Evidence-based foodplatform, geschreven door professionals

De voedingsindustrie houdt je soms voor de gek met misleidende etiketten en voedingsclaims op fabrieksproducten. Daarnaast is op het internet veel onjuiste informatie over voeding te vinden. Tijd voor een onderbouwd tegengeluid! I’m a Foodie is hét platform waarop diëtisten en voedings- en gezondheidswetenschappers hun kennis delen over gezonde voeding.
Wij staan voor gezond, duurzaam, vers (zonder pakjes en zakjes) en zelf koken. De onderwerpen zijn alledaags, evidence based én direct praktisch toepasbaar in je eigen situatie. Uiteindelijk is de keuze aan jou: op welke manier ga jij gezond eten?

Foodie 1-jaar gastblog: Kaas is zó 2013…

Door | 2017-01-08T19:10:40+00:00 9 september 2014|Categorieën: Hoe zit het met..., I'm a Foodie blog, Trends & Hypes|Onderwerpen: , , |
We zijn de tweede week ingegaan van de I’m a Foodie feestmaand :) Zoals je afgelopen week hebt kunnen zien publiceren we dagelijks de leukste blogs en recepten. Wil jij ook kans maken op de limited edition I’m a Foodie Bag?? Stuur dan snel je blog in en wie weet staat jouw blog asap online.  

Gezondheid is in onze huidige cultuur een oppervlakkig onderwerp geworden waarbij hippe trends zoals superfoods of het nieuwe kookboek van Rens Kroes belangrijker lijken te zijn dan onze echte gezondheid-gemeten door het aantal gevallen hart- en vaatziekten, kanker of diabetes.

Regelmatig hoor ik vrouwen praten over welke gezonde noten, zaden, of bessen zij door hun havermout of yoghurt gooien en hoe gezond ze met al die antioxidanten en vitamines en omega-3 vetzuren wel niet zijn. De huidige discussie over gezondheid is een wedloop geworden van wie de meeste gezonde voedingsmiddelen kan opnoemen in een persoonlijke anekdote over wat je dagelijks eet. “Ik lepel graag een hele avocado uit als tussendoortje” is een veelgehoorde uitspraak, die zou moeten aanzetten tot oh’s en ah’s over gezondheidsbewust iemand wel niet is.

De huidige discussie over gezondheid is een wedloop geworden van wie de meeste gezonde voedingsmiddelen kan opnoemen in een persoonlijke anekdote over wat je dagelijks eet.

Als ik daarentegen een broodje kaas weiger uit gezondheidsoverwegingen krijg ik geen goedkeurende blikken, maar rollende ogen: “Een boterham met kaas is toch gewoon gezond?” en ook “Eet je echt nooit chocolade?” hoor ik regelmatig. De paradox in de huidige voedingsdiscussie is duidelijk: praat om het hardst mee met de nieuwste hypes, maar baseer je leefstijl vooral niet op de wetenschappelijke richtlijnen.

Levensgevaarlijke trends

Deze trend is letterlijk levensgevaarlijk. Het geeft de illusie dat je met een tawegrasshotje goed bezig bent, terwijl dat geen enkele gezondheidswinst oplevert. Dat zie je aan de cijfers: er is ondanks alle gezondheidstrends bijna geen enkele Nederlander die eet volgens de Richtlijnen goede voeding van de Gezondheidsraad.

  • 95% van de Nederlanders eet niet genoeg groenten;
  • 90 tot 94% eet niet genoeg fruit;
  • 91 tot 95% eet veel te veel verzadigd vet;
  • 80% eet niet genoeg vis;
  • gemiddeld eten alle Nederlanders teveel zout (1,5 tot 4 gram teveel) en veel te weinig voedingsvezels.
kaas

Percentage volwassenen (19 tot en met 69 jaar) dat voldoet aan de Richtlijnen Goede Voeding volgens VCP 2007-2010 (Bron: Van Rossum et al., 2011).

Ondanks deze bizarre cijfers zijn er in Nederland geen volksgezondheidsproblemen door tekorten van de vitaminen B2, B6, B12 en van koper. (Voor vitaminen A, B1, C, E, calcium, magnesium, kalium, zink en ijzer weten we niet of een lage inname ook leidt tot een tekort.)

Kaas schrappen

Waarom besteden we toch zoveel energie aan het praten over gluten, chia, açai, kokoswater, lijnzaad, groene thee, aloë vera, cranberries, tarwegras en rode wijn? De gezondheidswinst van dat hele dure schepje chiazaad dat je ’s morgens over je magere yoghurt sprenkelt is ongeveer nul. We zijn beter af met het massaal afschaffen van kaas. We eten namelijk gemiddeld 19,1 kilo kaas per jaar in Nederland. Dat is 50 gram per dag. Als we kaas uit ons boodschappenmandje zouden verbannen verminderen we onze gemiddelde inname van het cholesterolverhogende verzadigd vet met bijna 15 gram. Daarmee zit ongeveer heel Nederland in een klap op het gezonde aanbevolen niveau. Als gezondheidsbonus krijgen we dan ook nog 2 gram minder zout per dag binnen, waardoor er ongeveer 2.500 minder mensen sterven aan hart- en vaatziekten (Voedingcentrum).

Echt gezond eten is ‘raar’

Er is een misplaatste opvatting dat als je maar genoeg vitaminen of antioxidanten binnenkrijgt via tarwegrasshotjes, chiazaad of cranberry sap je helemaal gezond bent. Terwijl je heel raar wordt aangekeken wanneer je geen kaas, volle zuivel, rood vlees, koek, gebak, wit brood of rijst eet waarvan we al jarenlang genoeg bewijs hebben dat ze je risico op respectievelijk hart- en vaatziekten, kanker en verstopping/aambeien aanzienlijk verhogen.

Ik stel voor dat we een nieuwe hippe trend beginnen: ons gezonde verstand gebruiken en de wetenschappelijk onderbouwde Richtlijnen goede voeding opvolgen. Of een landelijke campagne tegen kaas inzetten, natuurlijk.

Eet als een expert

Interesse in gezonde voeding?

Check dan ons boek Eet als een expert op bol.com of via de webshop!

 

print dit artikel print dit artikel

  Gastblogger

Dit artikel is een gastblog. De inhoud van deze gastblog is op persoonlijke titel van de gastblogger en is niet geredigeerd door het I’m a Foodie blogteam.

Reacties

5 Reacties

  1. Britt 10 september 2014 at 12:24- Beantwoorden

    Geweldige blog, helemaal mee eens! Veel vers groente en fruit, en eten met gezond verstand is veel beter dan wat voor een “superfoods” dan ook.

  2. Natalija 10 september 2014 at 4:55- Beantwoorden

    Is boter wel gezond?

  3. J 11 september 2014 at 12:55- Beantwoorden

    Mooi verwoord. Gezond eten is subjectief.

    • Stephan 16 september 2014 at 10:07

      Ja, zo word het gebracht, maar dat is het dus níet.

  4. Olaf 18 september 2014 at 9:38- Beantwoorden

    “maar baseer je leefstijl vooral niet op de wetenschappelijke richtlijnen”

    “inname van het cholesterolverhogende verzadigd vet”

    Deze twee zinnen zijn niet met elkaar te rijmen. Er is geen wetenschappelijk bewijs dat het eten van verzadigd vet het cholesterol verhoogt.

Schrijf een reactie