Evidence-based foodplatform, geschreven door professionals

De voedingsindustrie houdt je soms voor de gek met misleidende etiketten en voedingsclaims op fabrieksproducten. Daarnaast is op het internet veel onjuiste informatie over voeding te vinden. Tijd voor een onderbouwd tegengeluid! I’m a Foodie is hét platform waarop diëtisten en voedings- en gezondheidswetenschappers hun kennis delen over gezonde voeding.
Wij staan voor gezond, duurzaam, vers (zonder pakjes en zakjes) en zelf koken. De onderwerpen zijn alledaags, evidence based én direct praktisch toepasbaar in je eigen situatie. Uiteindelijk is de keuze aan jou: op welke manier ga jij gezond eten?

Gezond eten op een festival? 10 tips

Door | 2017-01-07T09:58:24+00:00 12 juni 2015|Categorieën: Foodbasics, I'm a Foodie blog, Kritisch kiezen & kopen|Onderwerpen: |
  • gezond eten op een festival
De zomer. Eén van mijn favoriete seizoenen. Niet alleen vanwege het aangename weer en de vier vakantieweken, maar ook omdat ik dan lekker veel buiten kan dansen. In de zon, met een drankje en goede muziek! Het festivalseizoen is reeds geopend en aankomende zomer kun je werkelijk elk weekend weer je dansmoves showen. Hoe overleef je deze weekenden op een gezonde manier? Lees hier mijn 10 tips!

Voorbereidingsfase:

  1. Zorg dat je voorafgaand aan het festival goed ontbijt (en eventueel luncht), zodat je met deze maaltijden voldoende voedingsstoffen binnen krijgt. Hoe ziet zo’n maaltijd er dan uit? In ieder geval iets met eiwitten en volkoren graanproducten, zodat je je goed verzadigd voelt. Bijvoorbeeld een schaaltje kwark met muesli en wat fruit, of een goed gevulde omelet als ontbijt, en een maaltijdsalade als lunch.
  2. Drink voldoende water voorafgaand aan het festival, zeker als het warm weer is. Zo houdt je je vochtbalans op peil.
  3. Elke keer weer, probeer ik eten mee ‘naar binnen’ te smokkelen, omdat ik vaak gewoon op een verantwoorde manier mijn trek wil stillen. Voorheen was het vaak fruit (een appel of een banaan), maar tegenwoordig zijn de zakjes ongezouten noten en eiwitrepen mijn favoriet. Afhankelijk van 1) de grootte van het festival (grotere festivals zijn vaak iets minder coulant dan kleinere festivals), 2) de stemming van de security (ja echt, hoe vrolijker, hoe beter), 3) de fitheid van de security (mijn ervaring: “oh ik begrijp het, oke neem maar mee” als ik haar mijn voeding strategieën uitleg), en 4) mijn tas (groter, tussen kleding/jas verstoppen), worden producten wel/niet mee naar binnen gelaten.

Wat zit erin?

gezond eten op een festival

  1.  Oké, we zijn binnen, het feest kan beginnen! Screen vanaf binnenkomst al naar de foodcorner of andere eet-standjes en bepaal aan de hand daarvan wat je ‘later’ gaat eten. Gelukkig kom je op steeds meer festivals ‘gezondere’ eetstandjes tegen! Probeer te kiezen voor vers klaargemaakte producten die ook wat meer eiwitten bevatten, zoals een wokgerecht (rijst/noodles met groente en kip/rundvlees), of een broodje kip of falafel. En vorig jaar was ik enorm fan van de Dutch Weedburger! Let op met extra’s zoals mayo en satésaus. Wil je een snackmoment inlassen? Kies dan voor een waterijsje of vers fruit.
  2. Regel zo’n fleszakje die je bij kunt vullen, of neem je bekertje mee naar de Dixies (en vul het daar weer met drinkwater).
  3. Ga je aan de alcohol en wil je niet onnodig te veel energie binnen krijgen? Kies dan in ieder geval géén gemixt drankje, omdat hier zowel alcohol (7 kcal per gram) als extra suikers (4 kcal per gram) inzitten. Een glas bier bevat ongeveer 100 kcal, een glas rode wijn ongeveer 80 en een sterke drank (zoals een borrelglaasje wodka of whisky) ongeveer 70 kcal. Zoals je ziet, scheelt het niet veel. Drink liever met mate door drank met water af te wisselen. Probeer ook het drankmoment zo ver mogelijk uit te stellen: wanneer je eenmaal begonnen bent (zeker wanneer drank voor de hele groep wordt gehaald), is het vaak lastig om voor iets anders te kiezen.

gezond eten op een festival

Herstelfase:

  1. De dag na het festival is het tijd om te herstellen. Zeker wanneer je alcohol hebt gedronken, is het belangrijk je vochtbalans weer op peil te brengen. Drink dus voldoende (2 liter) water deze dag. Kies voor een eiwitrijk ontbijt met een lekkere fruitsalade – voor de vitamientjes!
  2. Toch een kater? Een flesje isotone sportdrank kan helpen om je weer te hydrateren. Deze sportdrank bevat naast vocht, ook een kleine hoeveelheid suiker (6-8%) en elektrolyten. Daarna goed eten: kies voor volkoren graanproducten en iets eiwitrijks, zoals hierboven beschreven.
  3. Heb je last van diarree? Vaak gaan mensen over op beschuitjes en droge crackers wanneer zij diarree hebben, terwijl vezels en vocht juist zo belangrijk zijn. Kies dus voor geroosterd volkorenbrood en drink 2-3 liter water gedurende de dag, om uitdroging te voorkomen.

En verder… 10. probeer tijdens het festival vooral te genieten en las zo nodig de dagen ná het festival, enkele balansdagen in, waarbij je wat beter op je voeding let en wat meer beweegt. Ik bedoel, die frietjes van Poms zijn ook best lekker!

Eet als een expert

Interesse in gezonde voeding?

Check dan ons boek Eet als een expert op bol.com of via de webshop!

 

print dit artikel print dit artikel

  Sportdiëtist & klinisch epidemioloog

Sarai Pannekoek is afgestudeerd diëtist (2012) en klinisch epidemioloog (2015). Ze werkt als sportdietist voor CTO Amsterdam en CTO Eindhoven, waar ze verantwoordelijk is voor de voedingsbegeleiding van de voetbaldames, rugby ladies sevens, basketball dames, zwemmers en honkballers.

Reacties

Schrijf een reactie