Evidence-based foodplatform, geschreven door professionals

De voedingsindustrie houdt je soms voor de gek met misleidende etiketten en voedingsclaims op fabrieksproducten. Daarnaast is op het internet veel onjuiste informatie over voeding te vinden. Tijd voor een onderbouwd tegengeluid! I’m a Foodie is hét platform waarop diëtisten en voedings- en gezondheidswetenschappers hun kennis delen over gezonde voeding.
Wij staan voor gezond, duurzaam, vers (zonder pakjes en zakjes) en zelf koken. De onderwerpen zijn alledaags, evidence based én direct praktisch toepasbaar in je eigen situatie. Uiteindelijk is de keuze aan jou: op welke manier ga jij gezond eten?

Behind the Scenes: I’m a Foodie 100% Volkoren Granola & Eet als een atleet

Door | 2017-05-25T16:16:25+00:00 14 mei 2017|Categorieën: Hoe zit het met..., I'm a Foodie blog, Wat vinden de Foodies?|Onderwerpen: , , |
  • I'm a Foodie
Mijn naam is Bart. Binnen I’m a Foodie houd ik mij met name bezig met de ontwikkeling van nieuwe concepten. Hierbij kan je denken het WhatsApp de Diëtist Spreekuur, de content die we schrijven voor derden, en daarnaast doe ik ook het projectmanagement van de boeken die wij schrijven. Ik vind het zelf altijd fascinerend om te weten hoe iets tot stand komt. Ben je ook zo benieuwd hoe sommige producten, evenementen of films worden gemaakt? In de rubriek ‘behind the scenes’ geven we wat inzicht in wat er allemaal bij komt kijken om een blog in stand te houden, welke projecten we allemaal doen en wat voor aanvragen we krijgen. In deze editie: onze eigen I’m a Foodie 100% Volkoren Granola & ons tweede boek Eet als een atleet.

volkoren granola

Practise what you preach: maak je eigen ontbijt product

Sinds 2013 inspireren we jou over gezonde voeding. Daarnaast informeren we je op het gebied van de laatste hypes en trends, maar ook de feiten en fabels over voeding komen langs.  Advertorials zie je bij ons niet. Ondanks dat we dagelijks diverse verzoeken krijgen (zowel betaald als onbetaald) van media/PR bureaus en voedingsproducenten die graag willen dat we aandacht besteden aan hun producten schrijven we hier vrijwel nooit over. (Lees bijvoorbeeld eens de blog van Liesbeth over ‘een inbox van een voedingswetenschapper‘. En dat dan maal 3 🙁 ). Dit komt enerzijds omdat er maar weinig fabrieksproducten voldoen aan onze (voedings)criteria. Daarnaast willen we graag onafhankelijk zijn en blijven. Maar dat neemt niet weg dat wij natuurlijk ook boodschappen doen, zien wat er allemaal in de supermarkt ligt, en ook wat er niet ligt (maar wat we wel zouden willen kopen). Al snel was bij ons het idee geboren om zelf een product te bedenken waar we 100% achter staan, en om ook eens aan de kant van de fabrikant te gaan staan om te ervaren wat er allemaal bij komt kijken om een product te maken. Welke keuzes moet je maken en met welke problemen (of zoals je wilt: welke uitdagingen 🙂 heb je te maken?

I'm a Foodie granola

I’m a Foodie 100% Volkoren Granola (eind mei beschikbaar)

Yeahh je leest het goed. Met trots presenteren wij onze eigen I’m a Foodie 100% Volkoren Granola! Gewoon een verantwoorde granola die bijzonder is om alles wat er (niet) in zit. De granola is vanaf eind mei 2017 online te bestellen via de Body & Fitshop. Meer informatie hierover volgt spoedig op deze pagina: www.iamafoodie.nl/granola.

