Evidence-based foodplatform, geschreven door professionals

De voedingsindustrie houdt je soms voor de gek met misleidende etiketten en voedingsclaims op fabrieksproducten. Daarnaast is op het internet veel onjuiste informatie over voeding te vinden. Tijd voor een onderbouwd tegengeluid! I’m a Foodie is hét platform waarop diëtisten en voedings- en gezondheidswetenschappers hun kennis delen over gezonde voeding.
Wij staan voor gezond, duurzaam, vers (zonder pakjes en zakjes) en zelf koken. De onderwerpen zijn alledaags, evidence based én direct praktisch toepasbaar in je eigen situatie. Uiteindelijk is de keuze aan jou: op welke manier ga jij gezond eten?

Gezond en budgetproof ontbijten

Door | 2017-01-07T11:22:58+00:00 3 februari 2015|Categorieën: Foodbasics, I'm a Foodie blog, Kritisch kiezen & kopen|Onderwerpen: , |
  • gezond en budgetproof ontbijten
Wij krijgen regelmatig vragen van lezers, zo ook deze van Ilse:

Ik vind gezond eten erg belangrijk en ik vind het erg leuk en interessant om jullie nieuwsbrief te lezen. Ik wil jullie vragen of jullie advies hebben voor goedkope en gezonde recepten/boodschappen? Als alleenstaande moeder van twee jonge dochters merk ik dat het moeilijk is om gezonde boodschappen te doen die ook nog eens goedkoop zijn.

Gezond én goedkoop eten

Gezond eten willen wij als foodies allemaal, en als het ook nog een beetje goedkoop kan, is dat mooi meegenomen – en soms zelfs noodzakelijk. Daarom wil ik jou met de komende blog serie graag inspireren hoe je betaalbaar én gezond kan eten. Daarnaast moet het ook gewoon nog lekker makkelijk en redelijk snel klaar te maken zijn. Dit blog staat in het teken van ontbijten en daaropvolgend komen lunch, diner en tussendoortjes aan de beurt. Enne… First things First: say hello to Lidl; your new best friend!

Gezond en budgetproof ontbijten – basistips

  1. Bedenk 4 of 5 ontbijtjes die jij lekker vindt, en zorg dat je de (langer houdbare) ingrediënten daarvoor gewoon altijd in huis hebt. Zo valt er altijd wat te kiezen en hoef jij geen (in verhouding) duur broodje op het station te kopen.
  2. Investeer eenmalig in bewaardoosjes en bakjes om deze producten in te bewaren. Zo voorkom je dat je dingen moet weg gooien die te oud zijn geworden.
  3. Kies voor seizoensproducten 
  4. Ga naar een goedkope supermarkt. Lidl heeft prima kwaliteit en is goedkoop. Maar nee, het heeft misschien niet alles wat je nodig hebt. Maak thuis twee boodschappenlijstjes. Eén voor de goedkope supermarkt, en één voor de duurdere supermarkt.
  5. Kies voor zoveel mogelijk basis producten en zo min mogelijk bewerkte producten.
  6. Let op de aanbiedingen! Is je favo product in de aanbieding? Koop er dan wat meer van. En door groente en fruit te kopen die in de aanbieding zijn, varieer je gelijk en koop je (meestal) seizoensgericht!
  7. Ga eens aan het eind van de dag over de markt. Meestal kun je dan wel wat mooie aanbiedingen scoren! Van grote hoeveelheden fruit kun je bijvoorbeeld jam maken.

Budgetproof ontbijt 1: Yoghurt met muesli

Of je nou voor magere, volle of sojayoghurt (deze laatste is wel weer duurder) kiest, maakt mij niet zoveel uit. Er is niet één product wat per se móét. Kies dus lekker wat jij graag wilt en wat jou portemonnee toe staat.

Muesli… wat een groot schap in de supermarkt! Je bent een eeuwigheid bezig om een betaalbare én gezonde muesli te vinden. Mijn advies is altijd om de allergoedkoopste basic muesli te kopen (die met alleen maar vlokken van verschillende granen en wat verdwaalde rozijnen). Deze meng je vervolgens met een wat duurdere, voedzame muesli. Zo heb je van alles een beetje. Momenteel ben ik fan van de Leev ´oergranen´ muesli’s voor mijn cliënten. Oh, en nog even voor de zekerheid: muesli is gezonder dan cruesli. Vergelijk vooral eens het aantal suikers voordat je een muesli koopt.

gezond en budgetproof ontbijten

Budgetproof ontbijt 2: Volkorenbrood met beleg

Een gezonde maaltijd hoeft echt niet ingewikkeld te zijn. Volkorenbrood met voedzaam beleg is een prima ontbijt. Goedkoop en gezond beleg wordt lastig in de supermarkt. Het lijkt wel een regel; hoe goedkoper, hoe meer toevoegingen. En van een goedkope kipfilet worden we ook niet heel blij. Pindakaas en appelstroop zijn prima alternatieven voor de afwisseling en koop (30+) kaas liever op een blok dan in plakjes. Ook een eitje is een gezond broodbeleg. Verder kun je ook heel goed je beleg zelf maken (kijk hier voor 23 x broodbeleg recepten)! Bewaar lege potten en doe daar je zelf gemaakte beleg in, dan hoef je niet dagelijks te prakken en te pureren. En denk tot slot ook eens aan fruit op brood, zoals banaan of (in de zomer) aardbei.

