- I'm a Foodie - https://www.iamafoodie.nl -

Barbara’s VeganChallenge Diary deel 2

Afgelopen maandag was mijn vrije dag en ben ik begonnen met speltvlokken gekookt in amandelmelk. Ik heb rode vruchten, wat speculaaskruiden, pompoenpitten en een handje walnoten toegevoegd. Een fijne variatie op havermout.

speltpap-met-rode-vruchten

Ik heb ook lekker thuis geluncht: zuurdesembrood met avocado. Dit pimp ik met een tomaatjes, peper en Italiaanse kruiden.

Veganchallenge brood-met-avocado

In de loop van de middag had ik nog wat gedroogde abrikozen, perziken en appelstukjes (tutti frutti) én zelfgemaakte chocoladehartjes. Hoe leuk! Ik heb eerst een mengsel van kokosolie, sesamzaad, agavesiroop en vanille-essence in de vorm gegoten. Dit heb ik een uurtje in de vriezer gezet en daarna een laagje pindakaas er bovenop gesmeerd/gedruppeld. Het laatste laagje bestaat uit kokosolie, cacao en agavesiroop. Dit alles weer in de vriezer en het resultaat is leuk om te zien toch? Het smaakt ook gewoon goed.

’s Avonds.. heb ik iets heel lekkers gemaakt! Een lasagne.

Het recept is gebaseerd op een recept op de website van de VeganChallenge, maar dan nét even anders:

Lasagne

Bereiding

  1. Ontdooi de spinazie in een pannetje met een klein laagje kokend water
  2. Verwarm de oven alvast voor op 200graden
  3. Doe de spinazie in een zeef, zet een pannetje eronder en druk het vocht met een lepel uit de spinazie
  4. Bak de ui met knoflook in een klein beetje olie
  5. Meng de spinazie met de tomatensaus, zongedroogde tomaatjes, chilipeper en zout
  6. Kruimel de tofu fijn en voeg de havermelk, Italiaanse kruiden, edelgist, citroensap, citroenrasp, basilicum, ui, knoflook en peper toe
  7. Bedek de bodem van een ovenschaal met het spinazie-tomatenmengsel. Leg de lasagnebladen er op, en bedek met het tofumengsel. Nu weer een laag spinazie-tomatenmengsel, lasagne en als laatst nog een laag met het tofumengsel.
  8. Om een mooie bovenste laag te krijgen heb ik nog wat rijstroom toegevoegd en de walnoten verdeeld.
  9. De lasagne nu 45 minuten in de oven en genieten maar!

Broodbeleg is trouwens wel een dingetje. Ik gebruik normaal gesproken (geiten-)kaas, hüttenkäse en ei. Geen vlees of zoetbeleg. Dit is dus wel een puntje van aandacht, want ik had de afgelopen dagen alleen avocado en pindakaas op brood. Lekker hoor, maar nu wil ik even wat anders. Daarom heb ik dinsdag een bietenspread gemaakt. Het resultaat was ‘mhoah’: het ziet er leuker uit dan het smaakt. Wat ik wél heel lekker vind is hummus van kikkererwten, citroensap, olie, komijn en chilipoeder. Succesrecept, gegarandeerd. Ik gebruik ook zuurkool, olijven- en tomaten tapenade en pesto (wel goed etiketten lezen!).

Bietenspread

Ik denk overigens dat dit mijn grootste struikelblok is, want ik mis het binnen 1 week al. Ik zie andere mensen een broodje met kaas eten en ik kijk het zo’n beetje hun mond uit. Donderdag maakte ik een sandwichspread. Ik had het nog even kunnen pureren voor de vorm, maar ik had trek en het smaakte goed!

Rijstwafels met sandwichapread

Hebben jullie nog andere leuke tips dan hoor ik het graag!

Broccolisoep met rijstroom en pistachenootjes‘s Avonds aten we broccolisoep met pistachenootjes en rijstroom in plaats van kwark/crémè fraîche. Ingrediënten? Broccoli, groentebouillon (vegan!), verse knoflook, roze ui, peper en een flinke schep currykruiden/massala.
Daarna aten we rode quinoa met zelfgemaakte falafelburgertjes en een beetje groenvoer. Prima!

De komende week heb ik een etentje gepland bij een vegetarisch restaurant. Ik heb navraag gedaan en ze hebben ook veganproof gerechten op de kaart staan. Ik ben zó benieuwd! Even lekker uit eten en inspiratie op doen.

Note: Mijn VeganChallenge Diary deel 1 kun je hier lezen. En.. maak je geen zorgen, ik eet ècht voldoende, alleen is niet alles een foto waard. Ik bedoel, je weet hoe (vers/gedroogd) fruit en noten er uit zien toch?Verder ga ik volgende week dieper in op de voedingswaarde; krijg ik alle vitamientjes en mineralen binnen?