DIY: zelf champignonsaus maken

Door |2018-02-02T14:38:55+00:001 februari 2017|Categorieën: I'm a Foodie blog, Recepten|Onderwerpen: , , |
  • champignonsaus maken
Je kent het wel, drukke dag gehad op kantoor, file/vertraging op weg naar huis, snel langs de supermarkt voor de boodschappen én dan ook nog koken. De verleiding is dan groot om even een zakje of pakje van je favoriete champignon-, curry-, pastasaus te kopen. Even water erbij en klaar is kees! Daarnaast is de keuze in de supermarkt enorm groot, voor elke maaltijd is wel een sausje te vinden. Maar wat zit er nou allemaal in een zakje/pakje saus? Ik heb in de supermarkt random een zakje saus gepakt (champignon saus) om deze eens onder de loep te nemen. Want zijn al deze pakjes en zakjes een gezonde keuze te noemen?

Ingrediënten

Tarwebloem, roompoeder 19%, palmvet, zetmeel (aardappel, erwt), champignons 5.4%, zout, maltodextrine, geconcentreerd champignon sap 3%, aroma, melksuiker, gehydrolyseerde plantaardige eiwitten, melkeiwitten, suiker, uienpoeder, karamelsiroop, gistextract, specerijen. Kan ei en selderij bevatten.

Een pakje champignonsaus bevat welgeteld 17 ingrediënten, iets waar ik toch wel even van schrik! Ingrediënten waar ik niet blij van wordt zijn onder andere roompoeder, palmvet, zout en de toegevoegde suikers (maltodextrine, karamelsiroop). Ze geven misschien wel smaak aan de saus maar leveren alleen maar extra natrium, verzadigd vet en calorieën op. Deze ingrediënten zijn geen gezonde keuze te noemen. Bovendien heb je deze ingrediënten ook helemaal niet nodig voor een lekkere champignonsaus! Deze is eenvoudig zelf te maken zonder bovengenoemde toevoegingen.

Daarnaast vind ik zelf de toevoeging van welgeteld 5.4% champignons, uienpoeder en 3% geconcentreerd champignonsap een interessante keuze. In een zakje zijn enkele gedroogde stukjes champignon te vinden (ik heb een zakje gekocht om dit eens te proeven). Om de saus de daadwerkelijke (champignon) smaak te geven moet er ook nog champignonsap en uienpoeder worden toegevoegd.

Voorop het pakje staat de prachtige slogan ‘Smaak zit in onze natuur’. Maar een saus met 17 ingrediënten vind ik verre van ‘onze natuur’ (ze promoten met deze slogan natuurlijk dat er geen E-nummers in zitten).

Hoog tijd om zelf aan de slag te gaan!

Zelf champignonsaus maken (2 personen)

  • 250 gram champignons
  • 1 ui
  • 1 teentje knoflook
  • 200 -250 ml sojaroom
  • Peper naar smaak
  • Peterselie als garnering

Bereiding

  • Bak de fijngesneden ui met de gehakte knoflook glazig en voeg hier de in plakjes gesneden champignon aan toe
  • Bak het geheel even kort
  • Voeg de sojaroom toe (naar behoefte meer of minder ml, afhankelijk van de dikte van de saus die je wilt) en laat deze even kort koken
  • Mocht je saus onverhoopt te dun zijn dan kun je altijd een maïzena papje toevoegen en deze mee laten koken, goed roeren (1/2 theelepel maïzena met een scheutje koud water tot een glad papje roeren)!
  • Voeg naar smaak peper toe en garneer jouw home made champignonsaus met fijngeknipte peterselie.

In een handomdraai klaar en een stuk gezonder dan een pakje of zakje saus!

Basis ingrediënten om  in huis te hebben

Zelf gebruik ik geen pakje of zakje saus, maar maak deze altijd zelf. Niet alleen gezond, maar ook heel leuk om mee te experimenteren (geloof mij, niet elke poging is een succes). Ik zorg dan ook altijd dat ik wat basis ingrediënten in huis heb zodat ik altijd wel een saus kan maken. Mocht je bijvoorbeeld in de pasta mood zijn, dan kun je heel gemakkelijk een saus maken van tomatenblokjes met (verse) kruiden (TIP: zie hier een super lekker tomatensaus recept van Gaby). Als ik in de Oosterse sferen kook gebruik ik vaak kokosmelk met kruiden zoals curry, gember en koriander. Verder is pindasaus heel gemakkelijk te maken met 100% pindakaas, sambal oelek en een scheutje water. Daarnaast kun je ook prima een koude saus maken van yoghurt of kwark die je bijvoorbeeld over je couscous schenkt (met verse munt) of over je vis (met dille).

  • Soja kookroom
  • Kokosmelk
  • Kwark/yoghurt
  • Tomatenblokjes
  • Verse/gedroogde kruiden
  • Ui
  • Knoflook
  • 100 % pindakaas

Eet smakelijk!

Ps. Het zakje saus en het merk is random gekozen 

Eet als een expert

Interesse in gezonde voeding?

Check dan ons boek Eet als een expert op bol.com of via de webshop!

 

print dit artikel print dit artikel

  Voedingswetenschapper

Voeding heeft van kinds af aan al een rol gespeeld in mijn leven. Als klein meisje vond ik het al leuk om te koken en stond ik dan ook graag in de keuken om mijn moeder te helpen en later zelf recepten uit te proberen. Daarna typte ik dan de recepten uit op de typemachine, wat leuk is het om nu nog eens terug te bladeren en te zien dat mijn receptenkeuze toen vooral bestond uit lekkere dingen zoals koekjes en toetjes, dat is nu wel anders! Het is dan ook niet zo vreemd dat ik na de middelbare school heb gekozen voor de opleiding Voeding en Gezondheid aan de Wageningen Universiteit, met als specialisatie Voeding in Gezondheid en Ziekte. Inmiddels ben ik alweer even afgestudeerd en werkzaam als klinisch datamanager hematologie bij het Integraal Kankercentrum Nederland (IKNL).

Reacties

Schrijf een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Evidence-based foodplatform, geschreven door professionals

De voedingsindustrie houdt je soms voor de gek met misleidende etiketten en voedingsclaims op fabrieksproducten. Daarnaast is op het internet veel onjuiste informatie over voeding te vinden. Tijd voor een onderbouwd tegengeluid! I’m a Foodie is hét platform waarop diëtisten en voedings- en gezondheidswetenschappers hun kennis delen over gezonde voeding.
Wij staan voor gezond, duurzaam, vers (zonder pakjes en zakjes) en zelf koken. De onderwerpen zijn alledaags, evidence based én direct praktisch toepasbaar in je eigen situatie. Uiteindelijk is de keuze aan jou: op welke manier ga jij gezond eten?