Evidence-based foodplatform, geschreven door professionals

De voedingsindustrie houdt je soms voor de gek met misleidende etiketten en voedingsclaims op fabrieksproducten. Daarnaast is op het internet veel onjuiste informatie over voeding te vinden. Tijd voor een onderbouwd tegengeluid! I’m a Foodie is hét platform waarop diëtisten en voedings- en gezondheidswetenschappers hun kennis delen over gezonde voeding.
Wij staan voor gezond, duurzaam, vers (zonder pakjes en zakjes) en zelf koken. De onderwerpen zijn alledaags, evidence based én direct praktisch toepasbaar in je eigen situatie. Uiteindelijk is de keuze aan jou: op welke manier ga jij gezond eten?

Broodbeleg – (Sandwich)Spread the word!

Door | 2017-01-08T11:08:14+00:00 8 oktober 2014|Categorieën: Foodbasics, I'm a Foodie blog, Kritisch kiezen & kopen|Onderwerpen: , |
  • broodbeleg
Wel of juist géén brood eten. Minder brood. Wel brood eten maar dan alléén speltbrood. Of koolhydraatarm. Volkoren! Mais? Ehh.. Tja. Klinkt bekend? Jawel, deze discussie is al even gaande. Dan nu een blog met mijn visie over brood? Nope. Ik pas. 😉 Deze blog gaat over broodbeleg. Want –of je nou wel of geen brood eet- ik ga ervanuit dat het merendeel van ons zich in een bepaalde mate tegoed doet aan broodbeleg; al is het maar een plakje worst of een lik uit de pot met chocopasta.

Less is more!

Jij als Foodie kijkt vast al regelmatig op de achterkant van een potje & pakje. En ik zal niks nieuws vertellen als ik zeg dat de gemiddelde chocoladehagelslag meer bevat dan alleen cacao. Maar wat mij opvalt is dat zo’n beetje ALLE broodbeleg producten extra toevoegingen bevatten. Van E- nummers, glucose- fructosestroop tot zout. Zelfs de verse vleeswaren zijn in de reguliere supermarkten amper verkrijgbaar zonder een scala aan E- nummers. Nou is dat heus niet perse een ramp en vaak ook enigszins noodzakelijk- niemand wordt blij van een beschimmeld pakje vleeswaren na 1 dag koelkast.- Waar ik wel wat op tegen heb zijn de E-nummers die worden toegevoegd als smaakversterkers. Idem voor alle suikervarianten (wist je dat er zo’n 50 benamingen zijn voor suiker?!). Soms is het fijn om meer te krijgen dat je had verwacht. Maar in het kader van broodbeleg geldt: less is more!

Inspector Gadget

Ik ging wederom als Inspector Gadget door de gangpaden van de supermarkt. Ik zal globaal weergeven wat mij is opgevallen. Ik kijk dus vooral naar toevoegingen in producten, onafhankelijk van de ‘gezondheidswaarde’.

Hartig beleg:

  • Verse vleeswaren bevatten nog behoorlijk wat toevoegingen. Ik zie vooral veel E-nummers maar ook suiker.
  • Houdbare vleeswaren bevatten nog meer toevoegingen dan de verse.
  • Pindakaas bevat tevens de nodige toevoegingen, waaronder suiker, zout en plantaardige oliën zoals raapzaad-, soja- en geharde palmolie.
  • Sandwichspread: 33% groente, dat moet ik ze nageven. Verder wel met gemodificeerd zetmeel en suiker.
  • Kaas ziet er gemiddeld genomen prima uit. Ingrediënten: melk, stremsel, zuursel & zout.

