Evidence-based foodplatform, geschreven door professionals

De voedingsindustrie houdt je soms voor de gek met misleidende etiketten en voedingsclaims op fabrieksproducten. Daarnaast is op het internet veel onjuiste informatie over voeding te vinden. Tijd voor een onderbouwd tegengeluid! I’m a Foodie is hét platform waarop diëtisten en voedings- en gezondheidswetenschappers hun kennis delen over gezonde voeding.
Wij staan voor gezond, duurzaam, vers (zonder pakjes en zakjes) en zelf koken. De onderwerpen zijn alledaags, evidence based én direct praktisch toepasbaar in je eigen situatie. Uiteindelijk is de keuze aan jou: op welke manier ga jij gezond eten?

Foodie 1-jaar gastblog: lunchen met groente

Door | 2017-01-08T11:36:05+00:00 17 september 2014|Categorieën: Foodbasics, I'm a Foodie blog, Kritisch kiezen & kopen|Onderwerpen: , |
  • foodie
We zitten op de helft van de I’m a Foodie feestmaand :) Zoals je hebt kunnen zien staat de site inmiddels vol met vele leuke gastblogs en recepten. Uiteraard publiceren we ook gewoon onze eigen blogposts.  Wil jij ook kans maken op de limited edition I’m a Foodie Bag?? Wees snel (en dit is geen grap) want we hebben bijna ons maximum van 50 bereikt. Check deze blog hoe je zelf je blog kan insturen.

De basis van een gezonder voedingspatroon zijn verse en pure ingrediënten zonder allerlei toevoegingen. Daarbij staat gemak centraal, dus koken met betaalbare ingrediënten die je dichtbij koopt uit de supermarkt, streekwinkel of markt. Hiermee kunnen lekkere en makkelijke gerechten gemaakt worden.

Meer groente eten is voor veel mensen lastig. Met name bij de lunch. Een alternatief voor brood is een salade. Zo kom je op een eenvoudige manier aan meer (verse) groente. Dit is de snelle versie van de bieten linzen salade. Binnen 5 minuten klaar voor kantoor of school. Maak gebruik van biologische gekookte bieten en linzen uit blik. De peulvruchten (= linzen) zijn een goede vervanger van het brood en zorgen voor een portie langzame koolhydraten.

Recept: Lunchen zonder brood

voor 1 persoon

  • 1 rode (voorgekookte) biet
  • half blikje linzen
  • 1 eetlepel feta kaas
  • dressing olijfolie (1/2 el), mosterd (1/2 tl) , honing (1/2 tl)
  • optioneel: sla, verse kruiden of noten

Bereiding

  1. Snijd de biet in blokjes.
  2. Spoel de linzen af in een vergiet om toegevoegd zout te verwijderen.
  3. Hussel de biet en linzen door elkaar en kruimel de kaas erover.
  4. Maak een dressing van de olie, mosterd en honing. Giet dit over de salade.
  5. Nog sla, verse kruiden of noten in huis? Voeg dit dan toe.

Tip: geen liefhebber van feta, neem dan geitenkaas.

Tip: ook lekker om mee te nemen is deze quinoa salade met paksoi en amandelen.

Deze gastblog is geschreven door Linda Peek van Lekker eten met Linda

Voor mij is I’m a Foodie een geweldig inspiratiebron vanwege de wetenschappelijke onderbouwing.  Met name de rubriek Feit of Fabel lees ik met veel interesse. Zelf ben ik geen diëtist maar voedingsdeskundige. Lekker eten met Linda inspireert om stap voor stap gezonder en vooral lekker te eten. Ik wil laten zien dat gezonder eten echt niet moeilijk is. Door het ene product te vervangen door het andere. Vele kleine veranderingen kunnen grote gevolgen hebben.

Eet als een expert

Interesse in gezonde voeding?

Check dan ons boek Eet als een expert op bol.com of via de webshop!

 

print dit artikel print dit artikel

  Gastblogger

Dit artikel is een gastblog. De inhoud van deze gastblog is op persoonlijke titel van de gastblogger en is niet geredigeerd door het I’m a Foodie blogteam.

Reacties

Eén reactie

  1. Linda Peek 18 september 2014 at 8:09- Beantwoorden

    Hi Marijke, dank je wel voor het delen. Zo tof om bij jullie op de site te staan. Hartelijk dank hiervoor. Groeten, Linda

Schrijf een reactie