Evidence-based foodplatform, geschreven door professionals

De voedingsindustrie houdt je soms voor de gek met misleidende etiketten en voedingsclaims op fabrieksproducten. Daarnaast is op het internet veel onjuiste informatie over voeding te vinden. Tijd voor een onderbouwd tegengeluid! I’m a Foodie is hét platform waarop diëtisten en voedings- en gezondheidswetenschappers hun kennis delen over gezonde voeding.
Wij staan voor gezond, duurzaam, vers (zonder pakjes en zakjes) en zelf koken. De onderwerpen zijn alledaags, evidence based én direct praktisch toepasbaar in je eigen situatie. Uiteindelijk is de keuze aan jou: op welke manier ga jij gezond eten?

10 keer ontbijten met Jolien

Door | 2017-01-07T09:54:08+00:00 5 juli 2015|Categorieën: I'm a Foodie blog, Recepten|Onderwerpen: |
  • gezond ontbijten
Ik ben één van die mensen die geen enkel probleem heeft om op te staan. Of het nou half 6 of 8 uur is (al ben ik dan vaak al wakker), zodra mijn wekker gaat spring ik bijna mijn bed uit (Ok, nou heb ik natuurlijk ook mijn off-dagen maar you get the point ;-)). Waar ik absoluut de tijd voor wil nemen is het ontbijt. Ik trek er rustig een half uur voor uit, zelfs om 6 uur ’s morgens. Even klaarmaken en daarna rustig zitten en opeten! Mensen vragen zich weleens af hoe ik daar tijd voor het ’s morgens, maar voor mij is het inmiddels vast patroon geworden om ‘uitgebreid’ te ontbijten en daarnaast is het een hobby waar ik tijd voor vrij wil maken. Ik maak er (bijna) elke dag een foto van die ik deel via mijn Instagram en ik zet er graag mijn wekker 5 minuten eerder voor! Hieronder 10 ontbijtjes die je mogelijk inspireren om lekker te ontbijten.

10x ontbijten:

1. Gebakken havermout

Afwisselend op het kommetje gewone havermout, kun je deze ook klaarmaken in de oven. Het kost iets meer geduld maar is zeker wel de moeite waard! De havermout krijgt hier een lekker krokant korstje van en wordt wat steviger dan wanneer je het kookt. Het moet zo’n 20 tot 25 minuutjes in de oven (180 graden) maar ondertussen kun je even douchen en je klaarmaken voor de dag. Één van mijn favorieten is havermout met appel en kaneel uit de oven, alsof je warme appeltaart eet voor je ontbijt! Een andere creatieve tip is om een appel uit te hollen (dat is even een klusje) en daar de havermout in te doen. De appel wordt heerlijk zacht en zo lekker!

gezond ontbijten

2. Yoghurt met (homemade) granola en fruit

Dit is een ontbijt in de categorie ‘makkelijk & snel’. Qua yoghurt wissel ik altijd af. De ene keer kies ik voor kwark of Griekse yoghurt, de andere keer voor soja- of geitenyoghurt. Mijn granola maak ik altijd zelf (mede doordat er in de meeste van de winkel noten zitten; hier ben ik allergisch voor). Het is meestal een mix van havervlokken, boekweit en zaden en pitten. Beetje olie en eventueel honing erdoor en dan 15-20 minuutjes in de oven op 180 graden. Elke keer is het weer een beetje anders, want ik doe de hoeveelheden altijd maar op gevoel!

gezond ontbijten

3. Mugcake 

Nog een ontbijtje in de categorie ‘makkelijk & snel’ en misschien inmiddels ook wel in de categorie ‘wie kent hem niet’, de mugcake! Voor degenen die dit nog niet kennen, het is een cakeje in een mok! Doordat je hem maakt met banaan, een eitje en havermout of ander meel, vult hij goed maar is het alsof je een toetje eet voor het ontbijt.

gezond ontbijten

4. Zoete omelet

Voor het ontbijt eet ik bijna altijd zoet, of in elk geval iets met fruit. Wist je dat je van een omelet ook een heerlijk zoet omeletje kunt bakken? Klop een eitje los met wat yoghurt of kwark, voeg eventueel wat kaneel of vanille toe, bak er een omeletje van en serveer bijvoorbeeld met fruit en honing.

gezond ontbijten

5. Overnight oats

Één van mijn grootste favorieten op ontbijt gebied zijn overnight oats. Dit is havermout dat je een nachtje laat weken in de melk en ’s morgens zo uit de koelkast trekt om op te eten. Het enige probleem is.. Het ziet er niet altijd even smaakvol uit 😉 maar het is zó lekker! Ik doe er altijd een beetje lijnzaad of chiazaad door omdat ik de structuur dan wat lekkerder vind worden. Mijn lievelingsontbijt is overnight oats uit een bijna lege pindakaas pot, met een geprakte banaan erdoor.

gezond ontbijten

6. Mousse van zijdentofu

Zijdentofu is net als gewone tofu gemaakt van sojabonen, maar heeft een veel zachtere structuur en valt bijna uit elkaar als je er iets mee probeert te doen. Het is te koop bij de biowinkel, maar tegenwoordig hebben de grotere supermarkten het ook in het assortiment zitten! Als je een (half) pakje zijdentofu mixt met banaan, eventueel wat honing voor extra zoetheid en cacao heb je een super lekkere chocolademousse! Je kunt ook mousse maken van elk ander fruit, zoals aardbeien en/of banaan. Mijn ervaring leert dat je het prima in de ochtend kunt maken en dan opeten, maar dat het nóg lekkerder is om het de avond ervoor te maken en het een nachtje op laat stijven in de koelkast. Daarnaast is zijdentofu een zeer geschikt product om je smoothies heerlijk romig mee te maken.

