Evidence-based foodplatform, geschreven door professionals

De voedingsindustrie houdt je soms voor de gek met misleidende etiketten en voedingsclaims op fabrieksproducten. Daarnaast is op het internet veel onjuiste informatie over voeding te vinden. Tijd voor een onderbouwd tegengeluid! I’m a Foodie is hét platform waarop diëtisten en voedings- en gezondheidswetenschappers hun kennis delen over gezonde voeding.
Wij staan voor gezond, duurzaam, vers (zonder pakjes en zakjes) en zelf koken. De onderwerpen zijn alledaags, evidence based én direct praktisch toepasbaar in je eigen situatie. Uiteindelijk is de keuze aan jou: op welke manier ga jij gezond eten?

Feit of fabel. Donkerder brood is gezonder?

Door | 2017-01-03T15:19:37+00:00 22 oktober 2013|Categorieën: Foodbasics, Hoe zit het met..., I'm a Foodie blog, Kritisch kiezen & kopen|Onderwerpen: , |
  • Donkerbruin-brood

Superdonkerbruin meergranen brood – ja echt?

FABEL

Graankorrels (vaak tarwe) worden vermalen, en van het meel wordt onder andere brood gemaakt. De uitmalingsgraad van het graan bepaalt de kleur van het brood. Een uitmalingsgraad van 100 betekent dat van 100 kg graan, 100 kg meel wordt gemaakt. In dat geval is de hele tarwekorrel inclusief de vliesjes, zemelen en kiemen voor het meel gebruikt.

bruiner brood gzonder, wit brood, volkoren brood bruiner brood gzonder, wit brood, volkoren brood bruiner brood gzonder, wit brood, volkoren brood

Volkorenbrood

Brood wat van meel gebakken is met een hoge uitmalingsgraad is volkoren brood. De hele graankorrel is gebruikt. Dit brood is lichtbruin en bevat vaak hele en of halve tarwekorrels.

Bruinbrood

Voor bruinbrood wordt meel gebruikt waarbij de zemelen en kiemen gedeeltelijk uit het mail gezeefd zijn. Dit brood heeft een lichtbruine kleur.

Witbrood

Witbrood wordt gemaakt van bloem. Bloem heeft een lage uitmalingsgraad, alleen het binnenste van de tarwekorrel gebruikt. De kiemen en zaden zijn volledig uitgezeefd. Dit brood is volledig wit van kleur.

 

bruiner brood gzonder, wit brood, volkoren broodHoe bruiner het brood hoe gezonder?

Voor een deel is dit waar: een groot deel van de vitaminen, mineralen en vezels zit in de buitenkant van de graankorrel waardoor bruin -en volkorenbrood meer voedingsstoffen bevatten dan wit brood. Maar….fabrikanten bakken ook broden van bloem (witbrood dus), wat ze vervolgens een lekker bruin kleurtje geven met gebrande mout! Laat je dus niet verleiden door het gezonde imago van die donkerbruine broden, maar check liever of het hoofdingrediënt volkorenmeel of bloem is.

Keuringsdienst van Waarde

En let op: De ingrediënten staan in volgorde van de hoeveelheid die in het product zit op de verpakking. Wat er het meest inzit, staat dus als eerste.  De keuringsdienst van Waarde heeft er een filmpje over gemaakt. Ik ben al sinds dag 1 fan van dat programma! Kijk mee naar dit filmpje over mout als kleurstof!

En wat betekent meergranen?  Zoals de naam doet vermoeden zegt het dat er meerdere soorten granen zijn gebruikt voor het brood: Bijvoorbeeld tarwe en mais. Dit kan best meel zijn met een lage uitmalingsgraad, en dus erg op witbrood lijken.

Volkoren

In de Warenwet staat dat fabrikanten bij brood en meel de term 'volkoren' mogen gebruiken als het van 100% volkorenmeel is gemaakt. Deze term is dus wettelijk beschermt. Voor alle andere producten die van meel gemaakt zijn zoals crackers, beschuiten etc. bestaat deze regel niet. Fabrikanten mogen de term volkoren geven aan deze producten als maar vermeld staat welk percentage van het meel echt volkoren is.

Eet als een expert

Interesse in gezonde voeding?

Check dan ons boek Eet als een expert op bol.com of via de webshop!

 

print dit artikel print dit artikel

  Klinisch diëtist, voedingswetenschapper en docent in het VUmc & founder I'm a Foodie

Marijke Berkenpas is oprichter en eigenaar van I'm a Foodie, en online platform over voeding in relatie tot gezondheid. Daarnaast is ze klinisch diëtist en voedingswetenschapper, en werkt ze als diëtist in het VUmc in Amsterdam op de Maag-, darm-, lever- en nierziekten. Op I'm a Foodie, analyseert ze - samen met zo'n 20 andere diëtisten & voedings- en gezondheidswetenschappers - trends en hypes op toegankelijke, kritische wijze en zet ze ze om in haalbare adviezen en recepten. In mei 2016 verscheen het boek Eet als een expert dat Marijke samen schreef met Gaby Herweijer, Jolien Klamer en Liesbeth Smit en dat voedingswetenschap naar je bord vertaalt.

Reacties

Schrijf een reactie