fbpx

10 tips om goedkoop en gezond te eten

Door |2018-04-29T20:06:49+00:0029 april 2018|Categorieën: I'm a Foodie blog, Wat vinden de Foodies?|Onderwerpen: , , , |
Gezond eten blijft altijd een terugkomend onderwerp. Veel mensen willen zo gezond mogelijk eten, maar willen ook dat het lekker is én betaalbaar. Vooral dat betaalbare deel blijft vaak lastig. Als je even snel wat wilt maken wat kies je dan en wat kost het? Met deze 10 tips geef ik je graag wat handvatten om gezonde én voordelige keuzes te maken.

Eet met het seizoen mee

Iedereen weet dat zomers de Hollandse aardbeien veel beter verkrijgbaar – en door het grote aanbod – een stuk goedkoper zijn. Dit geldt voor vrijwel alle groente en fruit. Bovendien zijn groente en fruit in het seizoen het allerlekkerst. Let daarnaast ook een beetje op de aanbiedingen van de supermarkt. De groenten die er op dat moment veel zijn, worden groter ingekocht en goedkoper aangeboden. Check op de kalender van Milieucentraal om welke producten het gaat. Profiteer en geniet!

Plan je maaltijden

Gaat jouw voorraadkast of koelkast over vraag en aanbod? Door slim in te kopen en te plannen zorg je dat je geen ingrediënten verspilt. Gebruik je bijvoorbeeld ergens een half pak of zakje van, plan dan nog een maaltijd met dit ingrediënt dezelfde week, zodat je de andere helft ook op maakt.

Eet meer plantaardig

Plantaardige producten zijn vaak goede en goedkope eiwitbronnen en kunnen goed ingezet worden als vleesvervanger. Daarnaast zijn ze vaak een stuk voordeliger dan vlees, vis of kip.  Een voorbeeld van een voordelige vleesvervanger is de peulvrucht. Peulvruchten (zoals bonen en kikkererwten) zijn rijk aan B- vitamines en mineralen zoals ijzer en calcium en bevatten daarnaast ook veel vezels. Naast goed voor je voor je portemonnee en het milieu dus ook goed voor je gezondheid!

Gebruik restjes

Restjes of kliekjes klinken misschien niet heel aantrekkelijk. Maar is het eigenlijk niet zonde om eten weg te gooien? Gelukkig kun je in veel restaurants tegenwoordig doggy bags krijgen. Heb je thuis nog wat over van de avondmaaltijd, gooi het dan zeker niet weg. Verwerk restjes groente of peulvruchten in een soep, omelet, wrap of neem het mee als lunch. Heb je veel eten over? Vries het dan in en eet het op een ander moment. Dat levert dan ook meteen tijdsbesparing op een andere dag op.

Diepvries is een goed alternatief voor vers

In de diepvries kun je voordelige groenten, fruit en vis vinden, ook buiten het seizoen. Omdat dit langer houdbaar is en minder gevoelig voor derving liggen de prijzen vaak aanzienlijk lager en ook jij hoeft het thuis dus niet in een paar dagen op te hebben. De voedingswaarde van diepvriesproducten is niet minder (soms zelf beter!) dan vers, dus daarvoor hoef je het niet te laten.

Koop aanbiedingen

Wacht op aanbiedingen, dan is het vanwege de lage prijs dubbel zo leuk om mee te koken. Let wel op dat je je niet laat verleiden door aankopen die je anders niet zou doen. Je kunt ook besparen door A-merken te laten staan. Een basisproduct zoals havermout is in een mooie verpakking opeens 4 à 5x zo duur. De goedkopere producten staan vaak lager in het vak, dus zorg ervoor dat je ze niet over het hoofd ziet. Kijk ook naar de kiloprijs van producten om een betere vergelijking te maken. Is het product echt voordeliger of is de verpakking alleen kleiner? Gebruik een boodschappenlijstje of een app zoals Wunderlist. Neem ook eens een kijkje op de markt. Veel producten zijn daar vaak een stuk voordeliger. Vergelijken kost misschien in het begin wat tijd, maar al snel wordt jij een expert en ken je je eigen koopjes als geen ander.