Zoet beleg:

  • Wil je minder suiker eten? Dan is zoet beleg echt een challenge. Bijna al het zoete beleg bevat extra toegevoegde suikers, ondanks dat het van nature al zoet is, zoals bijv. jam.
  • Chocoladehagelslag & -vlokken: Pure chocoladevlokken bevatten vaak minder ingrediënten dan de witte of melk variant. Vlokken met wat extra (zoals de Rimboe vlokken van Venz) bevatten ook daadwerkelijk behoorlijk wat extra zoals geharde vetten en kleurstoffen. Kies je voor chocoladehagel? Dan is de beste keuze –over het algemeen- letterlijk de meest pure.
  • Vruchtenhagelslag: tarwe- of maiszetmeel, suiker, dextrose & vaak karmijnzuur. Wat voor zuur? Dit is E-120; een kleurstof welke wordt gewonnen uit de geplette lijfjes van de rode schildluis. (Inderdaad, vruchtenhagel klinkt zoveel heerlijker dan geplette-rode-schildluis-lijfjeshagel
  • Bebogeen, speculoos, cappucino chocopasta en dat soort smeersels; veeeel extra ‘goodies’!

Zoals je begrijpt gaat het hier om een gemiddelde indruk. Tussen merken zit vaak ook nog een wereld van verschil.

Hier volgen een aantal tips zodat je hopelijk makkelijker keuzes kunt maken:

Hartig beleg:

  • Biologische vleeswaren bevatten over het algemeen een stuk minder E-nummers en andere toevoegingen. En wat mij betreft nog belangrijker; het is nog beter voor het dier ook!
  • Tegenwoordig zijn de schappen flink verruimd met bio- en pure producten. Zo heb je nu ook notenpasta’s zonder een enkele toevoeging! Hulde! Denk bijvoorbeeld aan Bio today. Ingrediënten: pinda’s, hazelnoten, cashewnoten & amandelen. That’s it! Natuurlijk kun je het ook zelf doen als je zin en tijd hebt: mix de noten in een blender tot er een smeuïg geheel ontstaat (meestal na zo’n 10 minuten).
  • Over zelf doen gesproken; denk aan zelfgemaakte humus of tapenade.
  • Of makkelijker; bak een omeletje [incl. een lading groente!] of beleg je boterham met avocado. Goedkoop, makkelijk én puur natuur!

nut-butter

Zoet beleg:

  • Zoals ik al zei; het is een uitdaging. Wil je toevoegingen echt zoveel mogelijk vermijden? Maak het dan zelf. Maar hee, jij maakt je eigen regels! Bewust kiezen is al fantastisch. Niemand verwacht perfectie (hooguit jijzelf ;-)).
  • Er zijn producten die heel erg meevallen betreft toevoegingen. Zo heb je bijv. jam van het merk ‘Frior di frutta’.
  • Sweet by nature: fruit op je bam. Denk aan plakjes banaan, peer met geitenkaas, plakjes appel (met notenpasta), aardbeien etc!

aardbeien op brood

Er zijn natuurlijk nog véél meer prima producten verkrijgbaar. Deze blog is bedoelt om je bewuster te maken en op weg te helpen betreft het maken van bewustere keuzes.

Heb jij nog aanvullingen, tips of leuke recepten voor beleg? Ik hoor het graag!

Eet als een expert

Interesse in gezonde voeding?

Check dan ons boek Eet als een expert op bol.com of via de webshop!

 

print dit artikel print dit artikel

  Sportdiëtist

Ik ben Marjolein Vos, werk- en wonend in Groningen, 27 jaar (oktober 1988), waarvan 6 jaar werkzaam als (sport)diëtist. De afgelopen jaren heb ervaring opgedaan binnen verschillende settingen, patiëntgroepen & ziektebeelden. Als sportdiëtist ben ik verbonden geweest aan verscheidene topsportclubs. Na een aantal jaren in loondienst heb ik sinds 2 jaar (2014) de stap genomen om samen met mijn collega een eigen praktijk te starten: Diëtistenpraktijk Pelster & Vos.

Reacties

Eén reactie

  1. Nilou 1 oktober 2015 at 11:08- Beantwoorden

    Interessant artikel!

Schrijf een reactie