Evidence-based foodplatform, geschreven door professionals

De voedingsindustrie houdt je soms voor de gek met misleidende etiketten en voedingsclaims op fabrieksproducten. Daarnaast is op het internet veel onjuiste informatie over voeding te vinden. Tijd voor een onderbouwd tegengeluid! I’m a Foodie is hét platform waarop diëtisten en voedings- en gezondheidswetenschappers hun kennis delen over gezonde voeding.
Wij staan voor gezond, duurzaam, vers (zonder pakjes en zakjes) en zelf koken. De onderwerpen zijn alledaags, evidence based én direct praktisch toepasbaar in je eigen situatie. Uiteindelijk is de keuze aan jou: op welke manier ga jij gezond eten?

Boekreview: Less is more

Door | 2017-01-06T14:52:03+00:00 13 maart 2016|Categorieën: I'm a Foodie blog, Reviews|Onderwerpen: |
  • less is more

Less is more is het derde kookboek van de hand van topkok Jacob-Jan Boerma en fotografe Sacha de Boer. Koken op sterrenniveau in je eigen keuken met weinig ingrediënten; dat beoogt het boek. Maar niet alleen dat valt onder less is more. Eenvoudig is beter dan overdaad; en meer groenten in verhouding tot vlees. Met die uitgangspunten wordt duidelijk de weg geplaveid voor de milieu- en gezondheidsbewuste consument.

Less is more: basisingrediënten

Prettig is dat in het boek duidelijk de basisingrediënten vermeld staan. Ondanks dat dit er 30 in totaal zijn valt dat alleszins mee als je bedenkt dat peper, zout, bloem, olijfolie en bouillon hier ook onder vallen. Ook wordt in het begin vermeld welke keukenbenodigdheden je nodig hebt en hoe je de kook- en bereidingstijden moet interpreteren. De recepten bevatten niet meer dan 8 ingrediënten naast de eventuele basisingrediënten.

De recepten zelf zijn ingedeeld in de thema’s Fris, Zilt, Aards, Mals en Zoet in plaats van te kiezen voor de standaardopbouw voor-, lunch-, hoofd- en nagerecht. Helaas wordt per thema niet duidelijk aangegeven of het een voor of hoofdgerecht betreft. Nu zullen de ervaren koks dat vast goed kunnen inschatten maar voor de minder ervaren home-cooks zal dit toch tot wat vertwijfeling leiden. Vaak wordt bij de recepten met een TIP aangeduid waarmee je het recept kan combineren maar soms ontbreekt dit ook. Dat biedt natuurlijk wel wat ruimte voor eigen creativiteit en dat is ook weer mooi. Zo heb ik de supersnelle broccoli met roquefort, marsala en walnoten (Aards) gegeten samen met orzo (gerst) gekookt in bouillon en dit bleek een gouden combi. Andere toppers zijn de kabeljauw met mosterd-kruidenkorst uit de oven (Zilt), de bonenkruidsoep (Fris) en het lamsgehakt gerold in courgette (Mals). Ook voor kinderen zitten er pareltjes tussen. Wat te denken van de kabouteraardbeien met vanille en limoen?

Voor wie?

Maar voor wie denkt “ohh, dat kan ik allemaal dus makkelijk”: toch wel een kleine slag om de arm. Het is niet voor niets een sterrenkok, natuurlijk. Het vergt toch wel wat gevoel en verfijning. Althans, daar kwam ik achter bij het bereiden van zowel de gnocchi (persoonlijk fiasco) als de witte chocoladecrème (met wat kunst- en vliegwerk uiteindelijk hemels!). De vormgeving van het kookboek en de foto’s zijn net als in de vorige twee boeken prachtig. Zo prachtig, dat als het gerecht bij jezelf op je bord ligt de neiging heeft om een tikkie tegen te vallen. Gelukkig maakt de smaak alles goed.

Less is more overstijgt het standaard kookboek door de vormgeving en de verfijning in de gerechten. Het toont aan dat koken op topniveau niet per se ontzettend complex en ingewikkeld hoeft te zijn. Om het alledaagse gerechten te noemen die iedereen op tafel kan zetten gaat wat ver. Maar voor wie graag in de keuken staat met de ambitie mooie, verrassende en seizoensgebonden gerechten op tafel te zetten is dit boek een fantastische inspiratiebron.

Bekijk op bol.com

Eet als een expert

Interesse in gezonde voeding?

Check dan ons boek Eet als een expert op bol.com of via de webshop!

 

print dit artikel print dit artikel

  Sportdiëtist & voedingswetenschapper en HBO docent

Vera is sportdiëtist en HBO docent aan de opleiding International Lifestyle Studies (Fontys Hogeschool). De interesse voor de combinatie van voeding, sport en gezondheid is al van jongs af aan ontstaan. De keuze voor de HBO Voeding & Diëtetiek gevolgd door de MSc Sport & Exercise Nutrition was dan ook een logische.

Reacties

Eén reactie

  1. H 29 maart 2016 at 9:01- Beantwoorden

    Orzo betekent wel gerst, maar het is gewoon pasta. Van tarwe dus. Of bedoelde je gort?

Schrijf een reactie