Evidence-based foodplatform, geschreven door professionals

De voedingsindustrie houdt je soms voor de gek met misleidende etiketten en voedingsclaims op fabrieksproducten. Daarnaast is op het internet veel onjuiste informatie over voeding te vinden. Tijd voor een onderbouwd tegengeluid! I’m a Foodie is hét platform waarop diëtisten en voedings- en gezondheidswetenschappers hun kennis delen over gezonde voeding.
Wij staan voor gezond, duurzaam, vers (zonder pakjes en zakjes) en zelf koken. De onderwerpen zijn alledaags, evidence based én direct praktisch toepasbaar in je eigen situatie. Uiteindelijk is de keuze aan jou: op welke manier ga jij gezond eten?

Bang voor de decemberkilo’s?

Door | 2017-01-08T10:45:22+00:00 25 november 2014|Categorieën: Foodbasics, I'm a Foodie blog, Kritisch kiezen & kopen|Onderwerpen: , , |
  • decemberkilo's
Alhoewel de pepernoten al weken in de winkel liggen, is Sinterklaas nu officieel in het land en komen de feestdagen in zicht. Voor veel mensen een gevreesde maand om alle verleidingen de baas te blijven. Toch hoef je niet veel aan te komen tijdens de feestdagen. Mijn advies is om je niet teveel te focussen op de hoeveelheid aan eten, maar op de kwaliteit. Geniet van producten die je echt lekker vindt, maar houdt de hoeveelheid beperkt. Geniet vooral van het samenzijn met dierbaren, want daar draaien de feestdagen toch eigenlijk om!

decemberkilo's

Als je toch ‘verstandig’ wilt genieten van lekkernijen, staan hieronder enkele tips

  1. Kies liever pepernoten dan chocoladepepernoten, dit scheelt je 130 kilocalorieën (kcal) per 10 stuks.
  2. 1 grote chocoladeletter levert evenveel kilocalorieën als een warme maaltijd, namelijk 600 kcal. Welke smaak je kiest, maakt qua kcal niet uit. Pure chocolade is mogelijk iets gezonder, vanwege een hoger gehalte aan anti-oxidanten die mogelijk een gunstig effect hebben op ons hart.
  3. Kies liever voor 1 appelbeignet of 1 oliebol, dan 1 appelflap dat scheelt ongeveer 300 kcal. Een appelflap is gemaakt van bladerdeeg wat veel vet bevat. Mocht je zelf appelflappen maken, kies dan voor filodeeg wat minder vet bevat.
  4. Wees matig met gebruik van alcohol, want dit levert veel kcal. Daarnaast eten wij onbewust meer als we een paar alcoholische versnaperingen op hebben.

Ik ben vooral voor actieve feestdagen. Beweging kan nooit kwaad en zorgt voor verbranding van (extra) kcal. Om 1 bakje pepernoten van 200 kcal te verbranden, moeten wij 1 uur flink wandelen of 40 minuten fietsen.

decemberkilo's

Naar mijn inziens word je niet dik tussen Kerst en Oud en Nieuw, maar tussen Oud en Nieuw en Kerst! Het gaat om het eet- leefpatroon over het hele jaar gezien en niet alleen om die tijdens de feestdagen. Dus geniet, maar met mate en wees actief!

Fijne feestdagen!

Ps: Foodie-proof inspiratie voor een diner tijdens de feestdagen?

Eet als een expert

Interesse in gezonde voeding?

Check dan ons boek Eet als een expert op bol.com of via de webshop!

 

print dit artikel print dit artikel

  ?

Ik ben Patty Lakenman, geboren op 24 mei 1991 en een deel van een twee-eiige tweeling Ik wist al op jonge leeftijd dat ik iets met voeding/beweging wilde gaan doen. Dus ben ik na mijn VWO Voeding en Diëtetiek gaan studeren aan de Hogeschool van Amsterdam. Ik ben sinds juli 2013 afgestudeerd en werkzaam als klinisch diëtist in het Sint Lucas Andreas ziekenhuis, waar ik ook mijn stage gedaan. Sinds september jongstleden werk ik ook als poliklinisch diëtist in het Onze Lieve Vrouwen Gasthuis.

Reacties

Eén reactie

  1. Frans Takken 26 november 2014 at 5:30- Beantwoorden

    he Patty wat een ontzettend leuk initiatief. Ik ga voor de maandelijkse nieuwsbrief. Veel succes met je verdere wetenschappelijk onderzoeksambitie!

Schrijf een reactie