Maak het leuker met goede low budget gerechten

Maak er een uitdaging van om voordelig boodschappen te doen. Neem bijvoorbeeld een klein bedrag mee naar de supermarkt en niks meer. Dan sta je voor een serieuze uitdaging. Wees kritisch. Ik ben benieuwd waar je mee thuis komt.

Schakel hulpmiddelen in

Kom je er even niet uit? Geen probleem! Je staat er zeker niet alleen voor. Zoek naar hulpmiddelen, zoals een leuke (low budget) kookworkshop, kook eens samen met je vrienden en check regelmatig de seizoensrecepten op I’m a foodie (de kosten per persoon staan erbij).

Bespaar op impulsaankopen

Hier valt echt serieus geld te ‘verdienen’. Drink je wel eens een koffie op het station? Investeer dan in een goede thermosbeker, die heb je snel genoeg terugverdiend. Doe geen boodschappen met een lege maag, ook dat helpt tegen het aankopen van impulsproducten. Iedereen kent zijn zwaktes, ga hier constructief mee om. Wees jezelf te slim af en je houdt daardoor geld over.

Bespaar ook op lege calorieën

Met lege calorieën bedoel ik producten zoals frisdrank, chips en snacks. De producten hebben weinig (gezonde) voedingswaarde. Trakteer jezelf gerust af en toe op iets lekkers, maar door het laten staan van sapjes en frisdranken bespaar je én geld én calorieën. Uiteindelijk zorgen deze frisdranken e.d. er namelijk niet voor dat je minder eet of kleinere maaltijden neemt, maar ze kosten wel extra geld. Zonde dus!

Extra tip:

Ga aan het eind van de (zater)dag naar de markt. Vaak zijn er ca. een half uur voordat de markt ‘opgeruimd’ wordt nog wat leuke aanbiedingen om de kraam leeg te verkopen. Vooral het zachte/rode fruit is dan vaak voordeliger. Zo begin (of eindig) je je zaterdag extra lekker!

Heb jij nog goede tips, voeg die dan toe aan de comments hieronder. Ik ben erg benieuwd.

Met mijn praktijk ben ik trouwens betrokken bij een lokaal initiatief om mensen gezond te leren koken met weinig middelen. Hiervoor ontwikkel ik recepten met 3 gangen menu’s voor €2,50. Wil je meer weten over dit project, kijk op www.opdekooktoe.nl

 

Eet als een expert

Interesse in gezonde voeding?

Check dan ons boek Eet als een expert op bol.com of via de webshop!

 

print dit artikel print dit artikel

  (kinder) diëtist & Gezondheidswetenschapper in mijn eigen praktijk Everdien Foodcoaching

Mijn naam is Everdien van der Leek, diëtist met de master “Nutrition & Health” op zak. Ik ben werkzaam als diëtist en gezondheidswetenschapper in mijn eigen praktijk Everdien Foodcoaching in Leiden. Naast mijn praktijk geef ik ook voedingsvoorlichting aan groepen, schrijf ik blogs en werk ik als vrijwilliger mee aan het project “Op de kook toe”. De veelzijdigheid van het voedingsvak maakt het uitdagend.

Reacties

Schrijf een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Evidence-based foodplatform, geschreven door professionals

De voedingsindustrie houdt je soms voor de gek met misleidende etiketten en voedingsclaims op fabrieksproducten. Daarnaast is op het internet veel onjuiste informatie over voeding te vinden. Tijd voor een onderbouwd tegengeluid! I’m a Foodie is hét platform waarop diëtisten en voedings- en gezondheidswetenschappers hun kennis delen over gezonde voeding.
Wij staan voor gezond, duurzaam, vers (zonder pakjes en zakjes) en zelf koken. De onderwerpen zijn alledaags, evidence based én direct praktisch toepasbaar in je eigen situatie. Uiteindelijk is de keuze aan jou: op welke manier ga jij gezond eten?