Evidence-based foodplatform, geschreven door professionals

De voedingsindustrie houdt je soms voor de gek met misleidende etiketten en voedingsclaims op fabrieksproducten. Daarnaast is op het internet veel onjuiste informatie over voeding te vinden. Tijd voor een onderbouwd tegengeluid! I’m a Foodie is hét platform waarop diëtisten en voedings- en gezondheidswetenschappers hun kennis delen over gezonde voeding.
Wij staan voor gezond, duurzaam, vers (zonder pakjes en zakjes) en zelf koken. De onderwerpen zijn alledaags, evidence based én direct praktisch toepasbaar in je eigen situatie. Uiteindelijk is de keuze aan jou: op welke manier ga jij gezond eten?

5 tips voor een gezonde werkplek

Door | 2017-01-06T14:52:49+00:00 6 maart 2016|Categorieën: Foodbasics, I'm a Foodie blog, Kritisch kiezen & kopen|Onderwerpen: , |

Probeer je gezonder te eten maar maakt je werkomgeving het je lastig? Je bent niet de enige! Wie kent het niet: bij de koffiepauze hoort een plak koek, de droppot staat steevast op het bureau en als een collega trakteert dan wordt het niet op prijs gesteld als je niet gezellig meedoet met de taart. Jaja, die collega’s hebben altijd een reden om jouw goede gedrag op de proef te stellen.

Wees niet getreurd! Ook wat dit betreft kun je flink wat management skills toepassen. Hier 5 tips om je werkplek te updragen in the healthiness department. Work it like a boss! 😉

een gezonde werkplek

TIP 1: Plan
Verandering vraagt om planning en structuur. Klinkt saai? Misschien. Maar, het feestje maak je zelf! En wees eerlijk; hoe vaak krijg jij hetgeen gedaan wat gedaan moet worden zonder enige planning? Als het je lukt wil ik graag wat tips ;-). Gezonder eten gaat niet vanzelf. Je doelen bereiken ook niet. Het vraagt jouw inzet. Het scheelt een hele hoop kopzorgen als jij al weet dat er een gezond tussendoortje op je ligt te wachten. Dan is die mars ineens geen optie meer, toch? Ofwel; als je van tevoren weet wat je gaat doen, dan hoef je er op het moment zelf geen aandacht en tijd meer aan te besteden. Keuzestress = Killing in dit geval.

TIP 2: Gezonde snacks
Ik schreef al eerder een blog met de top 10 gezonde tussendoortjes. Ken je hem al? Een tussendoortje op zijn tijd is welkom. Niemand heeft zin om met een rommelende maag de vergadering door te moeten komen, om vervolgens toch de droppot te lijf te gaan. Daarnaast gaan gezond, simpel én lekker heel goed samen. Wat dacht je van een handje noten, een bananenpannenkoekje of rauwkost (homemade yoghurtdip, anyone?!).

TIP 3: Vocht
Drink jij genoeg tijdens een drukke werkdag? De ervaring is dat het er vaak bij inschiet. En dat is jammer. Helemaal als je je bedenkt dat we de dorstprikkel vaak verwarren met een hongerprikkel. Vergeet de vruchtensappen, frisdranken en automatendranken. Die leveren namelijk veel suiker! Niet fijn voor je lijn en ook niet voor je concentratie. Moeite met drinken? Hier wat suggesties: zet een flesje of een kan met water in het zicht. Maak een thermoskan met thee. Vraag je collega je eraan te herinneren. Plak een post-it op je computer als reminder. Download de ‘Drinking water app’. Pak een glas water na elk bezoek aan de printer. Etc. 😉

TIP 4: Durf ‘nee’ te zeggen
Ok. Annie is 60 geworden en Annie bakt hele lekkere taarten. Annie vindt het ook niet leuk wanneer jij ‘nee’ zegt tegen die taarten en vat dit enigszins persoonlijk op. En, ach; kom op zeg! Jij kunt het toch zeker wel hebben?! Een keertje kan echt niet kwaad. AAAAHH TOEEEEE!

Jep, dit is vaak een lastige. Maar bedenk je goed waar je het voor doet. Hopelijk maak jij jouw keuzes voor jezelf. Wil je genieten van Annie’s taart en is dit een bewuste keuze; ENJOY! Wil je eigenlijk afslaan maar durf je geen nee te zeggen? Succes met je doelen… Als de ander jouw uiteindelijke keuze niet accepteert, dan kun je je afvragen of diegene jouw tijd waard is. De wereld is nog nooit vergaan nadat iemand ‘nee’ heeft gezegd.

TIP 5: Beweeg
Ik vertel natuurlijk niks nieuws als ik zeg dat lang stilzitten niet goed voor je is. Probeer extra te bewegen! Maak een wandeling tijdens je pauze, neem vaker de trap, stap een halte eerder uit op weg naar werk, loop om naar het kopieerapparaat.. Alle kleine beetjes helpen!

Eet als een expert

Interesse in gezonde voeding?

Check dan ons boek Eet als een expert op bol.com of via de webshop!

 

print dit artikel print dit artikel

  Sportdiëtist

Ik ben Marjolein Vos, werk- en wonend in Groningen, 27 jaar (oktober 1988), waarvan 6 jaar werkzaam als (sport)diëtist. De afgelopen jaren heb ervaring opgedaan binnen verschillende settingen, patiëntgroepen & ziektebeelden. Als sportdiëtist ben ik verbonden geweest aan verscheidene topsportclubs. Na een aantal jaren in loondienst heb ik sinds 2 jaar (2014) de stap genomen om samen met mijn collega een eigen praktijk te starten: Diëtistenpraktijk Pelster & Vos.

Reacties

2 Reacties

  1. Sandra 7 maart 2016 at 6:32- Beantwoorden

    Goede tips! Zo zie je maar weer dat het allemaal niet zo ingewikkeld is, gewoon even goed nadenken 🙂

  2. Jenny 7 maart 2016 at 7:19- Beantwoorden

    Wat ook heel erg helpt is: nooit snoep of taart eten op het werk. Dit schept duidelijkheid. Collega’s weten dan dat ze voor jou geen taart hoeven te kopen en kopen dus dus niet voor niks iets voor je. Als je dan eens wilt snoepen, doe je dat gewoon thuis en breng je anderen niet in verwarring. Het is me zelfs weleens overkomen dat iedereen gebak kreeg en mijn collega voor mij een heerlijke appel meenam.
    Het kost trouwens wel behoorlijk veel wilskracht. En soms is die op als ik thuiskom. Daar heb ik nog niet echt een oplossing voor.

Schrijf een reactie