Evidence-based foodplatform, geschreven door professionals

De voedingsindustrie houdt je soms voor de gek met misleidende etiketten en voedingsclaims op fabrieksproducten. Daarnaast is op het internet veel onjuiste informatie over voeding te vinden. Tijd voor een onderbouwd tegengeluid! I’m a Foodie is hét platform waarop diëtisten en voedings- en gezondheidswetenschappers hun kennis delen over gezonde voeding.
Wij staan voor gezond, duurzaam, vers (zonder pakjes en zakjes) en zelf koken. De onderwerpen zijn alledaags, evidence based én direct praktisch toepasbaar in je eigen situatie. Uiteindelijk is de keuze aan jou: op welke manier ga jij gezond eten?

Foodie 1-jaar gastblog: Havermout: de spelregels

Door | 2017-01-08T11:26:15+00:00 27 september 2014|Categorieën: Foodbasics, I'm a Foodie blog, Recepten|Onderwerpen: , |
  • havermout
Ahhhh, het zit erop! Time flies! Dit zijn de laatste gastblogs die we voor je in petto hebben. Heel erg bedankt voor alle inzendingen. Wij hebben ervan genoten. Tnx voor het sharen van je blog, post, pin en likes. Hopelijk blijf je bij ons en kunnen wij je blijvend informeren. 

Ik word een beetje moe van al gedecoreerde schaaltjes met havermout op Instagram. Met het gevaar een shitload aan volgers te verliezen wil ik er toch iets over kwijt.

Havermout kun je zien als een goed alternatief voor ons daag’lijks brood, omdat het meer vezels bevat en je langer een verzadigd gevoel geeft. In gelijke hoeveelheden althans. En havermout bevat ook nog eens weinig tot geen gluten. Komt dat even mooi uit, voor jou en je geveinsde glutenallergie.

Ik heb altijd zo’n opgeblazen gevoel na het eten van brood!

Ja, dat komt omdat je veertien boterhammen met vruchtenhagel eet. Dat heet geen glutenallergie maar vraatzucht.

Een bakje havermout belegd met veertien soorten fruit, een handvol noten, chia-, lijn-, hennep-, sesam- en parkietzaad, een halve ons zonnebloempitten, pure chocoladesnippers en je hippe zelfgemaakte muesli is geen haar beter. Sterker nog, waarschijnlijk is een dergelijk ontbijt calorierijker dan die veertien witte bammetjes met vruchtenhagel. Maar wel een stuk duurder.

Het simpelweg toevoegen van goed voedsel is nooit de oplossing voor overgewicht. Dat bakje havermout mag wel iets soberder.

We kennen allemaal de aloude snackbarregel:

Twee snacks bij je friet, minder of meer mág niet.

Die kunnen we dus ook prima toepassen op je schaaltje met havermout.

Havermout, met drie soorten fruit, is fout.

Twee extra’s en daarna is het klaar. Ik weet dat je Instagramfoto dan iets minder mooi wordt, maar jij wordt wel iets mooier. Ouwe vreetzak!

Oooooh, wat lief!

Hoeveel soorten fruit bevatte jouw laatste havermoutgerecht?

Deze gastblog is geschreven door Jelmer de Boer

Jelmer de Boer is personal trainer en lifestyle coach. “In een wereld die overspoeld wordt met allerlei goedbedoelde adviezen probeer ik wat nuance en duiding te aan te brengen. Ook mijn mening is maar een mening, dus neem het allemaal niet te serieus. Nee grapje, geloof alles wat ik zeg.”>> Neem eens een kijkje op de blog van Jelmer


Eet als een expert

Interesse in gezonde voeding?

Check dan ons boek Eet als een expert op bol.com of via de webshop!

 

print dit artikel print dit artikel

  Gastblogger

Dit artikel is een gastblog. De inhoud van deze gastblog is op persoonlijke titel van de gastblogger en is niet geredigeerd door het I’m a Foodie blogteam.

Reacties

4 Reacties

  1. mau_. 27 september 2014 at 10:12- Beantwoorden

    geweldig lekker rechtuit stukje, meer van dat!

  2. Sharona 28 september 2014 at 8:29- Beantwoorden

    Hahaha die Jelmer! Altijd lachen! Maar ik houd van zijn ongezoute mening!

  3. Mirne 28 september 2014 at 8:37- Beantwoorden

    Echt geweldig dit. 😀 Ik heb een standaard mix bosvruchten die ik elke ochtend door mijn havermout doe. Maar zonder dagelijkse foto op Instagram.

  4. Linda 30 september 2014 at 10:03- Beantwoorden

    Helemaal mee eens en vooral over het glutenverhaal. Ik heb zelf coeliakie en word ontzettend moe van al die mensen die opeens niet tegen gluten kunnen. Inderdaad, kijk eens naar wat je op je brood eet en vooral welk brood je eet: biologisch desembrood bevat alleen meel, water en wat zout en is vullend, waardoor je er maar 1 nodig hebt ipv 14 😉

Schrijf een reactie