Evidence-based foodplatform, geschreven door professionals

De voedingsindustrie houdt je soms voor de gek met misleidende etiketten en voedingsclaims op fabrieksproducten. Daarnaast is op het internet veel onjuiste informatie over voeding te vinden. Tijd voor een onderbouwd tegengeluid! I’m a Foodie is hét platform waarop diëtisten en voedings- en gezondheidswetenschappers hun kennis delen over gezonde voeding.
Wij staan voor gezond, duurzaam, vers (zonder pakjes en zakjes) en zelf koken. De onderwerpen zijn alledaags, evidence based én direct praktisch toepasbaar in je eigen situatie. Uiteindelijk is de keuze aan jou: op welke manier ga jij gezond eten?

Foodie 1-jaar gastblog: Macht der (gezonde) gewoonte

Door | 2017-01-08T11:31:44+00:00 22 september 2014|Categorieën: I'm a Foodie blog, Kritisch kiezen & kopen, Wat vinden de Foodies?|Onderwerpen: , |
  • gewoonte
Ahhhh, het zit er bijna op. Time flies! We naderen het einde van de I’m a Foodie feestmaand :( Uiterlijk 27 september kan je een gastblog of recept insturen. Waarom de 27e? Dan bestaan we echt 1 jaar en dat vonden we wel een mooi moment om ff, na deze drukke maand, lekker te chillen :) Geniet samen met ons van deze laatste leuke blogs. 

Ik heb de gewoonte om ergens volledig in te duiken. Het liefst moet ik iets al perfect kunnen voordat ik het überhaupt 1x geprobeerd heb. Jup… een gevalletje perfectionist.

Januari 2014 startte ik met ‘een maand suikervrij’. Ik moest en zou deze maand volledig suikervrij door het leven gaan. Ik was streng voor mezelf. De eerste week was dramatisch: opnieuw leren koken zonder pakjes of zakjes maar wel met ellenlange lijsten aan ingrediënten. Met mijn handen in mijn haar liep ik door de supermarkt, reformwinkel of toko om mijn (kruiden)voorraadkast en koelkast te herinrichten. Het liefst nog een beetje betaalbaar ook, wat op dat moment een onmogelijke opgave leek. Met een lege portemonnee maar volle tassen kwam ik thuis en stond vervolgens uren in de keuken te koken en te bakken. Iets waar ik vroeger nog van kon genieten maar wat me nu alleen maar angst aanjoeg. “Dit gaat mij nooit lukken!” riep ik met betraande ogen naar vriendlief, “Hoe. Doen. Mensen. Dit?!”. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de afkickverschijnselen. Jawel hoor: hoofdpijn, misselijk, droge mond en slecht slapen. Ook niet bepaald stress verlagend. Tijd om mijzelf een halt toe te roepen. Ok.. ik geef toe dat meneer hier ook wel iets mee te maken had. Hij zag me al helemaal ten onder gaan in die keuken!

Maak er een gewoonte van

Punt is.. Er valt zoveel te lezen en te kijken over gezond leven. Erg fijn natuurlijk, maar ook snel verwarrend. Een nieuwe levensstijl aanmeten is niet iets wat je in één dag even doet. Het is een proces. Hierbij wat tips die mij hebben geholpen om bovenstaande voortaan te voorkomen. Hoe je (gezonde) gewoonten kan ontwikkelen. Stressvrij en blij!

  • Kleine stapjes. Verander één ding per keer/dag/week/maand. Het gerucht gaat dat het 21 dagen kost om van iets nieuws een gewoonte te maken. Stel je voor dat je voor elke maand van het jaar een nieuwe gewoonte aanmeet. Dat zijn al 12 aanpassingen voor een gezonder leven! Bijvoorbeeld:

– Januari: ik wil meer dan 2 liter water per dag drinken.
– Februari: ik wil minimaal 2 stuks fruit per dag eten en ipv een koekje, rauwkost snoepen.

  • Wees niet te streng voor jezelf. Geniet er alsjeblieft van als dat chocolate chip koekje in je mond verdwijnt. Ik heb mijzelf zo vaak op mijn kop gegeven wanneer ik “faalde” in mij nieuwe levensstijl. Niet doen! Eten is ook genieten, als je dat koekje nodig had dan was dat zo (als je er een stuk of 8 in je mond propt is het wel tijd om na te denken waarom je dit nodig hebt);
  • Maak het jezelf gemakkelijk. Ik heb altijd van die gesneden worteltjes in de koelkast liggen en vaak ook wel een in stukjes gesneden meloen, voor als ik trek heb in iets zoets. En zorg dat de voorraadkast vrij is van ongezondheid. Behalve in het weekend, dan komt er ook bij ons wel eens chips op tafel;
  • Beloon jezelf. Oh yes baby! Je mag echt wel trots zijn op jezelf als je van iets gezonds een gewoonte hebt gemaakt. Koop bijvoorbeeld een mooie drinkfles voor jezelf, of duik de keuken in met je nieuwe bakblik om die “gezonde” chocotaart te bakken die al zo lang op je lijstje staat.

gewoonte

Happy Ending

In januari heb ik – zo goed als – suikervrij geleefd. Maar ik maakte bovenstaande afspraken met mezelf en was ook minder streng als het een keertje niet lukte. Nu – acht maanden later- leef ik suikerarm en heb ik daarnaast nog veel meer gezonde gewoonten ontwikkeld waardoor ik goed in mijn vel zit. Ik heb ontzettend veel plezier in het koken, heb ik tientallen nieuwe recepten geprobeerd en leer ik elke dag meer en meer over een gezonde levensstijl. Stapje voor stapje. Maarrr met trots kan ik wel zeggen.. I’m a Foodie!

Deze gastblog is geschreven door Laura Elting

Ik ben al een tijdje fan van jullie blog! Ondertussen kan ik wel hardop zeggen dat ik ook een Foodie ben. Maar dat ging niet zonder slag of stoot…

Eet als een expert

Interesse in gezonde voeding?

Check dan ons boek Eet als een expert op bol.com of via de webshop!

 

print dit artikel print dit artikel

  Gastblogger

Dit artikel is een gastblog. De inhoud van deze gastblog is op persoonlijke titel van de gastblogger en is niet geredigeerd door het I’m a Foodie blogteam.

Reacties

Schrijf een reactie