Evidence-based foodplatform, geschreven door professionals

De voedingsindustrie houdt je soms voor de gek met misleidende etiketten en voedingsclaims op fabrieksproducten. Daarnaast is op het internet veel onjuiste informatie over voeding te vinden. Tijd voor een onderbouwd tegengeluid! I’m a Foodie is hét platform waarop diëtisten en voedings- en gezondheidswetenschappers hun kennis delen over gezonde voeding.
Wij staan voor gezond, duurzaam, vers (zonder pakjes en zakjes) en zelf koken. De onderwerpen zijn alledaags, evidence based én direct praktisch toepasbaar in je eigen situatie. Uiteindelijk is de keuze aan jou: op welke manier ga jij gezond eten?

Barbara’s VeganChallenge Diary deel 3

Door | 2017-01-08T20:06:37+00:00 18 november 2013|Categorieën: I'm a Foodie blog, Trends & Hypes, Wat vinden de Foodies?|Onderwerpen: , , , |
  • Vegan-challenge
Inmiddels is week 2 van de Vegan Challenge afgerond! Lees hier de start, en deel 1 & 2 van mijn challenge. Eerlijk gezegd gaat het mij vrij gemakkelijk af. Ondertussen stuur ik mijn vriend naar zijn vrienden of familie als hij een stuk vlees of vis wil. Die geur van gebakken vis, ik wil het even niet meemaken..

Over het algemeen is het avondeten niet zo zeer lastig, maar het checken van alle ingrediëntenlijstjes kost mij wel steeds moeite. Ik ben altijd al ‘truus-ingrediëntenlijst’ , maar nu is de focus nog harder aanwezig. Ook het hele idee dat ik sommige producten niet mag eten terwijl ik er eigenlijk wel erg zin in heb, knaagt soms. En dan heb ik het niet zozeer over vlees of vis, maar ook de producten waar ook wat ei of lactose aan is toegevoegd.

Voedingssupplement raw DOver ingrediëntenlijstjes gesproken: vitaminesupplementen zijn vaak niet veganproof.
“Jij als diëtist slikt vast álle vitamines elke dag”
Nee.  Ik ben van mening dat langdurig dezelfde vitamines en mineralen slikken niet altijd per definitie goed hoeft te zijn. Denk bijvoorbeeld aan in vet oplosbare vitamines (A, D, E, K). Deze plas je niet uit, dus een overdosis kan klachten veroorzaken.
Wat ik momenteel gebruik is vitamine D (‘r’ is in de maand hè) en vitamine B-complex. Het zijn in mijn geval ‘raw supplements’, puur plantaardig, dus ook goedgekeurd tijdens deze maand.

Waarom gebruik ik deze supplementen?

Vitamine B12

Vitamine B12 is belangrijk voor het zenuwstelsel en de aanmaak van rode bloedcellen. Vitamine B12 komt alleen voor in voedingsmiddelen van dierlijke afkomst, zoals vlees, vis, melk en eieren. In sommige algen en zeewieren komt een stof voor die op vitamine B12 lijkt. Deze stof is echter inactief als vitamine. Kant-en-klare vegetarische burgers zijn verrijkt met vitamine B12, maar tofu en tempé niet. Veel veganisten kiezen daarom specifiek een (plantaardig) supplement.

Vitamine D

Vitamine D is een vet oplosbare vitamine die de opname van calcium en de opbouw van de botten bevordert. De belangrijkste bron van vitamine D is het zonlicht. Vitamine D wordt onder invloed van zonlicht in de huid aangemaakt. De rest komt uit de voeding. Vitamine D komt uitsluitend voor in dierlijke voedingsmiddelen zoals vette vis. Vitamine D wordt regelmatig toegevoegd aan producten. Let op: Als dit vitamine D3 betreft dan gaat het om dierlijk vitamine D.

Naast vitamine B12 en vitamine D zijn dierlijke producten ook een bron van calcium en ijzer. Bij een gevarieerde volwaardige plantaardige voeding is de kans op tekorten klein.

Calcium

Calcium zorgt voor o.a. een sterk skelet en gebit. Calcium komt veel voor in plantaardige producten én natuurlijk in zuivel. Denk bij plantaardige bronnen aan groene groenten, sojaproducten, peulvruchten, noten, zaden en pitten. Ook is het aan veel producten toegevoegd, zoals plantaardige melk.

IJzer

IJzer is belangrijk voor de aanmaak van rode bloedcellen en daarmee het zuurstoftransport in het lichaam. IJzer zit in groene bladgroenten, volkorenproducten, peulvruchten, bonen, gedroogd fruit en appelstroop. Door vitamine C te gebruiken tijdens de maaltijd wordt ijzer beter opgenomen.

Dierlijke producten zijn ook een bron van eiwit.
Een goede vervanger is daarom wel belangrijk. Denk hierbij dus aan peulvruchten, bonen, linzen, tofu, tempé, seitan, noten, zaden.
Heb jij vragen over veganisme en vitamines&mineralen? Laat het ons weten!

Missie volbracht. Tot afgelopen vrijdag.

Vrijdag zijn we uit eten geweest bij een vegetarisch restaurant mét veganproof gerechten. Mijn vriend had een Noord Indiase thali en ik een 100% Veggie thali. Het zag er allemaal heerlijk uit en hebben alles van elkaar geproefd. Ik nam een hap van een groene saus/curry en had dus ineens Indiase kaas in m’n mond. Het smaakte mij goed, maar nu staat er wel 1 ‘cheat’ op de teller, en niet eens bewust!

Thali veganchallenge

De komende week ga ik wat hapjes maken –etentje met de buren- én heb ik met de meiden van de eetclub afgesproken. Het thema is ‘Vegan’! Helemaal leuk. Volgende week de foto’s 😉

Bron

  1. www.vitamine-info.nl
Eet als een expert

Interesse in gezonde voeding?

Check dan ons boek Eet als een expert op bol.com of via de webshop!

 

print dit artikel print dit artikel

  ?

Begin 2009 is Barbara, na het afronden van haar studie Voeding en Diëtetiek, haar eigen praktijk gestart. Je kunt bij Barbara terecht voor voedingsadvies en dieetadvies. Denk bijvoorbeeld aan voeding tijdens de zwangerschap, overgewicht, ondergewicht, diabetes, eetstoornissen, maag-en darmaandoeningen of andere lichamelijke klachten of omstandigheden waarbij voeding een belangrijke rol speelt. Barbara is er van overtuigd dat een gezond eetpatroon voor iedereen mogelijk is, alhoewel dit voor iedereen wel iets anders kan betekenen. Want zoveel mensen, zoveel wensen. Het geven van advies op maat en hierbij iemand enthousiast maken voor verandering maakt het werk als diëtist veelzijdig en uitdagend.

Reacties

Eén reactie

  1. VeganBackpacking 26 september 2016 at 6:47- Beantwoorden

    Super dat je alles beschrijft op dit platform en zo duidelijk bent wbt de risico’s en vitamines. Veganisme kan zeker gezond(er) zijn, maar dan moeten mensen zich wel bewust worden van wat ze eten en wat hun lichaam zoal nodig heeft 🙂 Het moet daarom zeker gepaard gaan met wat kennis over voeding te delen, dus daarvoor al dank!

Schrijf een reactie