Evidence-based foodplatform, geschreven door professionals

De voedingsindustrie houdt je soms voor de gek met misleidende etiketten en voedingsclaims op fabrieksproducten. Daarnaast is op het internet veel onjuiste informatie over voeding te vinden. Tijd voor een onderbouwd tegengeluid! I’m a Foodie is hét platform waarop diëtisten en voedings- en gezondheidswetenschappers hun kennis delen over gezonde voeding.
Wij staan voor gezond, duurzaam, vers (zonder pakjes en zakjes) en zelf koken. De onderwerpen zijn alledaags, evidence based én direct praktisch toepasbaar in je eigen situatie. Uiteindelijk is de keuze aan jou: op welke manier ga jij gezond eten?

Foodie 1-jaar gastblog: Geef me het zout eens even aan

Door | 2017-01-08T11:32:31+00:00 21 september 2014|Categorieën: Foodbasics, I'm a Foodie blog, Kritisch kiezen & kopen|Onderwerpen: , |
  • zout
Ahhhh, het zit er bijna op. Time flies! We naderen het einde van de I’m a Foodie feestmaand 🙁 Uiterlijk 27 september kan je een gastblog of recept insturen. Waarom de 27e? Dan bestaan we echt 1 jaar en dat vonden we wel een mooi moment om ff, na deze drukke maand, lekker te chillen 🙂 Geniet samen met ons van deze laatste leuke blogs. 

Ansjovis, nieuwe haring, Parmezaanse kaas …. godenspijs voor mij, want ik hou van zout. En van die zoutkorrels op een verse foccacia of een stukje ciabatta gedoopt in olijfolie en zout….heerlijk! Ik word echter steeds vaker gek aangekeken als ik mijn zoutmolen pak en een extra draai zout over mijn eten doe. Alsof ik mijn eigen doodvonnis teken door mijn eten op smaak te brengen met wat korrels zout.

Zout

Natuurlijk: Nederlanders eten veel zout. De aanbeveling ligt op 6 gram per dag (een flinke theelepel) en de gemiddelde inname is bijna het dubbele. Maar Nederlanders eten dan ook graag soep uit blik, saus uit een pot en kant-en-klaar pizza’s. Allemaal goed voor zo’n 2 gram zout per portie. Tel daarbij op de vele sneden brood – 5 sneetjes zijn ook goed voor 2 gram zout- en dan snap je waar die hoge zoutconsumptie vandaan komt. En die wordt misschien alleen maar hoger! Want van de afspraken die de industrie gemaakt heeft om het zoutgehalte van hun producten terug te dringen komt niet veel terecht. Veel producten worden daarentegen steeds zouter.

zout

Zoutgebruik

Toch is het niet juist om alleen maar naar dat zoutgebruik te kijken. Hoeveel kalium je daarnaast binnenkrijgt, is minstens zo belangrijk, zo niet belangrijker. Kalium zit vooral in groente, fruit en volkorenproducten. Hoe meer kalium je binnenkrijgt, hoe beter je bloeddruk in balans blijft.

Kiezen voor Puur dus! Want dan kook je zonder pakjes en zakjes, dan eet je veel groenten en fruit en kies je voor volkoren. Dan maak je je tomatensaus zelf, dan ga je uit van pure eerlijke producten die veel smaak van zich zelf hebben en dan eet je wat vaker een salade als lunch in plaats van brood. Dan durf ik te beweren dat het met die zoutconsumptie reuze meevalt. Zo zeer dat er ruimte overblijft voor die lekkere zoute smaakmakers en voor “geef me het zout eens even aan.”

 

Deze gastblog is geschreven door Mary Stottelaar

“Zo leuk die blogactie van jullie (ik lees ze bijna allemaal :-)) zoals je weet schrijf ik zelf ook blogs en wil er graag een met jullie delen” Foodies kennen Mary Stottelaar vast. Mary is diëtist en communicatiedeskundige van Scriptum communicatie over voeding/ Nieuws voor diëtisten / PuurGezond.

Eet als een expert

Interesse in gezonde voeding?

Check dan ons boek Eet als een expert op bol.com of via de webshop!

 

print dit artikel print dit artikel

  Gastblogger

Dit artikel is een gastblog. De inhoud van deze gastblog is op persoonlijke titel van de gastblogger en is niet geredigeerd door het I’m a Foodie blogteam.

Reacties

Schrijf een reactie