Evidence-based foodplatform, geschreven door professionals

De voedingsindustrie houdt je soms voor de gek met misleidende etiketten en voedingsclaims op fabrieksproducten. Daarnaast is op het internet veel onjuiste informatie over voeding te vinden. Tijd voor een onderbouwd tegengeluid! I’m a Foodie is hét platform waarop diëtisten en voedings- en gezondheidswetenschappers hun kennis delen over gezonde voeding.
Wij staan voor gezond, duurzaam, vers (zonder pakjes en zakjes) en zelf koken. De onderwerpen zijn alledaags, evidence based én direct praktisch toepasbaar in je eigen situatie. Uiteindelijk is de keuze aan jou: op welke manier ga jij gezond eten?

Foodie 1-jaar gastblog: hoe je je partner inspireert om ook gezond(er) te gaan eten

Door | 2017-01-08T19:16:11+00:00 2 september 2014|Categorieën: Foodbasics, I'm a Foodie blog|Onderwerpen: |
  • gezond eten
De laatste weken zijn wij druk geweest met de voorbereidingen voor de I’m a Foodie Bag. Gelukkig is onze wens uitgekomen: veel trouwe I’m a Foodie fans sturen blogs in. We zouden eigenlijk pas volgende week de eerste blogs posten, maar we hebben zoveel leuke blogs gehad dat we een aantal nu al met je willen delen! De mailbox staat nog steeds open hoor 🙂 check deze blog hoe je zelf je blog kan insturen.

 

 Al jaren woon ik samen met de liefde van mijn leven. We delen de passie voor schoenen, stedentrips, koken en eten. Wat wil je nog meer zou je denken? Nou, over wát er dan precies op tafel komt hebben we nog weleens een discussie… Hij komt uit een Belgisch en dus bourgondisch gezin: mijn schoonmoeder maakt echt de allerlekkerste konijn met friet, brioche met foie gras, ravioli en chocolademousse; alles even smaakvol. Een verademing en verrijking voor iemand als ik; opgegroeid met aardappels/ vlees/ groente (uit een potje) en met soep uit een zakje. Ik geniet dan ook ontzettend van een etentje bij mijn schoonouders, en vind dat eten vooral lekker moet zijn. Maar daarnaast ben ik ook bewust bezig met wat ik eet.

gezond eten

Inspireren: gezond eten

In 2012 ben ik me eens gaan verdiepen in waar mijn lijf nu echt om vraagt qua eten. Niks ingewikkelds; ik wilde vooral weten of anders eten mij van mijn vermoeidheid, slechte huid en opgeblazen buik af kon helpen. Het begon met hele simpele aanpassingen: yoghurt met muesli als ontbijt in plaats van brood. S’ middags de zwaardere maaltijd nuttigen, of een goedgevulde salade in plaats van een boterham. Zo weinig mogelijk (witte) koolhydraten. Hierdoor was ik na een maand of 2 veel energieker (en als vanzelf 3 kilo lichter), en had ik ervaren wat bepaalde voeding deed met mijn lijf.

Wat een eyeopener was dat zeg! Ik had de smaak te pakken; vol enthousiasme zocht ik naar de meest heerlijke recepten die vooral voeden in plaats van vullen. Wilde ik niet elke avond 2x koken en het dubbele uitgeven aan de boodschappen betekende dat wel dat vriendlief mee moest doen… Ik eet echt geen hele rare dingen maar met een haverpizza, salade als avondeten of boekweit wraps maak ik hem niet blij en je weet: de liefde van de man gaat door de maag. Hoe krijg je je partner nu ook enthousiast om gezonder te gaan eten?