Tijdens de ontwikkeling van de recepten voor Eet als een expert waren we al aan het experimenteren met granola. En dan het liefst een granola zonder toegevoegd suiker, met veel vezels, weinig gedroogd fruit en nog lekker ook! In het boek is dat prima gelukt, maar een keukenbaksel is heel wat anders dan industrieel produceren (lees voor heel Nederland) en bakken in een bakkerij. Zoek maar eens een lopende band waarop je een paar honderd kilo granola produceert, hoe waarborg je de houdbaarheid en zorg je dat de smaak goed blijft? En wat mag je nou eigenlijk wel en niet op een verpakking zetten? Op www.iamafoodie.nl/granola zullen we binnenkort meer informatie publiceren over deze interessante journey die meer dan een jaar duurde. Mocht je (zakelijke) vragen hebben neem dan contact met ons op via de contactpagina.

eet-als-een-atleet-

Eet als een atleet (medio september verkrijgbaar)

Het werd ons veel gevraagd de afgelopen tijd…Wanneer komen jullie nou eens met een opvolger van #eetalseenexpert?! Nou…in september 2017! Achter de schermen zijn we al even bezig met #eetalseenatleet! Hetzelfde concept, maar dan over Sport & Voeding, voor iedereen die met voeding meer uit zijn/haar trainingen en wedstrijden wil halen. 

Hoeveel eiwit heb ik nodig als ik 3 keer per week aan crossfit doe? Wat kan ik het beste eten voor mijn zwemtraining? Wat is het effect van vocht op mijn prestatie, en hoe weet ik of ik voldoende drink tijdens mijn voetbalwedstrijd? En is het van meerwaarde om bietensap te drinken voor mijn hardloopwedstrijd?

Het boek wordt geschreven door 3 toppers uit het I’m a Foodie team op het gebied van sportdiëtetiek, performance & wetenschap: Vera Wisse (Praktijk Dietetiek En Sportdietetiek), Sarai Pannekoek en Titia van der Stelt (Voedingconditie).

Bij een nieuw boek hoort natuurlijk ook een fotoshoot met alle auteurs. De dag na Koningsdag was een mooi moment :-). Thanks to Georgina Hoppen voor de visagie💄 en lululemon Amsterdam sponsorde de gave sportkleding. De foto’s zijn geschoten in de crossfit box van CrossFit Vastberaden.

Interesse?! Laat dan hier je email adres achter en we houden je op de hoogte! In juni gaan we starten met de pre-order campagne. Dan weet je zeker dat je het boek als eerste hebt.

Eet als een atleet

 

 

Eet als een expert

Interesse in gezonde voeding?

Check dan ons boek Eet als een expert op bol.com of via de webshop!

 

print dit artikel print dit artikel

  Digital creative native

Bart is een digital creative native. Als afgestudeerd sociaal wetenschapper heeft hij bijzonder interesse in technologische innovaties. Binnen I'm a Foodie houdt hij zich met name bezig met de ontwikkeling van nieuwe concepten. Hierbij kan je denken het WhatsApp de Diëtist Spreekuur, ontwikkeling van onze eigen Granola, content die we schrijven voor derden, maar ook het projectmanagement én het uitgeven van onze eigen boeken zoals Eet als een expert en Eet als een atleet. Daarnaast is hij als scrum-master betrokken bij de ontwikkeling van diverse mobiele apps. Het is voor Bart een uitdaging om verrassende nieuwe concepten te bedenken en succesvol te vermarkten. Zijn interesse gaat vooral uit naar vernieuwende ontwikkelingen op het gebied van Customer Experience, gamification, mobile en apps. Bart is co-founder van I'm a Foodie en verantwoordelijk voor marketing, partnerships en media.

Reacties

6 Reacties

  1. eelco 16 mei 2017 at 11:23- Beantwoorden

    Sorry hoor, ik kan het toch niet laten:

    “Ik schrijf graag een onafhankelijk wetenschappelijk advies of aanbeveling, maar verkoop mijn ziel niet en zal nooit tegen betaling voedingsproducten promoten.”

