Wat in Nederland als ‘normaal’ broodbeleg wordt beschouwd, is meestal niet de gezondste keuze.

Vlees, suiker en zout

Voor je gezondheid is het beter ervoor te kiezen je brood niet te beleggen met rood of bewerkt vlees, suiker en zout. 

I’m a foodie proof broodbeleg 

Hieronder deel ik mijn favo I’m a foodie proof broodbeleg!  

  • Gegrilde of rauwe groenten: Denk aan gegrilde aubergine, courgette en wortel. Als je wat meer groenten tegelijk grilt, geniet je zeker een paar dagen van heerlijk beleg.
  • Hummus en andere erwten-, bonen- of linzenspreads. Ze worden nóg lekkerder door er een paar doormidden gesneden cherrytomaatjes en rucola aan toe te voegen.
  • Cottage Cheese of tzatziki: Cottage-cheese combineert door de frisse smaak goed met zowel zoete als hartige ingrediënten.Beleg je boterham eens met cottage cheese, avocado en rucola of maak je eigen tzatziki met kwark, komkommer, knoflook, vergine (olijf)olie en peper.
  • Notenpasta, pindakaas, zonnebloempitpasta: Kies voor pasta’s die zijn gemaakt van 100% pitten, pinda’s en/of noten, dus zonder toegevoegd palmvet, suiker en zout.
  • Vis: Zelfgemaakte tonijnsalade, verse haring, gerookte zalm of sardientjes met tomatensaus.

Wil jij werken aan je gezondheid?  

Check dan ons boek Eet als een expert, geschreven door diëtisten en voedingswetenschappers!