gezond ontbijten

7. Muffins

Ideaal voor als je haast heb in de ochtend zijn banaan-havermoutmuffins! Gemakkelijk te maken de dag ervoor of in het weekend, vries ze eventueel in en je hebt voor de hele week een ontbijtje die ook nog eens makkelijk is om mee te nemen. Hiervoor zijn talloze recepten te vinden en vaak kun je ook een recept voor bananenbrood in muffinvormpjes maken om hier muffins van te maken (al moet je dan wel even de oventijd in de gaten houden!). Ik smeer er vaak nog een lik pindakaas op (ik heb een zwak voor banaan met pindakaas) en als ik er twee eet kan ik wel weer even vooruit.

gezond ontbijten
8. Chiapudding

Om eerlijk te zijn heb ik zo’n beetje alle superfoods uitgeprobeerd en chiazaad is de enige die nog blijvend favoriet is. Niet omdat hij zo super is (lees daar hier meer over) maar omdat ik de structuur zo lekker vind. Chiazaad neemt veel vocht op en krijgt hierdoor een beetje een pudding-achtige structuur. Je kunt het maken met melk, maar ook met yoghurt, wat mijn voorkeur heeft.

gezond ontbijten

9. Rauwe boekweitpap

Ook een van mijn favorieten (ja, ik heb veel favorieten) is rauwe boekweitpap. Zoals de naam al zegt, rauw, wordt deze pap niet gekookt. Door boekweitkorrels een nachtje te weken in water, worden ze zacht waardoor je ze gemakkelijk kunt pureren. Spoel ze ’s morgens om in een zeef, doe er een banaan door voor de romigheid, eventueel een lepeltje tahin (want dat is lekker!) en blend het, eventueel met een scheutje water, tot een gladde pap.

gezond ontbijten

10. Pannenkoeken!

In het weekend wil ik nog wel eens starten met een écht luxe ontbijt en dan bak ik weleens een stapeltje pannenkoeken! De ene keer van havermout, de andere keer van speltmeel of boekweit tot aan de bekende banaan-ei pannenkoekjes. Wat ik dan vaak doe, is twee porties maken en die tweede portie invriezen. Zo hoef je ze de volgende keer alleen maar even te laten ontdooien en op te warmen en ben je binnen no time klaar! 🙂

gezond ontbijten

Ik zou waarschijnlijk een kookboek kunnen vullen met ontbijt-ideeën (denk aan groene smoothies, fruit met een crumble topping, crackers of een (rogge)broodje met beleg, etc.) maar hierbij een paar laatste tips voor de variatie:

  • Een kommetje pap is natuurlijk ook een prima ontbijt, maar elke dag havermout gaat misschien vervelen. Al eerder schreef ik een blog over de variaties van havermout, deze kun je hier teruglezen.
  • Varieer ook eens met smaken! Kaneel is een voorspelbare, maar wissel ook eens af met vanille, koekkruiden, gember, cacao (voeg dan wel een zoetje toe, zoals honing of banaan), steranijs of bijvoorbeeld verse munt. Ook kun je een zakje thee meekoken voor eens een andere smaak of wat citroensap toevoegen. Daarnaast ontbeet ik laatst bij mijn zusje die haar havermout in sinaasappelsap (met half water/melk) had gekookt. Lekker!
  • Tot slot kun je natuurlijk variëren met de topping van hier tot Tokio. Alle soorten fruit zijn lekker, maar probeer ook eens een andere bereiding. Appel met kaneel is heerlijk warm uit de magnetron of gebakken, datzelfde geldt voor gebakken banaan, gekarameliseerde pruim (in een beetje jus d’orange laten pruttelen tot de stukjes lekker zacht zijn!) of gegrilde perzik.

Ik hoop dat ik jullie hierbij voldoende heb geïnspireerd om de dag goed te beginnen met een lekker ontbijt. Mocht je nieuwsgierig zijn hoe het er bij mij dagelijks aan toe gaat dan kun je dat hier vinden. Heb je nog meer ideeën of een recept dat ik echt eens moet uitproberen, laat dat dan gerust hieronder achter in de reacties!

Eet als een expert

Interesse in gezonde voeding?

Check dan ons boek Eet als een expert op bol.com of via de webshop!

 

print dit artikel print dit artikel

  Gezondheidswetenschapper & (sport)diëtist

Mijn naam is Jolien Klamer en ik hou van alles dat met eten te maken heeft. In 2012 studeerde ik af als diëtist, in 2013 als sportdiëtist. Toen denkende dat een beroep als diëtist helemaal mijn ding was… Omdat ik mijn scriptie zo leuk vond om te schrijven, met SPSS te stoeien en Pubmed in te duiken startte ik op advies van een docent op de hogeschool, via de premaster, met de master Gezondheidswetenschappen. Ik hield (hou nog steeds) van leren en studeren, dus waarom niet?

Reacties

2 Reacties

  1. Astrid 6 juli 2015 at 10:36- Beantwoorden

    Superleuk Jo!!

  2. Bo van Gaal 20 augustus 2015 at 4:59- Beantwoorden

    Hee Jolien,

    Tot nu toe nog geen tijd gehad om je berichten op iamafoodie te lezen. Wat ben ik blij dat ik er nu even tijd voor heb gemaakt, want wat schrijf je leuk! Een enorm goed artikel voor mij (iemand die ’s ochtends alleen maar yoghurt met kant en klare cruesli eet, IEDERE dag!) Ik ga je tips en suggesties meenemen en uitproberen! Thankss!!

    Groetjes, Bo
    (Die ene van de lunch bij Pauline & Bolletje 😉 )

Schrijf een reactie