Evidence-based foodplatform, geschreven door professionals

De voedingsindustrie houdt je soms voor de gek met misleidende etiketten en voedingsclaims op fabrieksproducten. Daarnaast is op het internet veel onjuiste informatie over voeding te vinden. Tijd voor een onderbouwd tegengeluid! I’m a Foodie is hét platform waarop diëtisten en voedings- en gezondheidswetenschappers hun kennis delen over gezonde voeding.
Wij staan voor gezond, duurzaam, vers (zonder pakjes en zakjes) en zelf koken. De onderwerpen zijn alledaags, evidence based én direct praktisch toepasbaar in je eigen situatie. Uiteindelijk is de keuze aan jou: op welke manier ga jij gezond eten?

Cafeïne en energydrinks voor kinderen

Door | 2017-05-02T09:52:12+00:00 1 mei 2017|Categorieën: Kritisch kiezen & kopen, Wat vinden de Foodies?|Onderwerpen: , , , |
  • Cafeïne en energydrinks
Op het bankje voor de ingang van de supermarkt zitten 3 tieners een saucijzenbroodje te eten. Dit wordt weggespoeld met een blikje Bullit. Tussen haakjes: Bullit is hetzelfde als Red Bull of Monster maar dan veel goedkoper. Het is geen unieke scene. Ze zitten er vaker, en niet alleen zij. Het is een terugkerend ritueel  waarbij middelbare scholieren en zelfs basisscholieren in wisselende samenstelling vloeibare suiker en cafeïne tot zich nemen. Jeugdige ongehoorzaamheid, denk ik dan in een positieve bui. Mama en papa hebben het vast verboden. Niets blijkt minder waar als een mama en een tienerzoon met twee tray’s(!) Bullits de winkel verlaten. De illusie dat die alleen voor mama zijn is dan wel vervlogen. Waarom ik me hier druk over maak? Waarom de overheid niet?

Energy drinks ontleed: suiker

Energy drinks zijn feitelijk nergens goed voor. Ten eerste bevatten ze belachelijk veel suiker. Gemiddeld lossen de fabrikanten 7 klontjes suiker annex 30 gram suiker op in een blikje van 250 ml. Dit levert zo’n 200 kcal op. 200 kcal is een kleine 10% van de dagelijkse behoefte aan energie van een 12 jarige tiener. Dus met een blikje van een halve liter krijgt hij of zij zo’n 15-20% van de dagelijkse energiebehoefte binnen. Dat is nogal wat. Vooral gezien het feit dat ruim 12% van de kinderen en jongeren tussen de 4 en 12 jaar in Nederland reeds overgewicht heeft. Ter vergelijk: de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) raadt aan niet meer dan 6 klontjes suiker per dag binnen te krijgen.Ten tweede levert een blikje energy drink helemaal niets gezonds op. O ja, voor de vorm worden er wat B-vitamines aan toegevoegd. Totaal overbodig, want het is vrij eenvoudig om deze uit je voeding te halen.  Dus het levert vooral veel calorieën en verder vrij weinig.

Energy drinks ontleed: cafeïne

De populariteit van energy drinks is niet alleen te danken aan het feit dat het waanzinnig zoet is maar dat het cafeïne bevat. Cafeïne heeft een stimulerend effect op het zenuwstelsel en je wordt er alerter van. Of de cafeïne in energy drinks je daadwerkelijk vleugels geeft? Nou dat valt wel mee hoor. Er zit rond de 80mg cafeïne in een blikje energy drink en dat is vergelijkbaar met een klassiek kopje filterkoffie. Niets aan het handje zou je zeggen. Ten minste voor volwassenen. Bij jongeren kan het juist de ontwikkeling van het zenuwstelsel aantasten omdat deze nog niet volledig is ontwikkeld. Daarnaast kunnen grote hoeveelheden cafeïne hartklachten veroorzaken. Dus naast de hoeveelheid suiker en het gebrek aan voedingsstoffen is de aanwezigheid van cafeïne nog een reden om kinderen en jongeren geen energy drinks voor te schotelen.

Cafeïne en energydrinks

Energy drinks ontleed: taurine

In energy drinks zitten ook andere stoffen, zoals taurine. Dit is een stof met een structuur van een aminozuur (bouwstof van eiwit). Wat het precieze effect van deze stof is blijft vooralsnog wat vaag. Sommige sporters gaan er beter van presteren; andere niet. Voor een scholier lijkt het hoe dan ook geen meerwaarde te hebben om taurine in te nemen.

