Evidence-based foodplatform, geschreven door professionals

De voedingsindustrie houdt je soms voor de gek met misleidende etiketten en voedingsclaims op fabrieksproducten. Daarnaast is op het internet veel onjuiste informatie over voeding te vinden. Tijd voor een onderbouwd tegengeluid! I’m a Foodie is hét platform waarop diëtisten en voedings- en gezondheidswetenschappers hun kennis delen over gezonde voeding.
Wij staan voor gezond, duurzaam, vers (zonder pakjes en zakjes) en zelf koken. De onderwerpen zijn alledaags, evidence based én direct praktisch toepasbaar in je eigen situatie. Uiteindelijk is de keuze aan jou: op welke manier ga jij gezond eten?

Minder brood (en meer BOON)?

Door | 2017-01-08T20:05:32+00:00 7 februari 2014|Categorieën: I'm a Foodie blog, Kritisch kiezen & kopen, Reviews, Trends & Hypes|Onderwerpen: , |
  • Boon
Het is een feit, we eten minder brood. Een paar maanden geleden  stonden de kranten er vol van! Voorlichtingsbureau Brood stelde dat dit o.a. veroorzaakt wordt door populaire dieetboeken zoals De Voedselzandloper van Kris Verburgh, en De Broodbuik van William Davis.

Zelf doe ik er trouwens niet aan mee. Ik vind brood heerlijk, en heb geen last van. Overigens ben ik ook geen tegenstander van minder brood eten. Over de onderbouwing van bovenstaande dieetboeken is in de voedingswereld al veel gezegd: op sommige punten is de onderbouwing er niet, of echt flinterdun. Onlangs werd een onderzoek gepubliceerd van Bouns et al: Does wheat makes us fat and sick? Bouns vond absoluut geen verband tussen de consumptie van tarwe en obesitas.

Tuurlijk is het dit soort literatuur waar ik als professional waarde aan hecht, en meeneem in mijn oordeel. Anderzijds zie ik in de praktijk natuurlijk ook voorbeelden van succesverhalen. Mensen die zich beter voelen, en een gezond gewicht bereiken met bijvoorbeeld de Voedselzandloper. En of dit nou komt door geen tarwe an sich, óf doordat je als je tarwe laat staan per saldo minder energie binnen krijgt (denk bijv. aan minder koek en gebak e.d), of wellicht door een groter bewustzijn door meer met voeding bezig te zijn…?

Het maakt mij eigenlijk niet zo veel uit. Als je een gezond gewicht bereikt, en je voelt je beter is dat sowieso gezondheidswinst (en daar ben ik voor :)). Zolang je dat maar bereikt zonder te crashen, en je alle voedingsstoffen binnenkrijgt die je lichaam nodig heeft.

En kun je dan met minder brood volwaardig eten? Ja, daar durf ik volmondig ‘ja’ op te zeggen. Tarwebrood levert naast energie een belangrijke hoeveelheid vezels, B-vitamines en wat mineralen. Maar die kun je ook halen uit andere producten. Denk bijvoorbeeld aan haver, boekweit, & teff. Ik maak zelf bijvoorbeeld weleens een tarwevrije granola van o.a. haver en boekweit. Ook peulvruchten zoals bruine bonen, witte bonen, kikkererwten & linzen kun je prima mee variëren. Maarja, wat moet je daar nu precies mee? Zijn bonen niet vrésélijk saai?

Boon-logo

Dat moet Michael Luesink van BOON ook gedacht hebben. Michael (student aan de HAS Hogeschool), is met zijn peulvruchten concept de winnaar geworden van de FoodManShip Award 2014 voor food design. Met zijn concept BOON geeft hij de gezonde oer-Hollandse boon een eigentijds en echt lekker karakter. BOON laat zien dat je meer met de Nederlandse bonen kunt doen dan je ooit had verwacht. Boon is bereid met umami bouillons die zorgen voor karaktervolle en eigentijdse smaken. Kortom, de keuken in met BOON! Ik ben fan :). Benieuwd hoe het BOON verder vergaat? Kijk dan op de Facebook-pagina van BOON.

Boon-gerechten

Binnenkort meer over de voedingswaarde en toepassingen van haver, teff, boekweit, quinoa, én bonen. Want daar ben ik nog lang niet over uitgesproken!

Eet als een expert

Interesse in gezonde voeding?

Check dan ons boek Eet als een expert op bol.com of via de webshop!

 

print dit artikel print dit artikel

  Klinisch diëtist, voedingswetenschapper en docent in het VUmc & founder I'm a Foodie

Marijke Berkenpas is oprichter en eigenaar van I'm a Foodie, en online platform over voeding in relatie tot gezondheid. Daarnaast is ze klinisch diëtist en voedingswetenschapper, en werkt ze als diëtist in het VUmc in Amsterdam op de Maag-, darm-, lever- en nierziekten. Op I'm a Foodie, analyseert ze - samen met zo'n 20 andere diëtisten & voedings- en gezondheidswetenschappers - trends en hypes op toegankelijke, kritische wijze en zet ze ze om in haalbare adviezen en recepten. In mei 2016 verscheen het boek Eet als een expert dat Marijke samen schreef met Gaby Herweijer, Jolien Klamer en Liesbeth Smit en dat voedingswetenschap naar je bord vertaalt.

Reacties

Eén reactie

  1. Juliette 14 februari 2014 at 4:54- Beantwoorden

    Heel leuk concept. Ik voel zelf wel het verschil als ik minder brood eet, maar volgens mij heeft het dan vooral met gist te maken, want als ik zuurdesem brood eet voel ik me prima. Bonen probeer ik ook zo vaak mogelijk te eten, maar ze kunnen inderdaad saai worden.

Schrijf een reactie