De liefde van de man…

  • Een beetje foodie weet wat ‘ie eet en houdt ervan om dingen zelf te maken; zo weet je precies wat je in je lijf stopt. Mijn vriend at nooit mueslirepen als tussendoortje, totdat ik ze zelf ging maken met bijvoorbeeld rijststroop, kokos en raw cacao. Scheelt hem meteen weer een wandeling naar de snoepautomaat op het werk! Snacken voor de tv? In plaats van die zak chips of borrelnoten kun je ook zelf rauwe noten met wat kruiden en olijfolie in de oven “branden”. En wat dacht je van “from scratch” je eigen fastfood maken zoals mayonaise, een broodje hamburger, kip nuggets of pizza? Ontzettend leuk om te doen, alles is vers zonder rare toevoegingen en die smaak…. Heerlijk!
  • Kleine veranderingen kunnen al een groot verschil maken en hoeven echt geen concessies te doen aan de smaak (juist niet!): bak bijvoorbeeld in gezonder vet zoals kokosolie. Als je budget het toelaat: koop meer biologisch. Gebruik eens amandelmeel voor een taart in plaats van witte bloem. Lees etiketten en vervang producten voor een gezondere versie (bijvoorbeeld zonder e-nummers of toegevoegd zout). En moet er echt elke dag vlees op tafel staan?
  • Meer groenten en fruit eten was een uitdaging; een smoothie kan daarbij helpen. Met een groene smoothie met biet, komkommer of bleekselderij maak je waarschijnlijk geen vrienden; bouw het rustig op. Neem bijvoorbeeld wortel(sap) als groente: niet letterlijk groen (je proeft tenslotte ook met je ogen) en ook nog eens lekker zoet. Zoet fruit zoals banaan en mango is ook een goed begin, of voeg wat kokosmelk toe voor een minder “groene smaak”.
  • Plan je maaltijden vooruit en laat het boodschappen doen niet op de dag zelf aankomen; iets snels en minder gezonds is dan vaak het resultaat. Naast dat je samen de tijd neemt om te bedenken wat je gaat koken scheelt het ook nog eens in de portemonnee!
  • Leg uit waarom je graag gezond met voeding bezig bent. Geen ellenlange theoretische verhalen; vraag je gewoon samen eens af waarom mayonaise uit de supermarkt 12 ingrediënten heeft, of leg uit wat het laten staan van brood met jou lijf en gezondheid doet.

gezond eten

Smoothies

Laatst is mijn vriend voor zijn werk 3 weken naar China geweest. Bij het ontbijt verzamelde hij groente en fruit van het buffet op een bordje, bracht het naar de keuken en vroeg of de kok het even in de blender wilde mixen tot een smoothie; ze zullen wel gedacht hebben ;-). Trouw kreeg ik elke ochtend een foto met omschrijving: hoe trots kun je zijn! Bij thuiskomst uit China was ons eerste ontbijt een lekkere vette roombotercroissant van de bakker want hé, liefde blijft geven en nemen.

De onderstaande gastblog is geschreven door Annemieke de Been

Wat houd ik van koken en eten…. Maar dan wel graag bewust en gezond! Jullie website is een verademing tussen alle goeroes en superfood hypes; ik haal er veel informatie en inspiratie uit. 

Deze informatie en inspiratie deel ik graag met iedereen die het maar wil horen ;-), waaronder mijn vriend. Ik vind het soms best lastig om hem te overtuigen van mijn visie op eten en gezondheid; daarom leek het me leuk voor de Blog & Win wedstrijd een blog (mijn allereerste!) te schrijven over hoe je je gezonde eetgewoonten kunnen delen met en overbrengen op je partner. Om zo samen te genieten van heerlijke maar ook gezonde maaltijden! Ik hoop jullie en alle volgers met deze blog te inspireren!
Eet als een expert

Interesse in gezonde voeding?

Check dan ons boek Eet als een expert op bol.com of via de webshop!

 

print dit artikel print dit artikel

  Gastblogger

Dit artikel is een gastblog. De inhoud van deze gastblog is op persoonlijke titel van de gastblogger en is niet geredigeerd door het I’m a Foodie blogteam.

Reacties

Schrijf een reactie