Budgetproof ontbijt 3: Havermout

We kunnen er niet om heen dat havermout populair is, en dat het ook écht een gezond graan is zocht ik al eerder uit. Als je geen suikers/zoetstoffen wilt toevoegen, is het een idee om je havervlokken in melk (koe-, soja-, rijst-, wat je wens is/budget toe laat) te koken om het alvast zoeter te maken. Maar om dan weer wat zuiniger met de melk om te gaan is mijn advies altijd; 100 ml melk + 100 ml water + 40 gram havermout. Tip: kook ook een klein handje rozijntjes mee! Eet de havermout met appel en kaneel of prak er een banaan door heen; yummie! (Deze laatste is mijn favoriet )

Budgetproof ontbijt 4: Brinta

Last but not least… old favorite Brinta! Jolien schreef al over Brinta en Teffontbijt als ontbijt. Ook de Lidl heeft een soort gelijk product. Bereiden met een beetje (warme) melk en/of water, maar ik vind het zelf vooral heel lekker met yoghurt en een banaan in de blender!

Tot slot…

Natuurlijk kun je aan de muesli, havermout en brinta nog van alles toevoegen, zoals noten, pitten en zaden, maar het ging hier om een budget-proof, gezond ontbijt. En ook zonder deze toevoegingen heb je een gezond ontbijt. Toch wat van deze toevoegen? Dan zijn zonnebloempitten en lijnzaad in de meeste gevallen het meest betaalbaar. Heb jij nog tips voor een ander gezond, makkelijk en goedkoop ontbijt? Laat je tip hieronder in de reacties achter!

Eet als een expert

Interesse in gezonde voeding?

Check dan ons boek Eet als een expert op bol.com of via de webshop!

 

print dit artikel print dit artikel

  Diëtist, gezondheidswetenschapper en docent HBO Sportkunde aan de Hogeschool Inholland

Gaby Herweijer is diëtist, gezondheidswetenschapper, HBO docent en mede-auteur van Eet als een expert. In haar praktijk Voeding+Advies begeleidt ze veel mensen met coeliakie en prikkelbare darm syndroom. Als diëtist, gezondheidswetenschapper, docent en schrijver is het haar passie om voedingswetenschap op een begrijpelijke en praktische manier te vertalen naar de cliënt, student en lezer.

Reacties

7 Reacties

  1. Sophie 3 februari 2015 at 7:25- Beantwoorden

    Banaan-ei pannenkoekjes! Eitje klutsen, een banaan prakken en met het ei mengen. Snufje kaneel erdoor en pannenkoekjes er van bakken in beetje olijf- of kokosolie. Easy! Om het nog wat vullender te maken gooi ik er altijd nog wat havermout door en eet ik het met een paar scheppen kwark en fruit erbij. Lekker en goedkoop!

    • Gaby Herweijer 3 februari 2015 at 9:20

      Goede tip inderdaad! Die eet ik zelf ook regelmatig. Stom dat ik die vergeten ben! Maar gelukkig was Sophie daar om aan te vullen 🙂

  2. Laura Kool 3 februari 2015 at 9:54- Beantwoorden

    Leuk stuk! Ik krijg ook veel te maken met cliënten met een low-budget. En als diëtist is het inderdaad handig om het assortiment van de Lidl eens te bekijken. Ze hebben hele fijne pure producten.
    Maarre…. eet jij Brinta met yoghurt en banaan? Nee toch?

    • Gaby Herweijer 4 februari 2015 at 8:56

      Thnx! Haha, nee, geen Brinta voor mij 🙂 Wel het Teffontbijt van Johannusmolen. Heeft een gecertificeerd glutenvrij logo.

  3. Nadia 13 februari 2015 at 7:45- Beantwoorden

    Een lepeltje cacao door de havermout doet het ook goed als smaakvariatie. Of bijvoorbeeld 100 ml halfvolle chocomelk aangevuld met water voor in de brinta.

    • Gaby Herweijer 3 juli 2015 at 1:17

      Qua gezondheid zou ik dan toch voor het theelepeltje cacao gaan 🙂 Dank voor je reactie!

  4. Ilias 6 oktober 2015 at 6:47- Beantwoorden

    Geroosterde lichtbruine sneetjes brood met zuivelspread (roomkaas),
    appelschijfjes en kiwischijfjes.
    Ook heel erg lekker!

Schrijf een reactie