Evidence-based foodplatform, geschreven door professionals

De voedingsindustrie houdt je soms voor de gek met misleidende etiketten en voedingsclaims op fabrieksproducten. Daarnaast is op het internet veel onjuiste informatie over voeding te vinden. Tijd voor een onderbouwd tegengeluid! I’m a Foodie is hét platform waarop diëtisten en voedings- en gezondheidswetenschappers hun kennis delen over gezonde voeding.
Wij staan voor gezond, duurzaam, vers (zonder pakjes en zakjes) en zelf koken. De onderwerpen zijn alledaags, evidence based én direct praktisch toepasbaar in je eigen situatie. Uiteindelijk is de keuze aan jou: op welke manier ga jij gezond eten?

Boekreview: de mooie voedselmachine

Door | 2017-01-07T11:19:59+00:00 20 februari 2015|Categorieën: I'm a Foodie blog, Reviews|Onderwerpen: |
  • De mooie voedselmachine
Eind oktober zat de 24-jarige Duitse Giulia aan tafel bij Humberto Tan in RTL Late Night. De geneeskundestudente vertelde in het programma kort over haar nieuwe boek en deelde wat leuke weetjes over onze darmen. Haar enthousiasme over dit onderwerp sprak mij erg aan, dus ik bestelde het boek en las het in minder dan zeven dagen tijd uit. Dus, eindelijk, hier is ‘tie dan hoor. Veel foodies hebben dit boek al gelezen, en dus hierbij ook onze review van het boek ‘De mooie voedselmachine’ geschreven door Giulia Enders.

Het boek

Een paperback bestaande uit totaal 252 pagina’s aan leesvoer. Het boek is geïllustreerd door Giulia’s zus, Jill Enders. Het is ingedeeld in drie onderdelen:

  1. De charme van je darmen
  2. Het zenuwstelsel van de darm
  3. De wereld van de micro-organismen

De mooie voedselmachine

De charme van de darmen

Giulia schrijft op een aanstekelijk vrolijke manier over de charme van de darmen, het eerste deel van het boek. Ze legt op een makkelijke manier uit wat er allemaal in de darmen gebeurt. Wist je dat de natuurlijke houding om te poepen de hurkzit is? In Nederland is dat wat lastiger, maar je kunt ook zittend hurken op het toilet. Zet je voeten op een krukje en buig je bovenlichaam licht naar voren, en voila: het darmkanaal wordt mooi recht en hierdoor kan alles er super snel uit. Verder beschrijft Giulia op een leuke manier de samenstelling van de darmen en legt ze wat uit over de macronutriënten in de voeding: koolhydraten, vetten en eiwitten. Er worden bijna drie pagina’s besteedt aan het onderwerp vetten – en het belang hiervan in de voeding. Het lymfestelsel wordt op een makkelijk te begrijpen manier beschreven.

Transport

Het tweede deel van het boek gaat over onze organen en hoe deze het eten transporteren, waarbij een stuk taart de leidraad vormt. Vanaf het moment dat de ogen de taart waarnemen (en je aanstalten maakt om het op te eten) tot de brei aan het eind van de dikke darm, het wordt stap voor stap beschreven. Dit duurt gemiddeld trouwens een dag (van vork tot drol)! Ook het onderwerp verstopping wordt uitgebreid beschreven. Interessant, want tien tot twintig procent van de Nederlandse bevolking heeft last van verstopping.

Iedereen heeft zijn housekeeper wel eens gehoord: dat is het knorren van je maag. Dit geluid komt niet alleen uit de maag, maar vooral uit de dunne darm. We knorren niet omdat we honger hebben, maar omdat er tussen de verteringsprocessen door eindelijk tijd is om schoon te maken!”

Bacteriën

Het laatste deel van het boek gaat over micro-organismen: de bacteriën. Goede bacteriën, zoals pre- en probiotica, maar ook de boosdoeners (slechte bacteriën en parasieten) komen aan bod. Weet jij het verschil tussen pre- en probiotica?

  • Prebiotica: voedingsvezels (zoals inuline en galacto-oligo-saccharide) die de dikke darm bereiken en daar de goede bacteriën voeden, zodat ze beter groeien dan de slechte bacteriën.
  • Probiotica: levende, goede bacteriën die we eten en die ons gezonder kunnen maken, zoals de melkzuurbacteriën (Lactobacillen en Bifidobacteriën) en gist (Saccharomyces boulardii, welke eigenlijk geen bacterie is dus).

Als ouders hun kind tijdens het voeren wetenschappelijk correct willen toespreken, zouden ze moeten zeggen: ‘Een hapje voor jou, een kleiner deel van de volgende hapjes voor je bacteroides-bacteriën, een nog kleiner deel voor je prevotella-bacteriën en dan nog een heel klein deel voor een paar andere micro-organismen die in je buik op eten zitten te wachten.

Conclusie

In 252 pagina’s beschrijft Giulia op een zeer leuke en vrolijke manier over de spijsvertering. Het boek leest makkelijk weg en bevat leuke feiten, fabels maar ook wetenschap. De tekeningen ondersteunen de tekst op een grappige manier. Soms wordt op een erg kinderlijke manier geschreven – iets wat wellicht een kleine irritatie kan opwekken. Verder staan in de tekst zelf geen literatuurverwijzingen, maar voor wie geïnteresseerd is: helemaal achter in het boek staan per hoofdstuk de belangrijkste bronnen vermeld.

Bekijk op bol.com

Eet als een expert

Interesse in gezonde voeding?

Check dan ons boek Eet als een expert op bol.com of via de webshop!

 

print dit artikel print dit artikel

  Sportdiëtist & klinisch epidemioloog

Sarai Pannekoek is afgestudeerd diëtist (2012) en klinisch epidemioloog (2015). Ze werkt als sportdietist voor CTO Amsterdam en CTO Eindhoven, waar ze verantwoordelijk is voor de voedingsbegeleiding van de voetbaldames, rugby ladies sevens, basketball dames, zwemmers en honkballers.

Reacties

2 Reacties

  1. Ellen 20 februari 2015 at 7:14- Beantwoorden

    Wat een leuk boek! Altijd goed om op de hoogte te blijven van wat er nu precies allemaal gebeurd vanbinnen. 🙂

  2. Elisa 23 februari 2015 at 5:52- Beantwoorden

    Ik was al erg nieuwsgierig naar dit boek, dankjewel 🙂

Schrijf een reactie