Evidence-based foodplatform, geschreven door professionals

De voedingsindustrie houdt je soms voor de gek met misleidende etiketten en voedingsclaims op fabrieksproducten. Daarnaast is op het internet veel onjuiste informatie over voeding te vinden. Tijd voor een onderbouwd tegengeluid! I’m a Foodie is hét platform waarop diëtisten en voedings- en gezondheidswetenschappers hun kennis delen over gezonde voeding.
Wij staan voor gezond, duurzaam, vers (zonder pakjes en zakjes) en zelf koken. De onderwerpen zijn alledaags, evidence based én direct praktisch toepasbaar in je eigen situatie. Uiteindelijk is de keuze aan jou: op welke manier ga jij gezond eten?

Foodie 1-jaar gastblog: Gebak in beeld

Door | 2017-01-08T19:11:22+00:00 8 september 2014|Categorieën: I'm a Foodie blog, Kritisch kiezen & kopen|Onderwerpen: , , |
  • Gebak in beeld
We zijn de tweede week ingegaan van de I’m a Foodie feestmaand :) Zoals je afgelopen week hebt kunnen zien publiceren we dagelijks de leukste blogs en recepten. Wil jij ook kans maken op de limited edition I’m a Foodie Bag?? Stuur dan snel je blog in en wie weet staat jouw blog asap online.  De mailbox staat nog steeds open hoor 🙂 check deze blog hoe je zelf je blog kan insturen.

Sinds kort werk ik als diëtiste. Nu al, heb ik ontzettend veel verschillende eetgewoontes voorbij zien komen. Wat voor de één als een ‘koekje bij de koffie’ is, is voor de ander een volledige maaltijd. Het is vaak lastig voor te stellen hoeveel calorieën een snack, koek of gebakje bevat. Vooral als je op de lijn let, kan het frustrerend zijn dat wat een onschuldig tussendoortje lijkt, toch een heleboel calorieën kan hebben. Zo levert, schrik niet!, een appelflap van ongeveer 95 gram evenveel calorieën als vier boterhammen én een rijstwafel ofwel twee sneetjes dik besmeerd met pindakaas.

Neem jij je ook voor om gezonder te gaan eten? (Ja ja, ook diëtisten hebben geen ‘perfect’ eetpatroon 😉 )

Om slank te blijven en dit jaar goed voorbereid de feestdagen in te gaan, ben ik met fotograaf Lilianne Vloet, aan de slag gegaan met het in beeld brengen van de top 3 nieuwjaarslekkerijen. Én natuurlijk is het als diëtiste erg handig om te gebruiken in de praktijk. Voor de tijd van het jaar is het misschien nog een beetje vroeg (alhoewel ik de eerste pepernoten al in de supermarkt heb gespot!), maar ik vond dit een mooie gelegenheid om deze foto’s met jullie te delen.

Gebak in beeld

Op de foto’s zie je van boven naar beneden: een appelbeignet, oliebol en een appelflap. De oliebol van 75 gram is goed voor 200 calorieën. Dat kun je vergelijken met twee sneetjes brood en een rijstwafel. De appelbeignet bevat de minste calorieën. Een gemiddelde beignet van 100 gram staat gelijk aan slechts twee sneetjes brood.

Gebak in beeld

Soms wil je het liever niet weten, maar heb jij er wel eens bij stil gestaan hoeveel energie jouw snack levert?

Bron

  1. Voedingswaardetabel 

Deze gastblog is geschreven door Eline Posthumus

Eline heeft een paar maanden geleden al een keer een gastblog geschreven voor I’m a Foodie over de nieuwe wetgeving omtrent etikettering. Ze mailde ons dat ze uiteraard niet kon achterblijven met het insturen van een I’m a Foodie blog. En dat horen wij natuurlijk erg graag 🙂


Eet als een expert

Interesse in gezonde voeding?

Check dan ons boek Eet als een expert op bol.com of via de webshop!

 

print dit artikel print dit artikel

  Gastblogger

Dit artikel is een gastblog. De inhoud van deze gastblog is op persoonlijke titel van de gastblogger en is niet geredigeerd door het I’m a Foodie blogteam.

Reacties

Schrijf een reactie