Evidence-based foodplatform, geschreven door professionals

De voedingsindustrie houdt je soms voor de gek met misleidende etiketten en voedingsclaims op fabrieksproducten. Daarnaast is op het internet veel onjuiste informatie over voeding te vinden. Tijd voor een onderbouwd tegengeluid! I’m a Foodie is hét platform waarop diëtisten en voedings- en gezondheidswetenschappers hun kennis delen over gezonde voeding.
Wij staan voor gezond, duurzaam, vers (zonder pakjes en zakjes) en zelf koken. De onderwerpen zijn alledaags, evidence based én direct praktisch toepasbaar in je eigen situatie. Uiteindelijk is de keuze aan jou: op welke manier ga jij gezond eten?

Foodie 1-jaar gastblog: Gebakken ‘appeltaart’ havermout

Door | 2017-01-08T19:11:57+00:00 8 september 2014|Categorieën: I'm a Foodie blog, Recepten|Onderwerpen: , |
  • havermout
We zijn de tweede week ingegaan van de I’m a Foodie feestmaand 🙂 Zoals je afgelopen week hebt kunnen zien publiceren we dagelijks de leukste blogs en recepten. Wil jij ook kans maken op de limited edition I’m a Foodie Bag?? Stuur dan snel je blog in en wie weet staat jouw blog asap online.  De mailbox staat nog steeds open hoor 🙂 check deze blog hoe je zelf je blog kan insturen.

 

Havermout is perfect om je dag mee te beginnen. Het is gezond, het vult goed en je kan er eindeloos mee variëren. Mijn favoriet is de naar appeltaart smakende gebakken havermout. Hierbij het recept.

‘Havermout’

Ingrediënten

  • 100 g havermout (of havervlokken, dat maakt het wat steviger)
  • 1 grote appel – in stukjes gesneden
  • 250 ml melk naar keuze
  • 1 theelepel vanille extract
  • 1 theelepel bakpoeder
  • Kaneel en/of speculaaskruiden naar smaak
  • Eventueel suiker, honing of appelmoes; voor als je het wat zoeter wil hebben

Bereiding:

  1. Verwarm de oven voor op 175 graden Celcius;
  2. Mix alle ingrediënten in een schaal. Het moet een stevige massa worden, niet te vochtig;
  3. Doe het mengsel in een ingevette ovenschaal of individuele schaaltjes;
  4. Zet voor ongeveer 20 min in de oven (prik er even met een sateprikker in; als er niks aan vast plakt is het klaar). Voor een extra krokant korstje zet je het daarna nog voor een paar minuten onder de grill;
  5. Serveer gelijk of bewaar in de koelkast voor later. Warm het dan wel weer even op voor gebruik;
    Geeft 2 grote of 3 kleine porties.

Tip: Heb je geen tijd om je havermout te bakken dan kan je het ongebakken mengsel ook een nachtje in de koelkast zetten voor (koude) overnight oats of koken in een steelpannetje. Gebruik bij de laatste manier wel wat meer melk.

Eet smakelijk!

Kijk hier voor meer haver-recepten!

Deze gastblog is geschreven door Eveline

Eet als een expert

Interesse in gezonde voeding?

Check dan ons boek Eet als een expert op bol.com of via de webshop!

 

print dit artikel print dit artikel

  Gastblogger

Dit artikel is een gastblog. De inhoud van deze gastblog is op persoonlijke titel van de gastblogger en is niet geredigeerd door het I’m a Foodie blogteam.

Reacties

Eén reactie

  1. Marie 24 april 2016 at 3:04- Beantwoorden

    Na ruim anderhalf uur in de oven (!!) nog steeds plakkerig, helaas geen succes. Jammer want het ruikt heerlijk

Schrijf een reactie