Evidence-based foodplatform, geschreven door professionals

De voedingsindustrie houdt je soms voor de gek met misleidende etiketten en voedingsclaims op fabrieksproducten. Daarnaast is op het internet veel onjuiste informatie over voeding te vinden. Tijd voor een onderbouwd tegengeluid! I’m a Foodie is hét platform waarop diëtisten en voedings- en gezondheidswetenschappers hun kennis delen over gezonde voeding.
Wij staan voor gezond, duurzaam, vers (zonder pakjes en zakjes) en zelf koken. De onderwerpen zijn alledaags, evidence based én direct praktisch toepasbaar in je eigen situatie. Uiteindelijk is de keuze aan jou: op welke manier ga jij gezond eten?

Eerlijke producten: koffie

Door | 2017-01-08T19:21:43+00:00 3 augustus 2014|Categorieën: I'm a Foodie blog, Kritisch kiezen & kopen, Trends & Hypes|Onderwerpen: |
Een lekkere latte macchiato. Je kunt me er echt voor wakker maken :). De lekkerste macchiato’s en cappu’s dronk ik bijna altijd buiten de deur. Maar sinds enkele maanden ben ik ein-de-lijk eens overgegaan van de old-skool Senseo naar een Nespresso apparaat. Een bonenapparaat heb ik ook nog overwogen, maar het gemak van de cups heeft het toch gewonnen. Aan het einde van de blog zul je snappen dat ik dat misschien toch moet heroverwegen!

koffie

I’m a Coffee Lover!

Ondanks dat ik een echte coffeelover ben, ben ik zeker geen expert. Met gemak loop ik iedere koffietent binnen en kan ik de filterkoffie op mijn werk op z’n tijd ook nog wel waarderen. Alleen de Starbucks gaat me net even te ver haha. Maar waarom niet wat kritscher zijn op wat je drinkt? Want ja echt, je proeft zoveel verschil! Een paar weken geleden heb ik voor het eerst Moyee Coffee geproefd. De smaak vond ik ronduit briljant, maar waar Moyee voor staat en wat hun doel is, geeft extra smaak aan de koffie. Moyee claimt de eerste FairChain koffie ter wereld te gaan lanceren. Om te begrijpen wat dat precies inhoudt duik ik eerst even in de wereld van keurmerken & fairtrade.

Keurmerken: van Fairtrade naar FairChain

Ik probeer bewust te leven tav mijn eigen gezondheid, maar ook voor milieu en dierenwelzijn. De producten die ik koop probeer ik hier zo veel mogelijk op aan te passen. Met koffie ben ik (ja, ik beken!) eigenlijk nooit zo kritisch geweest. Ik ga maar eens op onderzoek uit. Ook als je er veel mee bezig bent is het soms lastig om wegwijs te worden in de wirwar van keurmerken. De laatste jaren zijn er gelukkig verschillende informatieve mobiele apps ontwikkeld die heel handig zijn in het gebruik tijdens het shoppen. Boodschapp geeft bijvoorbeeld een (gezondheids)score aan het product en laat alternatieven zien. Met de KeurmerkenWijzer app van Milieucentraal kan je eenvoudig duurzaamheidskeurmerken en gezonde fabrikantenlogo’s checken (Ik Kies Bewust en Gezonde Keuze Klavertje, [1]). Met de mobiele app van Questionmark kun je producten kiezen die het beste bij je passen op basis van volksgezondheid, milieu, mensenrechten en dierenwelzijn. Genoeg informatie voor handen dus!

De KeurmerkenWijzer app toont vier keurmerken voor koffie: (1) EKO tropische producten, (2) Rainforest Alliance , (3) UTZ Certified en Fairtade (Max Havelaar). Het EKO-keurmerk voor biologische landbouw staat op tropische producten die geteeld zijn zonder kunstmest en chemische bestrijdingsmiddelen. Het EKO-keurmerk kent geen eisen voor arbeidsomstandigheden en eerlijke handel. Het Rainforest Alliance keurmerk kun je ook aantreffen op de verpakking van koffie en is een keurmerk voor milieu en eerlijke handel in landen waar regenwoud groeit. Het keurmerk UTZ Certified garandeert een duurzame productie en een eerlijke prijs voor boeren. Hierbij werkt UTZ samen met zowel kleine grote boerenbedrijven. Fairtrade tenslotte verzekert lokale boeren van een minimumprijs in ruil voor het groeien en exporteren van ongebrande koffiebonen naar koffiedrinkende landen [2].

