Evidence-based foodplatform, geschreven door professionals

De voedingsindustrie houdt je soms voor de gek met misleidende etiketten en voedingsclaims op fabrieksproducten. Daarnaast is op het internet veel onjuiste informatie over voeding te vinden. Tijd voor een onderbouwd tegengeluid! I’m a Foodie is hét platform waarop diëtisten en voedings- en gezondheidswetenschappers hun kennis delen over gezonde voeding.
Wij staan voor gezond, duurzaam, vers (zonder pakjes en zakjes) en zelf koken. De onderwerpen zijn alledaags, evidence based én direct praktisch toepasbaar in je eigen situatie. Uiteindelijk is de keuze aan jou: op welke manier ga jij gezond eten?

Eet ik wel gezond?

Door | 2017-01-06T15:06:19+00:00 17 november 2013|Categorieën: Foodbasics, I'm a Foodie blog|Onderwerpen: , |
  • Gezond eten
Onlangs werd er een onderzoek gepubliceerd in het British Journal of Nutrition. Europeanen (uit 8  landen waaronder Nederland) krijgen te weinig vitamine B1, B2, B6, foliumzuur en vitamine D binnen. Ook was de inname van ijzer, calcium en zink in sommige leeftijdsgroepen te laag.

Over het algemeen eet ik best gezond. Denk ik. Maar toch, het zette mij toch aan het denken. Eet ik wel écht gezond genoeg? Krijg ik alles binnen wat mijn lichaam nodig heeft? Je zou denken dat ik na 6 jaar studie en 6 jaar werkervaring weleens zou moeten weten wat gezond eten is.
gezond etenMaar toch heb ik nog wel wat vragen: Zijn 4-5 “gezonde dagen” genoeg om mijn 2-3 “mindere dagen” te compenseren? Krijg ik wel voldoende van alle vitamines en mineralen binnen? Hoe staat het met de verhouding tussen de macronutriënten (vetten, eiwitten & koolhydraten), en hoeveel kilocalorieën eet ik eigenlijk? Heel pragmatisch gebruik ik een vitaminesupplement (50% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid) en een capsule met omega-3 vetzuren. Maar heb ik dat wel nodig?
Een schatting maken dat lukt me wel, maar ik wil precieze getallen! Meten=weten, dus dat gaat het worden de komende tijd.

Grappig eigenlijk hé? Ik bereken tijdens mijn werk als diëtist in het VUmc regelmatig voedingsdagboeken, die ik vervolgens beoordeel en de vertaalslag maak naar praktische adviezen. Maar voor mezelf heb ik dat dus nog nooit gedaan! Dat wordt tijd.

Wat ga ik doen?

  • dagboek7 Dagen lang een eetdagboek bijhouden: Ik begin maandag! Tijdens het schrijven van dit blog krijg ik de vraag of ik een Weesper mop wil. Mmmm….heerlijk dat zijn die koekjes met spijsvulling. “Ehh, ja doe maar..” Nu kan het nog, denk ik in een split second. Ohnee, dat is dus niet de bedoeling. Geen sociaal wenselijk eetgedrag dus. Gewoon eten wat ik normaal altijd eet.
  • Mijn voedingsdagboek berekenen in een voedingsberekeningsprogramma, en vergelijken met de aanbevelingen.
  • Aan elke voedingsstof een blog wijden. Om te beginnen met vitamine A. Wat is de functie? Hoeveel heb ik nodig? Wat is het risico van een tekort? Wat krijg ik binnen? En waar zit het in?

Daarnaast zal ik antwoord geven op de volgende vragen:

  • Hoe weet je hoeveel voedingsstoffen je nodig hebt?
  • Waar komen de aanbevolen hoeveelheden vandaan?
  • Legt het lichaam een “voedingsstoffenvoorraad” aan?
  • Wanneer is het nuttig om een supplement te gebruiken?
  • Hoe kun jij jouw eigen eetgewoonten analyseren?

Heb jij nog meer vragen? Laat het me weten!

Eet als een expert

Interesse in gezonde voeding?

Check dan ons boek Eet als een expert op bol.com of via de webshop!

 

print dit artikel print dit artikel

  Klinisch diëtist, voedingswetenschapper en docent in het VUmc & founder I'm a Foodie

Marijke Berkenpas is oprichter en eigenaar van I'm a Foodie, en online platform over voeding in relatie tot gezondheid. Daarnaast is ze klinisch diëtist en voedingswetenschapper, en werkt ze als diëtist in het VUmc in Amsterdam op de Maag-, darm-, lever- en nierziekten. Op I'm a Foodie, analyseert ze - samen met zo'n 20 andere diëtisten & voedings- en gezondheidswetenschappers - trends en hypes op toegankelijke, kritische wijze en zet ze ze om in haalbare adviezen en recepten. In mei 2016 verscheen het boek Eet als een expert dat Marijke samen schreef met Gaby Herweijer, Jolien Klamer en Liesbeth Smit en dat voedingswetenschap naar je bord vertaalt.

Reacties

2 Reacties

  1. J 19 juni 2014 at 5:20- Beantwoorden

    Legt het lichaam een “voedingsstoffenvoorraad” aan?

    Legt het lichaam ook een voorraad van Micronutriënten aan zoals de glycogeen?

    Goede vraag!

  2. Hanneke 17 oktober 2015 at 8:48- Beantwoorden

    Ik ben heel erg benieuwd naar de uitkomst! Ik hou je pagina in de gaten.

Schrijf een reactie