- I'm a Foodie - https://www.iamafoodie.nl -

Boekrecensie: Eet meer! Lekker in je vel met PuurGezond door Karine Hoenderdos

puurgezondIk ben al snel tevreden als ik iets anders dan blauwe enveloppen en rekeningen uit m’n brievenbus
pluk. Maar het volgende pakketje maakte mij wel erg blij: ik mocht het nieuwe boek van Karine Hoenderdos reviewen! Karine Hoenderdos is diëtist en journalist. Tevens is zij mede-oprichter van www.puurgezond.nl en www.nieuwsvoordietisten.nl . Op Nieuws voor diëtisten schrijft ze ook een column. Een ondernemende dame dus. Ze doet me denken aan een wereldgerecht (en dan niet die van Knorr uit een pakje 😉 ): Kleurrijk, veelzijdig en spicy.

100% Goeroevrij

Maar dus wel wéér iemand die een boek over voeding schrijft. Boeken over voeding rijzen de pan uit. Paradoxaal genoeg is er tegenwoordig meer onduidelijk dan ooit. Gezond eten lijkt ingewikkeld geworden. Brengt Hoenderdos meer duidelijkheid of brengt het ons verder in de duisternis? Het belooft in ieder geval niet het zoveelste dieetboek te zijn. Sterker nog, 100% goeroevrij is wat het kaft mij zegt! Te mooi om waar te zijn..?!

PuurGezond

Klinkt fantastisch, maar wat houdt het in?
Bij PuurGezond kies je voor pure, onbewerkte voedingsmiddelen. Zwaai maar dag tegen bewerkt, verpakt voedsel. Het gaat uit van 4 principes:

  1. Eet méér! (Ja echt! Yay!)
  2. Eet zoals bij je past (Voeding is maatwerk!)
  3. Hou rekening met je omgeving (Je bent niet alleen op de wereld)
  4. PuurGezond is meer dan alleen eten

Hoenderdos benadrukt de kracht van voeding maar houdt ook rekening met andere factoren die je gezondheid beïnvloeden, zoals beweging en ontspanning. Wat ik prettig vind is dat ze goed omschrijft wat de principes zijn van PuurGezond eten. Daarin krijg je de ruimte om je eigen wensen na te streven, zoals het bijvoorbeeld eten van minder koolhydraten, gluten of vlees. Sterk punt is dat er ook rekening wordt gehouden met de omgeving. Zo vind je er o.a. tips om je voedselafdruk te verkleinen.

Elk hoofdstuk in het boek behandelt een hiervoor genoemd principe van PuurGezond. Tussendoor vind je heerlijke recepten. Recepten die leuk zijn voor zowel de ervaren als minder ervaren keukenprins of –prinses.

Roomboter

Opvallend vind ik de vooruitstrevende aanbevelingen. Deze wijken af van het –onder vuur liggende- Voedingscentrum (ik denk dat dit voor velen een verademing is). Wel passen ze binnen de richtlijnen van de Gezondheidsraad. Je merkt dat Hoenderdos goed op de hoogte is van alle ontwikkelingen in voedingsland. Het boek is het resultaat van een goede mix van wetenschap en kennis uit de praktijk.
Eet o.a. VEEL groente & fruit is een van de aanbevelingen. Kies ook liever voor roomboter, het puurste product van de smeervetten.

Denk je nu al; dat lukt mij toch nooit? Wees gerust, hier is ook rekening mee gehouden, in het boek vind je praktische adviezen voor de welbekende barrières. Verder vind je 88 tips voor een PuurGezond leven. Nummer 72 is mijn favoriet: ‘In 5 minuten kun je een halve zak chips leeg eten. Maar je kunt ook dansen op 2 vrolijke liedjes, een smoothie maken, wat pushups doen of een sinaasappel pellen en eten.’
Het boek sluit af met 14 dagmenu’s om je te laten zien hoe een PuurGezond eetpatroon eruit kan zien.

puurgezond

Kopen of lozen?

Zeker weten een aanrader! Hoenderdos legt je niks op, geeft praktische adviezen en ruimte om je weg te vinden in wat bij jou persoonlijk past. Ook voor mijn collegadiëtisten zou ik het aanbevelen. Een frisse kijk op voeding! Ik word er blij van en ik denk jij ook.

Bekijk op bol.com