10x gezond drinken

Door | 2018-01-05T17:42:22+00:00 4 januari 2018|Categorieën: Foodbasics, I'm a Foodie blog, Kritisch kiezen & kopen|Onderwerpen: , , |
  • gezond drinken
Genoeg drinken is van levensbelang. Zonder vocht kunnen we niet overleven en de aanbeveling is dan ook om ongeveer 1,5 tot 2 liter per dag te drinken (1). Maar wat kun je het beste drinken? Omdat we bij I’m a Foodie fan zijn van onbewerkte voeding vind je in dit overzicht geen light frisdranken, zoetjes en suikervrije ranja’s terug.  De groentesapjes uit de supermarkt kun je ook beter laten liggen. Omdat ze vaak voor 50% uit fruit bestaan, bevatten ze net als vruchtensap nog steeds veel suiker. Helaas vallen (bijna) alle pakjes drinken voor kinderen ook af, want deze bevatten ook allemaal veel suiker en/of zoetstoffen. In dit overzicht van het Voedingscentrum is dit mooi te zien.
  1. Water

Het is misschien een beetje flauw om deze op nummer één te zetten, maar water is en blijft de allerbeste dorstlesser. In Nederland is het water van superkwaliteit, het is helemaal suikervrij en bovendien komt het bij iedereen uit de kraan.

  1. Thee

Mijn lievelingsmerken zijn Pukka, Yogi Tea, Clipper, Celestial en ShotiMaa. Kijk uit met sommige theesoorten en thee met smaakjes, deze kunnen suiker bevatten (kijk hier de uitzending over thee van Keuringsdienst van waarde terug). Laat oplosthee ook links liggen, deze zit barstensvol suiker. Natuurlijk kun je ook kiezen voor kruidenthee, verse muntthee, gemberthee en thee van verse of gedroogde theeblaadjes. Aan zwarte en groene thee worden zelfs gezondheidsvoordelen toegeschreven. Ze verlagen de bloeddruk en verlagen je risico op een beroerte en diabetes (2).

  1. Koffie

Een zwart bakkie, koffie met een scheutje melk of een cappuccino. Ze bevatten geen van drie toegevoegd suiker en tellen allemaal mee als vocht. En nee, van koffie droog je dus niet uit (3). Filterkoffie verlaagt zelfs het risico op hartziekten, beroerte en diabetes (2).

gezond drinken

  1. Smaakwater

Ook wat voor de kids. Alle pakjes drinken hebben een hoog suikergehalte, behalve een enkele uitzondering. Wicky water met fruit en Sourcy Water met o.a. de smaken aardbei, banaan en sinaasappel zijn (voor zover ik weet) de enige die geen suiker bevatten. Duur is het wel, want het is niet meer dan water met een vleugje aroma.

  1. Infused water

Je zag ze al terug in Eet als een Expert. Water met toegevoegde stukjes limoen, citroen, komkommer, basilicum, munt of sinaasappel. Heerlijk verfrissend, goedkoop en zonder suiker.

  1. Half-half sapje

Toch zin in om een keer iets te drinken met een zoetere smaak? Vul dan je glas voor de helft met een sapje naar keuze en vul het glas aan met water. Best of both worlds: 50% minder suiker dan het originele sapje en toch 50% meer smaak dan water!

  1. Tomatensap

Hartige trek? Tomatensap is de uitkomst! Het bevat de minste calorieën (en dus suiker) van alle sapjes die er bestaan. Tomatensap bevat relatief veel zout, dus een hele goede dorstlesser is het dan weer niet.

gezond drinken

  1. (Bruis)water

Bruiswater is bronwater met koolzuur, zoals Spa Rood of bruisend water van een huismerk. Geheel suikervrij en lekker als afwisseling op een verjaardagsfeestje. Ook deze is natuurlijk op te pimpen met plakjes komkommer of schijfjes limoen en citroen.

  1. (Bruis)water met een smaakje

Daarnaast zijn er (bruis)waters met smaakje te koop van diverse merken. Zoals Spa Bruisend, Sourcy Sprankelend met smaak of Bar-le-Duc mineraalwater met fruit. Ook huismerken hebben tegenwoordig een uitgebreid assortiment met verfrissende smaakjes (van citroen tot kokos) zonder calorieën, suiker en zoetstof. Genoeg keuze dus.

  1. Spelt of chichorei drank

Zin in een warme drank zonder cafeïne en zonder suiker? Dan is ‘nepkoffie’ van geroosterde spelt of chichorei (een wortel) misschien wel wat voor jou. Een nootachtige smaak en per kopje minder dan 10 kilocalorieën. Bijvoorbeeld van Chikko.

Bronnen

  1. Voedingscentrum; geraadpleegd op 22-11-2017
  2. Killer SC, Blannin AK, Jeukendrup AE. No evidence of dehydration with moderate daily coffee intake: a counterbalanced cross-over study in a free-living population. PLoS One 2014;9:e84154.
  3. NEVO; geraadpleegd op 22-11-2017

 

 

Eet als een expert

Interesse in gezonde voeding?

Check dan ons boek Eet als een expert op bol.com of via de webshop!

 

print dit artikel print dit artikel

  (sport)diëtist, voedingswetenschapper, docent vakgroep Voeding aan de Hogeschool Utrecht, eigenaar Voed Jezelf, bootcamptrainer, foodjournalist i.o.

Vroeger heb ik veel geturnd en daarom was het voor mij op jonge leeftijd al logisch om op mijn voeding te letten. Mijn grote interesse in voeding heb ik vervolgens vervuld door in 2008 af te studeren als diëtist in Nijmegen. In 2010 heb ik de Master Voeding en Gezondheid in Wageningen afgerond, maar de (top)sport trok nog steeds en daarom volgde ik de specialisatie tot sportdiëtist. Tussen toen en nu heb ik als (sport)diëtist veel gewerkt in de topsport, mijn eigen blog Voed Jezelf opgezet, vitaliteitsprojecten gedraaid in het bedrijfsleven en gedoceerd op de opleiding Voeding en Diëtetiek in Groningen. Momenteel volg ik een opleiding tot foodjournalist en werk ik als bootcamptrainer in Utrecht.

Reacties

3 Reacties

  1. Goedkoop treinkaartje 10 januari 2018 at 12:50 - Beantwoorden

    De infused water met mint, gember en citroen/limoen is toch wel mijn favoriet. Kan ik echt blijven drinken (zolang het gekoeld is).

  2. kookeetleef 23 januari 2018 at 5:44 - Beantwoorden

    Er bestaat ook tomatensap zonder zout (bio).

  3. Bert Paanakker 24 januari 2018 at 8:14 - Beantwoorden

    Waarom staat magere melk niet in deze lijst?

Schrijf een reactie

Evidence-based foodplatform, geschreven door professionals

De voedingsindustrie houdt je soms voor de gek met misleidende etiketten en voedingsclaims op fabrieksproducten. Daarnaast is op het internet veel onjuiste informatie over voeding te vinden. Tijd voor een onderbouwd tegengeluid! I’m a Foodie is hét platform waarop diëtisten en voedings- en gezondheidswetenschappers hun kennis delen over gezonde voeding.
Wij staan voor gezond, duurzaam, vers (zonder pakjes en zakjes) en zelf koken. De onderwerpen zijn alledaags, evidence based én direct praktisch toepasbaar in je eigen situatie. Uiteindelijk is de keuze aan jou: op welke manier ga jij gezond eten?