Evidence-based foodplatform, geschreven door professionals

De voedingsindustrie houdt je soms voor de gek met misleidende etiketten en voedingsclaims op fabrieksproducten. Daarnaast is op het internet veel onjuiste informatie over voeding te vinden. Tijd voor een onderbouwd tegengeluid! I’m a Foodie is hét platform waarop diëtisten en voedings- en gezondheidswetenschappers hun kennis delen over gezonde voeding.
Wij staan voor gezond, duurzaam, vers (zonder pakjes en zakjes) en zelf koken. De onderwerpen zijn alledaags, evidence based én direct praktisch toepasbaar in je eigen situatie. Uiteindelijk is de keuze aan jou: op welke manier ga jij gezond eten?

Gezond drinken – Healthy Food Swap

Door | 2017-01-08T19:44:11+00:00 24 april 2014|Categorieën: Foodbasics, I'm a Foodie blog, Kritisch kiezen & kopen|Onderwerpen: , |
  • Gezond drinken

 Wil je iets drinken? ja lekker, doe mij maar..

Tja, wat kun je nou het beste kiezen? Dranken, sapjes en frisdrank uit de supermarkt zijn meestal verre van gezond. Frisdrank, zoals cola en sinsas bijvoorbeeld bestaat voornamelijk uit water en suiker met een smaakje. Vruchtensap lijkt vaak wel wat gezonder maar is (net als frisdrank) suikerwater. Fruit-suiker-water dan wel, maargoed het lichaam maakt geen onderscheid :).

Kilocalorieën in frisdrank en vruchtensappen

Suiker levert 4 kilocalorieën per gram. De meeste frisdranken en vruchtensappen leveren daarom al snel 40 kilocalorieën per 100 ml!

gezond drinken

Oké, frisdranken en vruchtensappen leveren je dus vocht, en flink wat energie in de vorm van suiker. Maar leveren ze verder nog iets? Vruchtensappen leveren soms wat (toegevoegde) vitamines, maar verder….Geen verzadiging en geen maagvulling. Om die reden ben ík juist voor het opeten van fruit in plaats van opdrinken in de vorm van sappen en smoothies. De light-varianten bevatten overigens minder of geen suiker, om toch een zoete smaak te verkrijgen worden zoetstoffen gebruikt.

Laat je niet misleiden!

Sommige sapjes lijken op basis van de verpakking  heel gezond, maar als je kritisch kijkt valt het tegen. Bijvoorbeeld dit sapje van Healthy People. Op de voorkant staat een mooi plaatje van ‘superfruit‘  blauwe bosbes en framboos, terwijl de ingrediëntenlijst ons vertelt dat het sap van vruchtenconcentraat gemaakt is, en hoofdbestanddeel druivensap is. Dit sapje levert 14 gram suiker (= 3 suikerklontjes) en 54 kcal per 100 ml! Om er nog iets van te maken hebben de fabrikanten vitamine C & E toegevoegd.

healthy people misleiding

Gezond drinken – hoe dan wel?

Vruchtensap en frisdrank staan dus niet erg hoog op mijn lijst. Maar wat blijft er dan over? Een alternatief met minder/geen suiker (is dit een open deur?:)) zoals water, thee en koffie zonder suiker, of groentesap. Regelmatig hoor ik mensen zeggen dat het saai is, en dat het verveelt. Zou dat komen omdat we zo gewend zijn aan het drinken van sapjes, limo’s en fris? Aan de schappen in de supermarkt te zien wel. Wil je tch wat afwisseling? Maak dan je eigen gezonde drankje: Flavoured water, infused water oftewel water met een smaakje! Geen tijd? Voor een quick fix kun je vruchtensappen met water verdunnen en zo je eigen 50/50 maken. Dat scheelt je meteen de helft suiker.

Gezond drinken

Ingrediënten

  • Vers fruit zoals sinaasappel, citroen, bessen, meloen, ananas
  • Verse kruiden zoals munt, basilicum, salie, rozemarijn, tijm, lavendel
  • Water (met bubbels)
  • Ijsblokjes

Vul de een (long)drinkglas voor 1/3 met fruit en kruiden; Gebruik vervolgens een muddler of een pollepel om het een beetje te “prakken” en de smaken te vermengen;
Voeg water (evt. met bubbels)  toe en roer voorzichtig door.

Bron: Theyummylife.com

Ben je op zoek naar meer inspiratie? Pinterest staat er helemaal vol mee! In de VS zijn enorm leuke on-the-go infusers te koop. En ik heb ze sinds kort ook in Nederland gespot, en meteen gekocht natuurlijk 🙂

gezond drinken

Eet als een expert

Interesse in gezonde voeding?

Check dan ons boek Eet als een expert op bol.com of via de webshop!

 

print dit artikel print dit artikel

  Klinisch diëtist, voedingswetenschapper en docent in het VUmc & founder I'm a Foodie

Marijke Berkenpas is oprichter en eigenaar van I’m a Foodie, en online platform over voeding in relatie tot gezondheid. Daarnaast is ze klinisch diëtist en voedingswetenschapper, en werkt ze als diëtist in het VUmc in Amsterdam op de afdeling Maag-, darm-, lever- en nierziekten. Op I’m a Foodie, analyseert ze – samen met zo’n 20 andere diëtisten & voedings- en gezondheidswetenschappers – trends en hypes op toegankelijke, kritische wijze en zet ze ze om in haalbare adviezen en recepten. In mei 2016 verscheen het boek Eet als een expert dat Marijke samen schreef met Gaby Herweijer, Jolien Klamer en Liesbeth Smit en dat voedingswetenschap naar je bord vertaalt.

Reacties

6 Reacties

  1. Kor Bras 25 april 2014 at 7:07- Beantwoorden

    Zag de foto van dit artikel opFacebook, mijn eerste reactie was: Oh lekker Sangria 😀

    • Marijke Berkenpas 25 april 2014 at 7:59

      haha bijna 🙂

  2. Tom 19 juli 2014 at 12:42- Beantwoorden

    Komkommer met citroen is ook erg lekker om je water op te peppen!

  3. Robert 19 juli 2014 at 12:58- Beantwoorden

    Levert het fruit is smoothies of vruchtensappen helemaal geen of veel minder vitaminen/mineralen en vooral de vezels (meer) dan?

  4. Debby 14 september 2015 at 6:48- Beantwoorden

    Op http://www.ver-hip.nl kopen ze flesjes om lekker water met fruit te maken! Neem ze altijd mee naar mijn werk. Echt heel fijn.

  5. Esther 23 juli 2017 at 3:04- Beantwoorden

    Volgens WHO tel je toch suikerklontjes voor toegevoegde suikers, niet de natuurlijke suikers. In fruit zit uiteindelijk suiker. De suikers uit dit produkt zouden natuurlijke suikers zijn, dus een glas ervan tellen als 1 stuks fruit…?!

    Ik lees op verschillende plekken dat mensen zich opwinden over een glaasje sap. Werd er toch maar meer ophef gemaakt over al die alcohol die er door gaat in Nederland…Over slechte suikers gesproken!
    Liever een glas healthy people voor mij.

Schrijf een reactie