    En vervolgens:

    “Met trots presenteren wij onze eigen I’m a Foodie 100% Volkoren Granola!”

    Jullie motivatie om dit te ontwikkelen is leuk bedacht, dat jullie ook eens aan de kant van producent willen staan. Maar het tornt aan jullie onafhankelijkheid. Jullie worden nu zelf voedselproducent. Weg is jullie onafhankelijkheid.

  2. verover103 23 mei 2017 at 7:53- Beantwoorden

    Je ontdekt niet een andere uitgangspositie, Eelco? Of denk je alleen zwart-wit? 🙂

    • Eelco 24 mei 2017 at 9:14

      Beste Fabian, Leuk, een reactie, dankjewel. Ik weet echter niet precies wat je bedoelt met die andere uitgangspositie. Als je bedoelt dat “I’m a foodie” nu aan de kant van de producent wil staan dan is dat inderdaad een andere uitgangspositie, namelijk die van producent. Maar om jezelf dan nog onafhankelijk te noemen vind ik dan nog lastig te geloven. En ik wil het best geloven, ik geloof in de juiste intentie van “I’m a Foodie”. Ik denk echter dat je elke schijn van tegenstrijdige belangen moet zien te voorkomen. Het informeren van de consument en het onafhankelijk daarin staan vind ik echt wat anders dan het leveren van “gezonde” producten, onder welk mom dan ook. Als je onafhankelijk wilt blijven moet je het houden bij informeren. Als je dat zwart-wit denken noemt dan zij dat zo.

  3. Bart Mol 25 mei 2017 at 5:02- Beantwoorden

    Dag Eelco, tnx voor je kritische reactie. Grappig dat je het op die benadert en dat je nu twijfels krijgt over onze onafhankelijkheid. Op welke wijze kunnen wij die twijfels wegnemen?

    Een aspect om dit product zelf te ontwikkelen is om erachter te komen hoe producenten én supermarkten denken/doen omtrent productontwikkeling. Dat proces hebben we nu zelf ervaren en hierover komt binnenkort meer informatie te staan op http://www.iamafoodie/nl/granola. Op die manier geven wij inzicht geven in onze journey en de beweegredenen.

    Met de oprechte intenties willen wij een gezond alternatief aanbieden en middels dit product tonen wij hiermee aan dat het wel degelijk kan. Op eigen risico en investering hebben wij dit product zonder inmenging vanuit de industrie, zodat we juiste onze eigen keuzes kunnen maken (lees: die conform zijn volgens onze visie).

    • Eelco 29 mei 2017 at 3:40

      Hallo Bart, Die twijfel kan je wegnemen door niet zelf producten te fabriceren en te promoten. Jullie zeggen dat jullie geen advertenties accepteren, maar vervolgens ‘adverteer’ je dus wél, namelijk voor je eigen product én de website waar dat te koop is. En ik wil jullie heel graag geloven en vertrouwen. Maar waarom zou ik jullie wél, en Unilever niet vertrouwen? Misschien zijn jullie wel een heel slim bedrijf, dat met een kekke, persoonlijke, low-profile stijl ons ongelooflijk om de tuin aan het leiden zijn. Het is een hellend vlak waar je je op begeeft. Toch blijf ik jullie volgen en wens jullie veel succes. Maar ik maak mijn granola liever zelf 😉

  4. Martine L. 31 juli 2017 at 10:59- Beantwoorden

    Helemaal met Eelco eens, en ik denk elke lezer. Het is natuurlijk wel begrijpelijk dat jullie het leuk vinden om een eigen product uit te brengen nu jullie website een succes is, maar het botst absoluut met jullie ‘core business’ als onafhankelijk adviesplatform.

    Anders gezegd: nu jullie zelf een commercieel belang hebben bij de verkoop van jullie product, hebben jullie dus ook belang bij het afkraken van concurrentie. Weg onafhankelijkheid en dus geloofwaardigheid!

Schrijf een reactie