Evidence-based foodplatform, geschreven door professionals

De voedingsindustrie houdt je soms voor de gek met misleidende etiketten en voedingsclaims op fabrieksproducten. Daarnaast is op het internet veel onjuiste informatie over voeding te vinden. Tijd voor een onderbouwd tegengeluid! I’m a Foodie is hét platform waarop diëtisten en voedings- en gezondheidswetenschappers hun kennis delen over gezonde voeding.
Wij staan voor gezond, duurzaam, vers (zonder pakjes en zakjes) en zelf koken. De onderwerpen zijn alledaags, evidence based én direct praktisch toepasbaar in je eigen situatie. Uiteindelijk is de keuze aan jou: op welke manier ga jij gezond eten?

Een dag in de Tour de France… deel 2

Door | 2017-01-06T14:35:30+00:00 24 juli 2016|Categorieën: Foodbasics, Hoe zit het met..., I'm a Foodie blog|Onderwerpen: , |
  • giant alpecin

Titia is mee als kok en diëtist bij de profwielerploeg Giant Alpecin. Lees hier in deel 1 hoe ze bij het team is gekomen. Vandaag, zo op het einde van de Tour, deel 2.

Opstarten: het ontbijt

6.30u gaat de wekker… Zelf zonder snoozen (mijn vriend zou trots op me zijn) spring ik meteen onder de douche, zodat ik 20 min later zeker aan het ontbijt kan zitten. Daar aangekomen zijn er al wat mecaniciens en soigneurs (verzorgers/fysiotherapeuten) bijna klaar met ontbijten. Na het ontbijt snel de keuken in, om mijn brood uit de broodmachines te halen die ik de dag ervoor al met timer heb aangezet. Ik gebruik 100% volkoren speltbrood van meel van bakkerij De Bisschopsmolen uit Maastricht. Het bevat veel vezels, maar iets minder galactanen dan volkoren tarwebrood. Vooral uit voorzorg voor enkele renners met gevoelige darmen. De hele dag sportvoeding zonder vezels met een hoog glucose en fructosegehalte kan namelijk weleens klachten opleveren of maakt een duik in het toilet van een camper noodzakelijk.

Bij het ontbijt serveer ik 2 broden, waarvan 1 meestal met gedroogd fruit erdoor (voor zowel smaak als extra koolhydraten), havermoutvariaties en omeletjes. Mijn favoriete havermout is een ovenschotel met havermout, amandelmelk, geraspte appel, kaneel, rozijnen en een beetje honing en dit 30 minuten afbakken op 180 graden: dan krijg je een lekkere ontbijtappeltaart. Daarnaast gebruiken de renners nog producten uit de ontbijt box: een samengestelde box met voorkeursmuesli, noten, gedroogd en vers fruit etc. Bij een zwaardere bergetappe komt er vaak nog rijst en/of pasta bij. Tijdens het ontbijt werken ze minstens 1200kcal naar binnen.

Bidons & feedingbags

Ondertussen maken de soigneurs alle bidons en feedingbags klaar met de voeding voor tijdens de race met de sportvoeding die we samen met Born hebben ontwikkeld en zelfgemaakte rijstcakejes van de soigneurs. In de race eten en drinken de renners op een gemiddelde dag zo’n 1800kcal aan sportvoeding en dranken.

Na het maken van het ontbijt maak ik meteen de maaltijd voor na de race. Bijvoorbeeld een pastagerecht met verse groenten en een beetje zelfgemaakte pesto en een fruitsalade of smoothie. Deze geef ik mee aan de bus, waar de renners ook douchen en omkleden na de etappe, zodat ze direct kunnen beginnen met calorieën aanvullen. Circa 1600kcal worden hier met gemak behaald.

Op naar de volgende stop & avond eten

Ondertussen vertrek ik naar het volgende hotel, phoe dit keer staat er 275km op de teller naar het volgende hotel! Ook de renners hebben een lange etappe en zullen wel laat in het hotel zijn. We rijden naar Spanje. Maar eerst nog even een pitstop bij de LeClerc, een fijne grote supermarkt in Frankrijk. Daar hebben ze vrijwel alles. Toch duurt boodschappen doen in een vreemde supermarkt elke keer langer dan je zou willen. Eenmaal aangekomen bij het volgende hotel maak ik kennis met de keuken, overleg ik het menu, kijk ik nog even de finale van de etappe van vandaag (in Nederland krijg je soms meer mee van de Tour zelf), sorteer ik mijn kookspullen en begin ik met koken. Minstens 4kg aan groente vergt nog wel wat snijwerk. Ik kook dan wel voor 9 personen, maar het lijken er soms wel 30. Dit keer staat er pasta bolognese op het menu. Inclusief rode wijn door de saus, die vervolgens circa 3 uur goed staat te pruttelen. Rond 22:00uur zijn de renners klaar met de massages e.d. en schuiven ze aan. Met gemak schuiven ze 2kg (ongekookt gewicht) aan volkoren speltpasta naar binnen + extra brood + salade + extra groente + dessert. 2000kcal tikken ze zeker aan.

23.00 uur: staff meeting

Om 23:00u zit iedereen van het personeel eindelijk zelf aan tafel, mijn ogen vallen al bijna dicht. Toch moeten ze nog even openblijven, want na de maaltijd volgt de staff meeting voor de plannen voor de volgende dag. Wederom een lange en belangrijke etappe, dus alle hulp is welkom. Dit keer wordt ook mijn hulp gevraagd om te helpen met feedingbags aangeven onderweg. Leuk om een keer in de koers mee te gaan! Gelukkig heb ik ook al boodschappen gedaan voor de volgende dag, dus dat komt goed uit. (Gezonde hamburgers en ovenpatat van zoete aardappel: want de dag erop is het rustdag). Om 0:40 lig ik dan eindelijk in mijn bed en ben ik direct vertrokken.

De volgende dag gaat de Tour richting Andorra en ik ga met een collega vooruit om een plaats in de feedingzone op te zoeken. Na lang wachten komt dan eindelijk de kopgroep langs, met Tom Dumoulin in de kopgroep! Even later komt de rest van het peloton en deel ik nog enkele feedingbags uit. Tijd om naar het volgende hotel te gaan. Daar aangekomen kunnen we de laatste paar km ’s bekijken en zien we hoe Tom heroïsch door hagelstenen bergopwaarts de overwinning pakt! Dat soort momenten maken het dubbel en dwars waard om hier met het hele team keihard voor te werken.

Eet als een expert

Interesse in gezonde voeding?

Check dan ons boek Eet als een expert op bol.com of via de webshop!

 

print dit artikel print dit artikel

  Sportdiëtist & bewegingswetenschapper

Mijn naam is Titia van der Stelt en ik ben bewegingswetenschapper en sportdiëtist. Van jongs af aan heb ik altijd veel gesport: schaatsen, hardlopen, fitness en wielrennen. Bij het wielrennen kwam voeding wel eens ter sprake: gelletjes, sportdranken, koolhydraten stapelen, macaroni met suiker en vooral goed drinken. Met honger naar het juiste antwoord en meer, ben ik zelf de opleiding Voeding en Diëtetiek aan de HAN in Nijmegen gaan volgen. Tijdens mijn tweede en derde jaar Voeding & Diëtetiek heb ik ook mijn Propedeuse fysiotherapie behaald. Daarna ging ik naar Curaçao om af te studeren en besloot ik om fysiotherapie niet verder af te maken.

Reacties

Schrijf een reactie