Evidence-based foodplatform, geschreven door professionals

De voedingsindustrie houdt je soms voor de gek met misleidende etiketten en voedingsclaims op fabrieksproducten. Daarnaast is op het internet veel onjuiste informatie over voeding te vinden. Tijd voor een onderbouwd tegengeluid! I’m a Foodie is hét platform waarop diëtisten en voedings- en gezondheidswetenschappers hun kennis delen over gezonde voeding.
Wij staan voor gezond, duurzaam, vers (zonder pakjes en zakjes) en zelf koken. De onderwerpen zijn alledaags, evidence based én direct praktisch toepasbaar in je eigen situatie. Uiteindelijk is de keuze aan jou: op welke manier ga jij gezond eten?

De 12….I’m a Foodie-proof Kerst voorgerechten!

Door | 2017-01-06T15:09:54+00:00 19 december 2013|Categorieën: I'm a Foodie blog, Recepten|Onderwerpen: |
  • Voorgerecht kerst
X-mas is coming! Een tijd van gezelligheid en vaak lekker (en veel) eten. Hoe kun je zorgen dat je de kerstdagen overleeft zonder extra kerstkilo’s? Check mijn kook- en eettips! En ga je zelf iets kokkerellen? Ik heb een aantal I’m a foodie-proof voorgerechten verzameld van mijn Favo Foodblogs. Klik op de foto voor het recept. Ken jij een recept wat hierin echt niet mag ontbreken? Let me know! Ook kerst-eettips zijn uiteraard welkom! Have a Foodie X-mas!

Do’s

  • Verwerk veel groenten in je voorgerecht. De meeste groentesoorten bevatten nauwelijks calorieën: Denk hierbij aan gegrilde groenten, slasoorten, rauwkost en paddestoeltjes.
  • Verwerk fruit in je voorgerecht bijvoorbeeld in een salade;
  • Maak heldere soep of bind je soep met aardappel, peulvruchten en/of groenten;
  • Drink een glas water voor het eten om je maag al een beetje op te vullen;
  • Ga je uitgebreid dineren? Doe dan overdag en de volgende dag rustig aan met eten. Ik hou niet van het woord balansen, maar daar komt het wel een beetje op neer ;).

Dont’s

  • Vermijd/beperk producten met een hoog vetpercentage zoals room, mayonaise, olie, boter, vette vleessoorten, vette kaassoorten, en bladerdeeg. Deze producten leveren verhoudingsgewijs veel calorieën:  1 gram vet levert 9 calorieën t.o.v. 1 gram koolhydraten en 1 gram eiwit: 4 calorieën. Vind alternatieven voor dressings op olie/mayo basis. Bind je soep met iets anders dan room, zoals (zoete) aardappel. Kies voor rode sauzen;
  • Gebruik bij voorkeur geen vette soorten vlees, en kies voor magere soorten zoals ossehaas, varkenshaas, kipfilet, rosbief, tartaar, carpaccio, fricandeau, ham en biefstuk;
  • Kaas..hoe heerlijk ook.. De meeste kaassoorten bevatten veel zout en calorieën:  Pas de verhoudingen in het recept indien mogelijk aan; iets meer groenten, iets minder kaas.

I’m a Foodie proof kerst voorgerechten
  carpaccio met courgette munt en feta Lauwwarme-salade-met-paddestoelen Pompoensoep-met-geroosterde kikkererwten   Italiaanse-courgettesoep Veldsla-met-geitenkaas-en-frambozen De-simpelste-bloemkoolsoep   Meloensoep-met-parmaham-en-basilicum Tonijn-op-een-krukje-van-komkommer Salade-met-kip,-mango,-rode peper

Courgettepasta met Parmaham, zongedroogde tomaatjes, pijnboompitten en balsamicocrème Pastinaaksoep met zoete aardappel & amandelolie Kruidensalade met geitenkaas

Kerst Hoofdgerechten kerst nagerechten

Eet als een expert

Interesse in gezonde voeding?

Check dan ons boek Eet als een expert op bol.com of via de webshop!

 

print dit artikel print dit artikel

  Klinisch diëtist, voedingswetenschapper en docent in het VUmc & founder I'm a Foodie

Marijke Berkenpas is oprichter en eigenaar van I'm a Foodie, en online platform over voeding in relatie tot gezondheid. Daarnaast is ze klinisch diëtist en voedingswetenschapper, en werkt ze als diëtist in het VUmc in Amsterdam op de Maag-, darm-, lever- en nierziekten. Op I'm a Foodie, analyseert ze - samen met zo'n 20 andere diëtisten & voedings- en gezondheidswetenschappers - trends en hypes op toegankelijke, kritische wijze en zet ze ze om in haalbare adviezen en recepten. In mei 2016 verscheen het boek Eet als een expert dat Marijke samen schreef met Gaby Herweijer, Jolien Klamer en Liesbeth Smit en dat voedingswetenschap naar je bord vertaalt.

Reacties

Schrijf een reactie