fbpx

Eerste Hulp bij Hypertensie

Door |2018-11-27T15:52:52+00:0026 november 2018|Categorieën: Hoe zit het met..., I'm a Foodie blog|Onderwerpen: , |
  • bloeddruk
Hypertensie, ofwel een hoge bloeddruk, is een veelvoorkomende aandoening. Zo heeft 1 op de 4 Nederlanders hiermee te kampen. Meestal merk je niks van een hoge bloeddruk, al kan langdurige en vergevorderde hypertensie wel klachten geven zoals hoofdpijn, vermoeidheid en slechter zicht.

Het hart pompt het bloed met kracht de slagaders in. Hierdoor ontstaat er druk op de bloedvaten: de bloeddruk. De bloeddruk wordt aangeduid door middel van een boven- en een onderdruk in millimeters kwikdruk (mmHg).
We spreken van hypertensie wanneer:

  • De bovendruk 140 mmHg of hoger is en/of
  • De onderdruk 90 mmHg of hoger is

Hoge bloeddruk

Boven- en onderdruk

De hoogste waarde is dus de bovendruk. Deze wordt gemeten tijdens de pompfase van het hart. Dit is het moment waarop het hart samentrekt; er wordt bloed de slagaders in gepompt. Dit gaat samen met de hartslag. De druk op de vaatwand is op dat moment hoog. Een andere naam voor bovendruk is systolische druk. Daarna volgt de rustfase waarbij het hart zich ontspant en de druk op de vaatwand afneemt. Dit is het moment tussen 2 hartslagen. De druk die op dat moment blijft bestaan wordt de onderdruk genoemd. Een andere naam voor onderdruk is diastolische druk.

Gevolgen hypertensie

Bij hypertensie staan de vaten voortdurend onder te hoge druk. Hierdoor kan er schade ontstaan. Bijvoorbeeld aan bloedvaten, hart of nieren. Een hoge bloeddruk is dan ook een belangrijke risicofactor voor hart- en vaatziekten zoals hartfalen. Het doel van de behandeling bij hypertensie is het voorkomen van de ernstige gevolgen.

bloeddruk

Risicofactoren hypertensie
Vaak is er geen duidelijke oorzaak te vinden bij hypertensie. Wel zijn er bepaalde risicofactoren die een belangrijke rol spelen. Onder andere roken, weinig beweging, stress, overgewicht en een ongezonde voeding. Gelukkig is dat ook hetgeen wat we zelf kunnen beïnvloeden! Het is belangrijk om een arts te bezoeken ls je hypertensie hebt, maar je kunt dus zelf ook bijdragen aan het verlagen van de bloeddruk door je leefstijl aan te passen. Onafhankelijk van of je nu wel of geen medicijnen van de arts krijgt.

Hierbij dan ook 5 Eerste Voedingshulp Tips bij Hypertensie!