Energy drinks ontleed: eetgedrag

Je wordt niet alleen ongezonder door het drinken van energy drinks maar het blijkt ook dat jongeren die energy drinks gebruiken minder gezond eetgedrag vertonen. We kunnen niet stellig concluderen dat dit door de energy drinks komt, maar ze ontbijten minder, eten gemiddeld minder groente en fruit en juist meer kant- en klaar maaltijden ten opzichte van jongeren die geen energy drinks gebruiken. Daarnaast kan de combinatie van alcohol en energy drinks redelijk  gevaarlijk zijn. Hoewel niet alle onderzoeken even eenduidig zijn lijkt het er sterk op dat bij het gelijktijdig drinken van energy drinks en alcohol het effect van alcohol minder sterk wordt ervaren en dat dit dus aanzet tot een hogere alcoholconsumptie. Ook niet echt een heel positief effect.

Conclusie

Energy drinks zijn sowieso af te raden voor kinderen om meerdere redenen: risico op hartklachten, negatieve invloed op de ontwikkeling van het zenuwstelsel en het hoge suikergehalte. Daarnaast kan de inname van grote hoeveelheden cafeïne gemixt met alcohol dodelijke effecten hebben.  Het Voedingscentrum adviseert dat kinderen onder de 14 jaar geen energy drink moeten gebruiken; en kinderen tussen de 14 en 18 jaar maximaal één consumptie per dag. Maar better safe than sorry. Het is aanzienlijk beter om deze suikerbommetjes helemaal niet te gebruiken.

Bronnen

  1. Campbell, B. et all. International Society of Sports Nutrition position stand: energy drinks. J Int Soc Sports Nutr 2013, Jan 3;10(1):1
  2. Nevo-online. Geraadpleegd op 26-03-2017
  3. Generali, J.A. Energy Drinks: Food, Dietary Supplement, or Drug? Hosp Pharm 2013, Jan; 48(1): 5–9.
  4. Poulos, N.S and Pasch, K.E. Energy drink consumption is associated with unhealthy dietary behaviours among college youth. Perspect Public Health 2015, Nov;135(6):316-21
  5. Velazquez, C.E. et al. Associations between energy drink consumption and alcohol use behaviors among college students. Drug Alcohol Depend 2012, Jun 1;123(1-3):167-72
  6. Ali, F. et al. Energy drinks and their adverse health effects: A systematic review of the current evidence. Postgrad Med 2015,  Apr;127(3):308-22
  7. Rath, M. Energy drinks: what is all the hype? The dangers of energy drink consumption. J Am Acad Nurs Pract 2012,  Feb;24(2):70-6
  8. Wolk, B.J. et al. Toxicity of energy drinks. Curr Opin Pedriat 2012; Apr;24(2):243-51
  9. Schaffer, S.W. et al. Effect of taurine and potential interactions with caffeine on cardiovascular function. Amino Acids 2014; May;46(5):1147-57
  10. McKeting, R. et al. A comprehensive review of the effects of mixing caffeinated energy drinks with alcohol. Drug Alcohol Depend 2015; Jun 1;151:15-30.
  11. Marczinski, C.A. Can energy drinks increase the desire for more alcohol? Adv Nutr 2015; Jan 15;6(1):96-101
  12. Souza, D. B. et al. Acute effects of caffeine-containing energy drinks on physical performance: a systematic review and meta-analysis. Eur J Nutr 2017; Feb;56(1):13-27
  13. Voedingscentrum. Energiedrankjes. Geraadpleegd op 26-03-2017
  14. WHO. Sugar intake for adults and children. Geraadpleegd op 26-03-2017
Eet als een expert

Interesse in gezonde voeding?

Check dan ons boek Eet als een expert op bol.com of via de webshop!

 

print dit artikel print dit artikel

  Sportdiëtist & voedingswetenschapper en HBO docent

Vera is sportdiëtist en HBO docent aan de opleiding International Lifestyle Studies (Fontys Hogeschool). De interesse voor de combinatie van voeding, sport en gezondheid is al van jongs af aan ontstaan. De keuze voor de HBO Voeding & Diëtetiek gevolgd door de MSc Sport & Exercise Nutrition was dan ook een logische.

Reacties

Schrijf een reactie