheel vast met een prikker (volg je mij nog…het klinkt ingewikkeld maar valt reuze mee). Ga zo door tot je genoeg rolletjes hebt! De overige courgette kun je de volgende dag makkelijk verwerken in je lunch of avondeten, hetzelfde geldt voor de tonijnsalade.

  1. Olijvenmix

Dit borrelhapje heb je in no time op tafel, het enige wat je nodig hebt is een potje olijven op water. Mocht je een mix willen maken dan kun je kiezen voor groene en zwarte olijven. Serveer in een schaaltje met prikkers.

  1. Garnalen uit de wok met knoflook

Zelf gebruik ik altijd grote garnalen voor dit borrelhapje (uit de vriezer, even laten ontdooien). Doe een klein scheutje olie in de wok en bak hierin de garnalen samen met een uitgeperst teentje knoflook. Serveer in een schaaltje er garneer met een takje peterselie, enjoy!

Eet als een expert

Interesse in gezonde voeding?

Check dan ons boek Eet als een expert op bol.com of via de webshop!

 

print dit artikel print dit artikel

  Voedingswetenschapper

Voeding heeft van kinds af aan al een rol gespeeld in mijn leven. Als klein meisje vond ik het al leuk om te koken en stond ik dan ook graag in de keuken om mijn moeder te helpen en later zelf recepten uit te proberen. Daarna typte ik dan de recepten uit op de typemachine, wat leuk is het om nu nog eens terug te bladeren en te zien dat mijn receptenkeuze toen vooral bestond uit lekkere dingen zoals koekjes en toetjes, dat is nu wel anders! Het is dan ook niet zo vreemd dat ik na de middelbare school heb gekozen voor de opleiding Voeding en Gezondheid aan de Wageningen Universiteit, met als specialisatie Voeding in Gezondheid en Ziekte. Inmiddels ben ik alweer even afgestudeerd en werkzaam als klinisch datamanager hematologie bij het Integraal Kankercentrum Nederland (IKNL).

Reacties

Schrijf een reactie

Evidence-based foodplatform, geschreven door professionals

De voedingsindustrie houdt je soms voor de gek met misleidende etiketten en voedingsclaims op fabrieksproducten. Daarnaast is op het internet veel onjuiste informatie over voeding te vinden. Tijd voor een onderbouwd tegengeluid! I’m a Foodie is hét platform waarop diëtisten en voedings- en gezondheidswetenschappers hun kennis delen over gezonde voeding.
Wij staan voor gezond, duurzaam, vers (zonder pakjes en zakjes) en zelf koken. De onderwerpen zijn alledaags, evidence based én direct praktisch toepasbaar in je eigen situatie. Uiteindelijk is de keuze aan jou: op welke manier ga jij gezond eten?