  1. TIP 1 Verhoog je groente intake! Bij voorkeur ruim 300 gram groente per dag. Groente en rauwkost bevatten onder andere kalium, wat de tegenhanger is van natrium, en daarmee bloeddrukverlagend (YAY!). Natuurlijk spelen alle vitamines, mineralen en antioxidanten die in groente zitten ook een belangrijke rol. Lastig om meer groente te eten? Neem bijvoorbeeld vaker een salade bij de lunch, rauwkost met hummus tussendoor of een homemade groentesoep! Check ook deze blog voor tips om meer groente te eten.
  2. TIP 2 Get fruity! Fruit bevat, net als groente, kalium, vitamines, mineralen en antioxidanten. Heel wat goodness voor je hart- en vaatstelsel, en daarmee dus ook je bloeddruk. Het advies is 200 gram per dag. Globaal komt dat neer op 2 porties fruit. Lekker als tussendoortjes, door de yoghurt of in een salade!
  3. TIP 3 Eet puur & onbewerkt. De nadruk ligt bij hypertensie vooral bij het beperken van zout in de voeding. Te veel zout eten kan de bloeddruk verhogen. Met de komst van kant- en klaar en bewerkte producten is de toename van zout in de voeding behoorlijk toegenomen, en daarmee ook de inname. Wanneer je kiest voor een ‘pure’ voeding, zal je automatisch minder zout binnenkrijgen. Bye-bye pakjes- en zakjes, hello homemade foodies! Een ander voordeel van puur & onbewerkt eten, is dat dit vaak een stuk minder suiker bevat! Dit is op zijn beurt weer gunstig met het oog op het verkrijgen of behouden van eengezond gewicht. En, je voelt hem al aankomen, dat is weer van belang bij het handhaven van een gezonde bloeddruk.
  4. TIP 4 Fibre it up! Vezels hebben namelijk een bloeddrukverlagend effect. Kies voor volkorenproducten (volkorenbrood, zilvervliesrijst en volkorenpasta), peulvruchten, eet een handje noten extra en dankzij tip 1 en 2 krijg je ook extra vezels binnen!
  5. TIP 5 Beperk alcohol. Op spreekuur hoor ik vaak dat alcohol zo goed zou zijn met het oog op vaatziekten (en dat schijnt voor velen een goed excuus te zijn om een halve fles per dag te drinken). Nou, guess what, dat is helaas te mooi om waar te zijn.

Wil je er nog een schepje bovenop doen? Verruil die borrel dan voor een kop zwarte of groene thee! Hiervan weten we namelijk dat dit een gunstig effect heeft op de bloeddruk; verschillende onderzoeken tonen aan dat 3 koppen groene of 5 koppen zwarte thee per dagde bloeddruk doet dalen. Als extra bonus verlaagt het tevens het LDL- cholesterol en de kans op een beroerte! That’s my cup of tea! 😉

Move, relax & repeat

Daarnaast is het dus belangrijk om voldoende te bewegen. Dit hoeft echt geen topsport te zijn! Wandelen en fietsen zijn net zo effectief. Ook het krijgen of handhaven van een gezond gewicht heeft een zeer gunstige invloed. Zo heeft een paar kilo gewichtsverlies al een positief effect op de bloeddruk. Vergeet vooral niet te ontspannen! Stress is funest voor de bloeddruk. Dus, snel een ontspannen stukje wandelen met een appeltje in de hand? 😉

Bronnen

Eet als een expert

Interesse in gezonde voeding?

Check dan ons boek Eet als een expert op bol.com of via de webshop!

 

print dit artikel print dit artikel

  Sportdiëtist

Ik ben Marjolein Vos, werk- en wonend in Groningen, 27 jaar (oktober 1988), waarvan 6 jaar werkzaam als (sport)diëtist. De afgelopen jaren heb ervaring opgedaan binnen verschillende settingen, patiëntgroepen & ziektebeelden. Als sportdiëtist ben ik verbonden geweest aan verscheidene topsportclubs. Na een aantal jaren in loondienst heb ik sinds 2 jaar (2014) de stap genomen om samen met mijn collega een eigen praktijk te starten: Diëtistenpraktijk Pelster & Vos.

Reacties

Eén reactie

  1. Monique de Man 27 november 2018 at 6:13 - Beantwoorden

    https://www.hartstichting.nl/nieuws/DAsh-dieet-verlaagt-bloeddruk.
    Deze aanvullende info over het DAsh dieet zet nog en paar do’s en don’ts op een rijtje

Schrijf een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Evidence-based foodplatform, geschreven door professionals

De voedingsindustrie houdt je soms voor de gek met misleidende etiketten en voedingsclaims op fabrieksproducten. Daarnaast is op het internet veel onjuiste informatie over voeding te vinden. Tijd voor een onderbouwd tegengeluid! I’m a Foodie is hét platform waarop diëtisten en voedings- en gezondheidswetenschappers hun kennis delen over gezonde voeding.
Wij staan voor gezond, duurzaam, vers (zonder pakjes en zakjes) en zelf koken. De onderwerpen zijn alledaags, evidence based én direct praktisch toepasbaar in je eigen situatie. Uiteindelijk is de keuze aan jou: op welke manier ga jij gezond eten?