Moyee vindt dat het tijd is voor grotere stappen om de armoede, in koffieproducerende landen, verder terug te dringen en om de wereldwijde koffieboonexportmarkt eerlijker te verdelen. Het branden van de bonen in Ethiopië (normaal worden groene ongebrande bonen geëxporteerd) is een onderdeel van het FairChain principe. Eerlijkheid in de hele keten dat is de Moyee zienswijze: FairChain!

koffie

Eerlijke koffie: Moyee

Moyee is bezig om een sociale revolutie te ontketenen die over (koffie) kwaliteit gaat. Gewoon eerlijke en heerlijke koffie voor een goede prijs. Het fundament voor Moyee koffie is de Limu-boon uit hét koffieland Ethiopië. Hiervan hebben ze twee varianten: 100%Limu (licht en fruitig) en Limu & Jimma (meer intensere smaak). Ik ben echt onder de indruk van Moyee. Juist omdat ik normaal gesproken niet zo kritisch ben op de smaak valt het me denk ik op hoe intens en vol Moyee coffee is. Maar buiten dat…Het FairChain principe vind ik erg bijzonder. Moet ik George nu de deur uitgooien? Nee, ik heb begrepen dat Moyee ook cups in de planning heeft. Ideaal voor mij :). Ik ben fan en om!

Daarom support I’m a Foodie Moyee Coffee in haar doel. Het doel is om asap 1.000.000 koffie kopjes te verkopen om de eerste FairChain koffie ter wereld te lanceren. Deze koffie wordt dan verbouwd én gebrand in Ethiopië wat onderdeel is van het FairChain principe. Tot die tijd vindt het branden nog in Nederland plaats. Met de hulp van de crowd kunnen vanaf volgend jaar de bonen óók gebrand worden in Ethiopië. Nog ruim 50.000 kopjes koffie te gaan! Om dit doel te gaan halen heeft Moyee het Crowd Speak pakket bedacht. Koop één pak Moyee Coffee en krijg gratis een tweede zak erbij die je kan weggeven aan vrienden. Én op die manier maak je ook nog kans op een goldticket om live te gaan kijken bij de bonenbranderij in Ethiopië!

Moyee

Bronnen

  1. o.a. Campina, Friesland Foods en Unilever zijn in 2006 gestart met het voeren van Ik Kies Bewust logo. Tot maart 2011 voerde Albert Heijn het logo Gezonde Keuze Klavertje. In 2011 zijn de beide initiatieven samengegaan en wordt samen het logo: het Vinkje gevoerd.
  2. http://www.maxhavelaar.nl/
Eet als een expert

Interesse in gezonde voeding?

Check dan ons boek Eet als een expert op bol.com of via de webshop!

 

print dit artikel print dit artikel

  Klinisch diëtist, voedingswetenschapper en docent in het VUmc & founder I'm a Foodie

Marijke Berkenpas is oprichter en eigenaar van I'm a Foodie, en online platform over voeding in relatie tot gezondheid. Daarnaast is ze klinisch diëtist en voedingswetenschapper, en werkt ze als diëtist in het VUmc in Amsterdam op de Maag-, darm-, lever- en nierziekten. Op I'm a Foodie, analyseert ze - samen met zo'n 20 andere diëtisten & voedings- en gezondheidswetenschappers - trends en hypes op toegankelijke, kritische wijze en zet ze ze om in haalbare adviezen en recepten. In mei 2016 verscheen het boek Eet als een expert dat Marijke samen schreef met Gaby Herweijer, Jolien Klamer en Liesbeth Smit en dat voedingswetenschap naar je bord vertaalt.

Reacties

2 Reacties

  1. Yvonne 4 augustus 2014 at 7:37- Beantwoorden

    Ben benieuwd, heb een duopak besteld. Hoop dat ie lekker is.

  2. Marijke 4 augustus 2014 at 8:18- Beantwoorden

    Super! Ben benieuwd naar je ervaringen!

Schrijf een reactie