Evidence-based foodplatform, geschreven door professionals

De voedingsindustrie houdt je soms voor de gek met misleidende etiketten en voedingsclaims op fabrieksproducten. Daarnaast is op het internet veel onjuiste informatie over voeding te vinden. Tijd voor een onderbouwd tegengeluid! I’m a Foodie is hét platform waarop diëtisten en voedings- en gezondheidswetenschappers hun kennis delen over gezonde voeding.
Wij staan voor gezond, duurzaam, vers (zonder pakjes en zakjes) en zelf koken. De onderwerpen zijn alledaags, evidence based én direct praktisch toepasbaar in je eigen situatie. Uiteindelijk is de keuze aan jou: op welke manier ga jij gezond eten?

Boekreview: De Gluut

Door | 2017-01-06T14:06:06+00:00 4 november 2016|Categorieën: I'm a Foodie blog, Reviews|Onderwerpen: , |
Glutenvrij eten hoeft niet moeilijk te zijn, maar voor mensen die om medische redenen glutenvrij moeten eten is het helaas wel een dagelijkse verplichting. Laten we dan proberen om het in ieder geval een béétje leuk te maken. Veel kookboeken voor mensen die om medische reden glutenvrij moeten eten (ik heb het dus niet over hype-dieet boeken), zijn vaak wat ‘medisch’ en saai. Maar het boek ‘De Gluut‘ van Pauline Kalkhove is daarin onderscheidend.
Bij Pauline werd in 2009 coeliakie vastgesteld. Daarbij heeft zij Diabetes type 1 en een dochter met een lactose-intolerantie. Pauline wilt terug naar koken zonder prefab: zonder allerlei toevoegingen, pakjes en zakjes, maar dan zonder het geitenwollensokken gevoel: een Bourgondisch kookboek werd geboren!

De lay-out

Een bourgondisch, glutenvrij kookboek, waarbij echt aandacht is besteed aan de lay-out: ik vind het een prachtig boek. Hardcover, mooi kleurgebruik, én mooie foodfoto’s. En dat terwijl er geen biefstuk is ingesmeerd met motorolie en geen salade is in gespoten met haarlak om het glimmend op de foto te krijgen, aldus Pauline. Wat mij betreft qua lay-out echt een aanwinst tussen de glutenvrije kookboeken.

De Gluut

De informatie

Het boek begint met informatie over wat gluten zijn, waar gluten in zitten en misverstanden over gluten. Helaas schrijft ze zelf ook wat misverstanden op. Zo schrijft ze dat mensen met coeliakie glucosestroop en maltodextrinen moeten vermijden. Dit geldt lang niet voor iedereen met coeliakie. (1) Daarnaast schrijft ze dat mensen met een tarwe-allergie wel spelt kunnen eten. Dit is niet zo. De meest mensen met een tarwe-allergie kunnen niet tegen spelt. Dat beschreef ik ook in een eerder artikel. Tot slot schrijft ze dat mensen die glutensensitief zijn, niet doodziek worden als er per ongeluk een klein beetje gluten in hun eten belandt. Ook hiervan zie ik in de praktijk dat dit helaas lang niet altijd waar is. De informatie over lactosevrij laat ook te wensen over. Het klopt dat er bij lactose-intolerantie sprake is van een drempelwaarde met wat wel/niet kan, en dat die drempelwaarde bij iedereen anders is, maar ik had hier liever feitelijk juiste informatie gelezen in plaats van wat haar dochter wel/niet kan eten. Tot slot worden er nog niet-onderbouwde ‘feiten’ over de voordelen van geitenmelk gegeven, waarvan ik mij afvraag waar ze vandaan komen?

De ondertitel vs. de ingrediënten

De ondertitel luidt als volgt: Bourgondisch eten zonder gluten, lactose en suiker.

  • Zonder gluten? Check (er van uitgaande dat je de ingrediënten van bijvoorbeeld bouillonblokjes zelf controleert en dat je weet dat je van havermeel alleen die met een gecertificeerd logo mag).
  • Zonder lactose? Mwah. Hoewel de meeste mensen met een lactose intolerantie wel tegen hard(ere) kazen kunnen, zou ik het liever lactose arm noemen.
  • Zonder suiker? NEE! Veel recepten in het boek bevatten geen ‘suiker’ maar ‘alternatieven’ voor suiker, zoals kokosbloesemsuiker, honing, ahornsiroop en palmsuiker. Aan het einde van het boek somt ze deze ‘alternatieven’ ook op, met een uitleg per soort. Natuurlijk zijn dit ook gewoon suikers, en die uitleg ontbreekt dan weer net. Hoe het precies zit met suiker, lees je hier.

