Evidence-based foodplatform, geschreven door professionals

De voedingsindustrie houdt je soms voor de gek met misleidende etiketten en voedingsclaims op fabrieksproducten. Daarnaast is op het internet veel onjuiste informatie over voeding te vinden. Tijd voor een onderbouwd tegengeluid! I’m a Foodie is hét platform waarop diëtisten en voedings- en gezondheidswetenschappers hun kennis delen over gezonde voeding.
Wij staan voor gezond, duurzaam, vers (zonder pakjes en zakjes) en zelf koken. De onderwerpen zijn alledaags, evidence based én direct praktisch toepasbaar in je eigen situatie. Uiteindelijk is de keuze aan jou: op welke manier ga jij gezond eten?

Barbara’s VeganChallenge Diary deel 1

Door | 2017-01-06T15:06:19+00:00 4 november 2013|Categorieën: I'm a Foodie blog, Trends & Hypes, Wat vinden de Foodies?|Onderwerpen: , , |
  • Veganchallenge-brood-met-avocado
De standaard vraag die ik krijg nadat ik vertel dat ik mee ga doen met de VeganChallenge is: “Waarom?” Ik kan dan natuurlijk een pleidooi houden over het dierenleed dat vooraf gaat aan een stukje vlees, maar dat weten we inmiddels (bijna) allemaal wel. De persoonlijke reden waarom ik deze uitdaging aan ga is inderdaad een principe kwestie én om te ervaren hoe het is om je eetpatroon veranderen. Oplossingen en alternatieven bedenken in verschillende situaties en dus ook omgaan met verleidingen.

Vrijdag 1 november, de eerste dag van mijn VeganChallenge

Om de overgang van ‘flexitarisch’ naar ‘veganistisch’ iets minder groot te maken heb ik de afgelopen weken al iets andere inkopen gedaan. Bepaalde producten heb ik al laten staan, zoals kwark en hüttenkäse.
Wel heb ik gisteren – alvast mijn excuses – als een baas genoten van een stuk zalm. Verse zalm, beetje peper en zout en gebakken in de roomboter. Van elke hap heb ik genoten. Ik zag gelijk de oefening  ‘Mindful- eten’ voor me die ik regelmatig mee geef aan cliënten. Genieten!

Ik begin vandaag met een heerlijk ontbijt: havermout met amandelmelk, appel, rode vruchten, lijnzaad, pompoenpitten en speculaaskruiden. Gewoon omdat ik dat lekker vind.

Havermoutpap Veganchalleng

Als lunch eet ik zuurdesembrood met avocado, tomaat, Italiaanse kruiden, peper en zout.

Veganchallenge-brood-met-avocado
VeganchallengeOverigens drink ik bij de maaltijden vrijwel nooit, soms een kop thee of een glas water. Tussendoor eet ik nog een handje gedroogd fruit met ongezouten nootjes en daarnaast drink ik veel thee. De theesoorten die ik lekker vind zijn –zonder merk te noemen- voornamelijk chai-thee en chili-cacao thee. Ook drink ik vaak groene thee.

 ‘s Avonds heb ik een heerlijke pizza gemaakt. Het resultaat:

Zelfgemaakt pizzadeeg van havermoutvlokken, zongedroogde tomaten, amandelen en Italiaanse kruiden. Het is geïnspireerd op een recept van Nina, van chickslovefood. Ik heb de pizza belegd met tomatensaus (+knoflook), aubergine, tofu, ui, Italiaanse kruiden, peper en zout. Zoals je kunt zien, heb ik de andere helft voor mijn vriend belegd met tonijn en gorgonzola. Dat rook ook erg goed. Hoe het smaakte? Geen idee ;). Mijn deel was in ieder geval lekker! Later op de avond dronk ik nog 2 koffie, met opgeschuimde sojamelk.

Veganchallenge-pizza

Morgen ga ik zelf broodbeleg maken. Ik bedoel:4 weken avocado en pindakaas gaat vast vervelen! Nieuwsgierig wat ik ga maken? Volgende week het resultaat en de foto’s! Ook sportdiëtist Sarai Pannekoek deed mee aan de Veganchallenge. Lees hier haar verslag!

Eet als een expert

Interesse in gezonde voeding?

Check dan ons boek Eet als een expert op bol.com of via de webshop!

 

print dit artikel print dit artikel

  ?

Begin 2009 is Barbara, na het afronden van haar studie Voeding en Diëtetiek, haar eigen praktijk gestart. Je kunt bij Barbara terecht voor voedingsadvies en dieetadvies. Denk bijvoorbeeld aan voeding tijdens de zwangerschap, overgewicht, ondergewicht, diabetes, eetstoornissen, maag-en darmaandoeningen of andere lichamelijke klachten of omstandigheden waarbij voeding een belangrijke rol speelt. Barbara is er van overtuigd dat een gezond eetpatroon voor iedereen mogelijk is, alhoewel dit voor iedereen wel iets anders kan betekenen. Want zoveel mensen, zoveel wensen. Het geven van advies op maat en hierbij iemand enthousiast maken voor verandering maakt het werk als diëtist veelzijdig en uitdagend.

Reacties

4 Reacties

  1. Kris10 5 november 2013 at 5:02- Beantwoorden

    Succes met de challenge, ik ben benieuwd om meer te lezen. Ik deed begin dit jaar mee en ben sindsdien ‘salonveganist’. (Daarmee bedoel ik dat ik thuis veganistische inspanningen doe maar buitenshuis gewoon vegetariër blijf)

    • Barbara 6 november 2013 at 9:08

      @ Kris10
      Dankjewel!
      Wat goed dat je nu ‘salonveganist’ bent, ik had er nog niet eerder van gehoord. Ik probeer de afgelopen jaren thuis al zo veel mogelijk vegetarisch te eten en buiten de deur neem ik wel vis, een biefstukje of carpaccio. Het bevalt mij prima, ik kies er gewoon bewust voor te minderen en dat voelt goed:)

  2. Jiska 5 november 2013 at 8:04- Beantwoorden

    Leuk om ervaringen van andere vegan-challengers te lezen! Ik ben ook bezig en het gaat me iets beter af dan in eerste instantie gedacht. Als elke-dag-vlees-eter mis ik eigenlijk ei en kaas meer dan vlees! Ik hou je blog in de gaten, hopelijk meer van deze updates! 😀

    Ps: ik kom momenteel ook niet verder dan avocado’s en pindakaas als (rogge)broodbeleg, dus ik ben heel benieuwd naar jouw alternatieven 😉

    • Barbara 6 november 2013 at 9:11

      @Jiska
      Ohhh ik mis de (biologische-vrije-uitloop-) eitjes ook! Het valt nu pas op hoeveel kaas ik eigenlijk at en eigenlijk ook wel iets eenzijdig; (geiten)kaas en hüttenkäse. Sinds vrijdag heb ik dit niet meer in huis en daardoor ben ik meer aan het variëren, dus dat is in ieder geval positief.
      Ik heb vandaag bijvoorbeeld zelf hummus gemaakt, één van kikkererwten en één van bieten en tahin. De foto’s zie je komende week op deze blog. Daarnaast ga ik morgen een sandwichspread maken.. ben benieuwd!

Schrijf een reactie