Ik ben pissig. En dat is een understatement. De zelfbenoemde ‘voedselwaakhond’ Foodwatch suggereert in haar rapportje (ik leg de -je later nog uit) dat “voedingsadvies door de diëtist mede mogelijk wordt gemaakt door pizza, ijs en mayonaise fabrikanten”. Voor wie geïnteresseerd is in het hele rapportje check hier.
Evidence based handelen én de juiste zorg
Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik gierend van het lachen over de grond had gerold als het hierbij was gebleven. Noch dr. Oetker, Ola of Calvé heeft ooit een geldbedrag op mijn rekening gestort. Ik heb nog nooit diepvriespizza, raketjes of kant-en-klare sauzen meegenomen in mijn voedingsadvies. Omdat ik onafhankelijk ben. En een kritisch nadenkende professional in mijn vak die evidence based handelen én de juiste zorg voor de cliënt hoog in het vaandel heeft. Mijn vak, ja. Dat nu gekaapt is door elkaar in de haren vliegende partijen: de ‘bezorgde diëtist’, de Nederlandse Vereniging van Diëtisten (NVD), Foodwatch en de media. Televisieprogramma RADAR heeft namelijk het ‘nieuws’ dat de NVD wordt gesponsord door diverse commerciële partijen (waaronder partijen in de voedselindustrie) breed uitgemeten. Check hiervoor, en oordeel zelf.
Cherry picking
Voor alle duidelijkheid: ja, ik frons ook soms mijn wenkbrauwen over de sponsors. Ja, ik vind ook dat een beroepsvereniging geen belangen moet hebben bij partijen die tegen de kern van het werk, mijn werk, in gaan. Ja, ook ik zou willen dat de beroepsvereniging géén commerciële partijen nodig heeft en ja, ook ik vind dat enige vorm van belangenverstrengeling ten alle tijde vermeden moet worden. Maar ik ben óók buitengewoon realistisch: zonder branche-gelieerde partijen is er géén beroepsvereniging (tenzij wij als diëtisten bereid zijn het viervoudige aan contributie te betalen); en kunnen er geen congressen en symposia georganiseerd worden. Dit is niet branche specifiek. Dit gebeurt door de hele (para)medische zorg; en met enige zekerheid durf ik te zeggen door alle sectoren met commerciële belangen. Overal, dus. Het gegeven dat de NVD en de diëtisten worden uitgepikt door dit televisieprogramma is een vorm van cherry picking wat ik niet begrijp. Op het bureau van een artsentafel staat een mok met het logo van een farmaceut, de fysiotherapeut gebruikt tape van merk x maar diëtisten mogen niets adviseren wat een commerciële partij heeft gefabriceerd. Dan zijn we snel klaar hoor.
Kritisch redeneren
Waarom wordt er niet stil gestaan bij het feit dat op basis van de genoten opleiding een diëtist heel goed in staat is waarheid van gesponsorde informatie te onderscheiden? Dat kritisch redeneren één van de pijlers van de opleiding is? Ik adviseer kinderen niet om Coca Cola te drinken als Coca Cola zegt dat een matige suikerconsumptie geen kwaad kan (wat inderdaad zo is). Ik adviseer kinderen om water en thee te drinken omdat er wetenschappelijk bewijs is dat een hoge suikerconsumptie in de vorm van dranken een hoger risico op overgewicht geeft; en bovendien bizar slecht is voor het gebit. Ik adviseer mensen niet om Becel op de boterham te smeren omdat Becel zegt in een door Becel gesponsord symposium dat Becel goed is voor je cholesterol. Ik beslis op basis van de product samenstelling of Becel geschikt is voor cliënt a met aandoening b. Als diëtisten het onderscheid niet kunnen maken, of geen wetenschap kunnen combineren met de praktijk, ja dan is er een probleem. Maar dan heeft díe diëtist een probleem (en dan vooral de cliënten), maar niet de hele beroepsgroep.
Op maat gesneden, persoonlijke zorg
Het feit dat alle diëtisten over één kam worden gescheerd en (door nota bene ‘collega’s’; wat gretig overgenomen wordt door de media) worden weggezet als kritiekloze meelopers van de voedingsindustrie maakt mij pissig, nijdig en buitengewoon chagrijnig. In de roerige tijden voor diëtisten waarin eigenaarschap, vergoedingen en aandacht voor preventie thema’s zijn die onder druk staan geeft deze openbare bitchfight een doodsteek aan het vertrouwen in de diëtist. De integere diëtist. Die alleen maar belang hecht aan het geven van goede, op maat gesneden, persoonlijke zorg. Er zijn slechte diëtisten. Maar ook heel veel goede. Ondanks, of misschien wel dankzij, partijen die dit imago onderuit willen halen. Zo, dit lucht op.
PS: ik zou nog even terug komen op het (-je) van het rapport. Twee redenen. Ten eerste: het rapport is zo eenzijdig gericht op de relatie tussen de NVD en producenten die koolhydraatrijke producten op de markt brengen dat het neigt dat er een tweede agenda is. Daarnaast: joh, neem even de moeite om je referenties in APA te zetten… gewoon, omdat dat je geloofwaardigheid iets vergroot.
Precies mijn reactie
Ik verdenk diëtisten absoluut niet van onkunde of dat ze zich voor het karretje laten spannen van partijen als coca cola. Diëtisten zijn gewoon integere professionals. Punt uit. Maar de suikerooms zijn veel gehaaider. Door zich te verbinden met bijvoorbeeld de beroepsvereniging voor diëtisten zeggen ze eigenlijk tegen de burger dat ze in het goede kamp zitten en goede dingen doen. Dat is de psychotische kant en die werkt heel sterk. Ik vraag me af of je een suikeroom ook zo ver krijgt om van zijn financiële bijdrage een anonieme donatie te maken ipv sponsoring. Dat doen ze volgens mij nooit. Bij sponsoring wil je altijd wat terug. En bij suikerooms weet je dat dat altijd meer omzet is. En dit gebeurt ook zonder dat een diëtist zijn producten adviseert.
Ik kijk net of iemand misschien gereageerd heeft op mijn reactie en zie dat mijn hele reactie verdwenen is. Misschien was die niet welkom. Heel bijzonder.
En nu is die er weer:-)
Goed gezegd!!! Helemaal mee eens!
Ik begrijp je boosheid en ik geloof zeker dat de meeste dietisten zich niet door de voedingsindustrie laten beïnvloeden. Maar ik vind wel dat de NVD iets kritischer naar haar sponsors kan kijken. Twee taaltechnische opmerkingen: het is ‘over een kam worden geschoren’ en ‘pissig’ en ‘nijdig’ betekenen hetzelfde…
Amen!