De recepten

Het boek is opgedeeld in de thema’s; brood, ontbijt, middag, taart, borrel, soep en avond. Geen ingewikkelde recepten met producten waar menig persoon nog nooit van gehoord heeft, maar wel recepten die net even anders zijn dan je gewend bent. Wat dacht je van haverbrood, platbrood, amandelwafels, broccoli crunch, lavendelkoekjes, garnalen in bierbeslag, kastanjesoep, pizza, bietenpesto en je kunt zelf worst leren maken! Helaas vind ik wel wat foutjes tussen de ingrediënten lijstjes en de ingrediënten die daadwerkelijk gebruikt worden in het recept. Maar hé, ik weet hoe dat gaat met een eerste druk 🙂 Leuk wel dat sommige recepten worden geïntroduceerd door Pauline met een bijbehorend persoonlijk verhaal over het recept.

De Gluut

Het familiediner

Yes! Familiediner! Bij mij thuis. Nee, eigenlijk is dat geen Yes. Ik ben het type dat meer van eten houdt dan van koken 🙂 Maar goed, er moest nog een blog worden geschreven over De Gluut, dus dat kon ik mooi combineren. Twee vliegen in één klap. Voor het familiediner testte ik 3 recepten uit het boek:

De carpaccio van biet

Eigenlijk heb je 3 rode bieten nodig, en 3 gele. Maar mijn supermarkt had alleen rode bieten, dus nam ik 6 rode bieten. Was ook prima 😉 Verder zat er een sausje van lactosevrije slagroom en mierikswortel bij. Hmm… ik geloof dat ik daar niet zo van hou, maar dat is persoonlijk natuurlijk.

De hamburger zonder brood

De hamburger zonder brood is een zelfgemaakte (lams)hamburger die je niet serveert tussen een opengesneden broodje, maar tussen 2 portobello’s! Ik had alleen niet goed gelezen, waardoor ik de helft aan portobello’s te weinig had 🙂 In plaats van tussen 2 portobello’s, lag de hamburger dus op 1 portobello. En Pauline waarschuwde nog wel zo voor in het boek om het recept éérst goed te lezen, Gaby!

De adukibonen met zoete paprika

In de titel staat zoete paprika, in de ingrediëntenlijst gewone paprika. Ik heb gekozen voor gewone paprika en dat voldeed prima. Dit is een gevalletje: snijden, in de oven stoppen en wachten. Niks lekkerder dan gegrilde groenten!

Ik serveerde de carpaccio van biet op 1/3 van het bord, met de hamburger zonder brood erbij. De schaal adukibonen & zoete paprika zette ik in het midden van de tafel, als bijgerecht, aangezien ik altijd probeer mensen wat meer groente te laten eten 🙂

Conclusie

Ik vind het een erg positief punt, dat er eindelijk een mooi vormgegeven glutenvrij kookboek is. Eén die je graag een mooi plekje in je huis wilt geven. De gemaakte recepten waren ook echt heerlijk, maar het informatieve deel van dit boek had ze beter achterwege kunnen laten of moeten laten controleren door een professional.

Bron

  1. Glutenvrij.nl

Bekijk op bol.com &rel=nofollow

Eet als een expert

Interesse in gezonde voeding?

Check dan ons boek Eet als een expert op bol.com of via de webshop!

 

print dit artikel print dit artikel

  Diëtist, gezondheidswetenschapper en docent HBO Sportkunde aan de Hogeschool Inholland

Gaby Herweijer is diëtist, gezondheidswetenschapper, HBO docent en mede-auteur van Eet als een expert. In haar praktijk Voeding+Advies begeleidt ze veel mensen met coeliakie en prikkelbare darm syndroom. Als diëtist, gezondheidswetenschapper, docent en schrijver is het haar passie om voedingswetenschap op een begrijpelijke en praktische manier te vertalen naar de cliënt, student en lezer.

Reacties

Schrijf een reactie