Evidence-based foodplatform, geschreven door professionals

De voedingsindustrie houdt je soms voor de gek met misleidende etiketten en voedingsclaims op fabrieksproducten. Daarnaast is op het internet veel onjuiste informatie over voeding te vinden. Tijd voor een onderbouwd tegengeluid! I’m a Foodie is hét platform waarop diëtisten en voedings- en gezondheidswetenschappers hun kennis delen over gezonde voeding.
Wij staan voor gezond, duurzaam, vers (zonder pakjes en zakjes) en zelf koken. De onderwerpen zijn alledaags, evidence based én direct praktisch toepasbaar in je eigen situatie. Uiteindelijk is de keuze aan jou: op welke manier ga jij gezond eten?

Foodie 1-jaar gastblog: Gezond bakken

Door | 2017-01-08T19:10:23+00:00 10 september 2014|Categorieën: Foodbasics, I'm a Foodie blog, Recepten|Onderwerpen: , |
  • gezond bakken
We zijn de tweede week ingegaan van de I’m a Foodie feestmaand :) Zoals je afgelopen week hebt kunnen zien publiceren we dagelijks de leukste blogs en recepten. Wil jij ook kans maken op de limited edition I’m a Foodie Bag?? Stuur dan snel je blog in en wie weet staat jouw blog asap online.  De mailbox staat nog steeds open hoor 🙂 check deze blog hoe je zelf je blog kan insturen.

Ik ben een voedingsdeskundige, ik heb Voeding en Gezondheid gestudeerd. En toch eet ik elke dag een koek, muffin of cake. Dat kan toch helemaal niet? Jawel hoor! Er zijn namelijk hele goede manieren om gezonder te bakken! Met meer vezels, minder vet en suiker. Maar hoe je dat dan? Ik experimenteer zelf heel erg veel en schrijf hierover op DeBakparade.nl maar ik snap dat jij er misschien geen zin of tijd voor hebt, dus ik geef je een aantal makkelijke tips.

Appelmoes

Mijn all-time-favoriete in de meeste bakrecepten kun je de boter vervangen door een gelijk volume aan appelmoes (bij voorkeur natuurlijk suikervrij). Dit trucje werkt goed bij luchtige recepten als cake en cupcakes: Gezondere Chocolade Brownies

Lijnzaad eieren

Eieren kun je vervangen voor 1 eetlepel gemalen lijnzaad + 3 eetlepels warm water, laat dit papje even staan en het geeft dezelfde bindende werking als eieren. Pas wel op dit kan maximaal 2 eieren in 1 recept vervangen, anders wordt het te zwaar. Waarom zou je lijnzaad gebruiken? Veel vezels en veel onverzadigde vetzuren, lang houdbaar en geen kippenleed. Dit trucje werkt ook heel erg goed met chiazaad.

gezond bakken

Banaan in je pannenkoek

Bij pannenkoeken kun je de eieren vervangen door banaan, echt waar! En je proeft er helemaal niks van 🙂 Ratio: 1 banaan per 2 eieren.

Meer vezels

Vervang gewoon meel door volkoren meel, door Brinta, boekweitmeel, havermeel (havermout fijngemalen) of volkoren speltmeel: veel meer vezels, dus je darmen ook weer blij 🙂 Als je dit doet moet je wel de hoeveelheid bakpoeder x 1,5 doen, omdat volkoren meel zwaarder is en dus meer kracht nodig heeft om te rijzen.  Of experimenteer eens met kokosmeel, amandelmeel of kastanjemeel. Voor nog meer vezels kun je ook nog een lepel chiazaad, lijnzaad of zemelen toevoegen.

Groenten in je baksels

Houd je niet van groente? Je kan de groenten als bietjes, wortel en courgette heel makkelijk in koekjes, muffins en zoete broden verwerken.

Minder suiker?

Minder of geen suiker in recepten gebruiken? Je kan baksels ook goed zoeten met overrijpe bananen, rozijnen, dadels, jam, appelstroop of stevia. Of Suikervrije Bounties met banaan.

Deze gastblog is geschreven door Inge van der Wurff

Ik volg jullie blog al een hele tijd en ik ben er dol op, heerlijke duidelijke informatie die ook nog eens wetenschappelijk onderbouwd is! Ik heb zelf de master Voeding en Gezondheid gedaan in Wageningen en vind het leuk om jullie blog te volgen om alles weer te updaten in mijn brein 🙂 

Eet als een expert

Interesse in gezonde voeding?

Check dan ons boek Eet als een expert op bol.com of via de webshop!

 

print dit artikel print dit artikel

  Gastblogger

Dit artikel is een gastblog. De inhoud van deze gastblog is op persoonlijke titel van de gastblogger en is niet geredigeerd door het I’m a Foodie blogteam.

Reacties

Eén reactie

  1. electronische Sigaret 3 oktober 2014 at 1:24- Beantwoorden

    Leuk artikel!

Schrijf een reactie