Evidence-based foodplatform, geschreven door professionals

De voedingsindustrie houdt je soms voor de gek met misleidende etiketten en voedingsclaims op fabrieksproducten. Daarnaast is op het internet veel onjuiste informatie over voeding te vinden. Tijd voor een onderbouwd tegengeluid! I’m a Foodie is hét platform waarop diëtisten en voedings- en gezondheidswetenschappers hun kennis delen over gezonde voeding.
Wij staan voor gezond, duurzaam, vers (zonder pakjes en zakjes) en zelf koken. De onderwerpen zijn alledaags, evidence based én direct praktisch toepasbaar in je eigen situatie. Uiteindelijk is de keuze aan jou: op welke manier ga jij gezond eten?

Gezond eten op vakantie

Door | 2017-01-07T09:56:19+00:00 21 juni 2015|Categorieën: I'm a Foodie blog, Kritisch kiezen & kopen|Onderwerpen: |
  • gezond eten
De vakantieperiode komt eraan een veel mensen trekken er in juni, juli of augustus op uit. Relaxen, leuke dingen doen, hopelijk mooi weer en… lekker eten natuurlijk! Maar thuiskomen met een paar kilo extra is niet leuk. Hoe vind je de balans tussen genieten van lekker eten, gezond eten en je gewicht stabiel houden?

1. Drink water

Veel mensen zullen de zon opzoeken en hopelijk gaat deze in Nederland ook goed schijnen. Dat betekent vaak dat we wat dorstiger zijn. Wie zijn dorst lest met frisdrank, vruchtensappen en siroop werkt flink wat suikers en daarmee calorieën weg. Eén glas van 250ml bevat gemiddeld 6 suikerklontjes. Vulling geeft het niet, dus je blijft ernaast evenveel eten. Wie twee weken lang drie glazen frisdrank extra drinkt heeft er na de vakantie ruim een halve kilo bij. Water drinken is overigens ook nog eens beter voor het milieu, kraanwater dan vooral.

Water saai?! Maak het lekker met fruit en kruiden.

gezond eten

2. Beweeg

Wandelen, zwemmen, hardlopen, fietsen, fitness, kanoën, tennis, yoga, golf, enz. Vaak zijn er mogelijkheden genoeg. De een houdt van een actieve vakantie en verbrandt daarmee vanzelf wat extra energie. De ander ligt het liefst uren met een goed boek in de zon. Ook goed natuurlijk, maar wil je een beetje balans houden en net wat vaker een extraatje eten, dan helpt dagelijks wat beweging de balans houden. Een paar voorbeelden:

  • 1 magnum (310 kcal, dus geen heel pakje boter) 37 minuten fietsen;
  • 1 waterijsje (45 kcal) 5 minuten fietsen;
  • 3 handjes/30 gram chips (165 kcal) 20 minuten fietsen;
  • 1 klein puntje/20 gram brie (60 kcal) 7 minuten fietsen;
  • 1 glas rose (120 kcal) 14 minuten fietsen;

Zelf rekenen? Bekijk de caloriewijzer.

De vraag is, wat zijn voor jou de mogelijkheden op je vakantiebestemming en wat vind je leuk om te doen?

3. Kies je extra’s

Je kunt de dag beginnen met een croissantje bij het ontbijt, dan een koekje bij de koffie, lunch met een hamburger en patat onderweg, eind van de middag is het borreltijd dus wijn en Franse kaas en dan diner in het hotel met als finish een heerlijke crème brûlée. Ok, ik overdrijf misschien een beetje. Maar wie goed zijn best doet krijgt alle extraatjes er niet meer afgefietst, zelfs niet als je op fietsvakantie door de Alpen trekt. Natuurlijk ga je op vakantie genieten van de dingen die jij lekker vindt! Doen! Maar betekent dat dat je alles iedere dag moet eten? Kies de dingen uit die je echt lekker vindt en verspreid deze over je vakantie. Of kies bijvoorbeeld één ‘hoogtepunt’ per dag. De dag die je start met een croissant eet je geen toetje na het diner, dat doe je de volgende dag waar je het bij het ontbijt netjes hield met een schaaltje yoghurt met muesli en fruit.

Kies de dingen uit die je echt lekker vindt

4. Groenten en fruit tussendoor

Overal ter wereld verkrijgbaar! Ik ben eigenlijk nog nooit ergens geweest waar dit niet te vinden was. Wanneer je uit eten gaat ligt de focus toch vaak op vlees en vis, dus handig om tussendoor wat extra groenten te eten om toch je dagelijkse portie te halen. Ze zijn laag in calorieën, maar stillen tussendoor wel goed de trek. Vul je buik met groenten en fruit, voordat je de zak chips opentrekt, óf voorkom ermee dat de zak chips open gaat.

5. Geniet!

Geniet van het eten! Probeer lokale lekkernijen uit en geniet van jouw ‘guilty pleasures’. Wie geniet heeft geen hele zakken of pakken nodig. Vergeet daarnaast ook niet te genieten van alle andere fijne dingen. Even niet hoeven werken, geen stress, gezelligheid met je partner, gezin, familie of vrienden, lekker weer, mooie omgeving, leuke activiteiten. Enjoy!!

gezond eten

Mijn vorige blog over wilskracht kan je ook op vakantie goed helpen, met name het maken van een plan aan de hand van jouw doel tijdens de vakantie. Ik merk in de praktijk keer op keer dat wanneer ik met mensen de vakantie voorbereid ze er veel beter ‘doorheen komen’. Ook hebben mensen door het plan achteraf een veel beter gevoel over hoe ze het aangepakt hebben. In het plan staat namelijk ook standaard wat wél mag, dus je hoeft je niet schuldig te voelen over ieder Italiaans ijsje.

Nog een laatste tip hierbij: bedenk wat jouw valkuilen kunnen zijn? Wat kan er mis gaan? En bedenk een oplossing! Hoe ga je hiermee om of voorkom je dat dit gebeurt?

Fijne vakantie!

Eet als een expert

Interesse in gezonde voeding?

Check dan ons boek Eet als een expert op bol.com of via de webshop!

 

print dit artikel print dit artikel

  Sportdiëtist

Mijn naam is Sandra Buijing. In 2008 heb ik mijn studie Voeding & Diëtetiek afgerond en in 2009 de post-HBO opleiding Sportdiëtetiek. Mijn afstudeeropdracht en eindstage deed ik bij Invorm. Dit beviel van beide kanten erg goed en zo ben ik een jaar later, na een rondreis door Azië en werken bij Dietheek, weer teruggekomen bij Invorm. Het is een kleine praktijk (we zijn totaal met drie diëtisten) waar ik erg goed mijn eigen gang kan gaan. Dat is ook waar ik goed in ben! Ik gebruik graag mijn creativiteit om nieuwe ideeën uit te werken en projecten op te zetten.

Reacties

Schrijf een reactie