Evidence-based foodplatform, geschreven door professionals

De voedingsindustrie houdt je soms voor de gek met misleidende etiketten en voedingsclaims op fabrieksproducten. Daarnaast is op het internet veel onjuiste informatie over voeding te vinden. Tijd voor een onderbouwd tegengeluid! I’m a Foodie is hét platform waarop diëtisten en voedings- en gezondheidswetenschappers hun kennis delen over gezonde voeding.
Wij staan voor gezond, duurzaam, vers (zonder pakjes en zakjes) en zelf koken. De onderwerpen zijn alledaags, evidence based én direct praktisch toepasbaar in je eigen situatie. Uiteindelijk is de keuze aan jou: op welke manier ga jij gezond eten?

Gezondheid en sportprestatie (deel 2)

Door | 2017-04-25T09:11:49+00:00 24 april 2017|Categorieën: Foodbasics, I'm a Foodie blog|Onderwerpen: , |
  • Bietensap
Afgelopen november startte Cindy van der Avoort, praktijkonderzoeker (PhD student) bij Eat2Move, haar onderzoek naar het effect van groenten op gezondheid en sportprestatie. Klik hier voor de blog. Groene bladgroenten zoals spinazie, rucola, sla, paksoi, en rode biet, hebben allen een hoog gehalte aan nitraat (NO3) wat kan zorgen voor positieve effecten op zowel gezondheid als sportprestatie. Een toename van nitraat in de voeding kan namelijk leiden tot acute een chronische verlaging van de bloeddruk. Naast dat nitraat positief lijkt te werken op de bloeddruk, weten we ook dat het gunstige effecten kan hebben op je sportprestatie.

De meeste onderzoeken naar de werking van nitraat, maken echter gebruik van (geconcentreerd) bietensap of nitraatzouten. We weten dus eigen nog niet goed of dezelfde effecten worden bereikt op het moment dat we meer groenten gaan eten. Daarnaast weten we al helemaal niet, of het überhaupt haalbaar is om die bepaalde hoeveelheden groenten dagelijks te eten. Positieve effecten zouden we namelijk pas bereiken bij het eten van bijvoorbeeld 220 gram spinazie (ong. 350-400 mg nitraat). Cindy probeert in haar eerste onderzoek op deze vragen antwoord te krijgen. Op I’m a Foodie houd ze jullie op de hoogte van de ontwikkelingen.

gezondheid en sportprestatie Een update…

Voordat we daadwerkelijk konden starten met het onderzoek in december, is er in de maanden voorafgaand, een onderzoeksvoorstel geschreven, wat goedgekeurd is door de Medisch Ethische Commissie. Zodra je medisch wetenschappelijk onderzoek uitvoert, waarbij je metingen bij deelnemers verricht en/of hen vraagt aan een bepaalde interventie deel te nemen, ben je verlicht om schriftelijk goedkeuring te vragen. Deze commissie bekijkt vooral hoe je omgaat met de veiligheid en bescherming van de deelnemers. Je legt in dit verslag ook vast wat het onderzoeksprotocol is, hoe je je studie uit gaat voeren van A tot Z, hoeveel deelnemers je wilt includeren, hoe je de analyses gaat uitvoeren etc. Meer informatie hierover lees je op CCMO, klik hier.

Inmiddels is meer dan de helft van de deelnemers klaar met het onderzoek en verwachten we in mei het onderzoek te kunnen afronden. Vanaf dan kunnen we aan de slag met het analyseren van de gegevens en het schrijven van een artikel. Zo zie je dat het goed uitvoeren van een (interventie)onderzoek, wellicht wat meer tijd kost dan je zou denken.

Groenten -vs- bietensap

Zodra deelnemers starten, beginnen zij met het registeren van hun voedingspatroon voor zeven dagen. Vervolgens krijgen ze één week bietensap en één week het advies om meer groenten te gebruiken, waarbij we tevens een box groenten en recepten geven. Tijdens beide weken consumeren ze ongeveer 400 mg nitraat tijdens de lunch. Ook tijdens deze twee weken blijven ze noteren wat ze eten en drinken. Op deze manier kunnen we de voedingsinname van alle interventieweken met elkaar vergelijken. In totaal komen ze tien keer naar de universiteit van Maastricht voor metingen (o.a. het meten van bloeddruk en bloed- en speeksel afname), waarmee we ook het fysiologisch effect van verschillende nitraatbronnen kunnen bepalen.

gezondheid en sportprestatie 2

Hoe is het om deel te nemen aan het onderzoek?

Omdat ik ook als diëtist in de praktijk werk, weet ik hoe lastig het voor mensen kan zijn om een advies op te volgen. Ik ben daarom ook geïnteresseerd in de wijze waarop we mensen het best kunnen adviezen en de haalbaarheid daarvan. Janneke van der Meulen, topsportster en schrijfster van twee boeken, nam deel aan het onderzoek.

“Ik streef altijd naar een win-win. Wat is het gezondste voor mezelf? Waar herstel ik het snelste van? Hoe kan ik 30 uur per week trainen, iedere week sterker en sneller worden, zonder dat ik daarmee een grote belasting ben voor de aarde? Om antwoord te geven op die vragen ben ik voor een deel aangewezen op logica, de natuur en haar natuurwetten, en voor een groot deel op de wetenschap. Belangrijk dus dat er volop onderzoek wordt gedaan. Voor een beter en breder begrip, vond ik dat het tijd werd om ook zelf als proefpersoon deel te nemen aan een experiment.

Van Cindy kreeg ik een tas met groente en een receptenboekje. Het experiment kon beginnen en alles leek erop dat dat een makkie zou worden. Dat was lastiger dan ik dacht! Voor het opvolgen van andermans recept moest ik even uit mijn comfortzone. Soms lukte het mij niet om het recept op te volgen. Hoe moeilijk kan het zijn? Ik moest er om lachen maar ik baalde tegelijkertijd. Ik had me zó voorgenomen zo veel mogelijk ‘ruis’ uit te sluiten. In overleg met Cindy mocht ik een aantal dingen aanpassen, als ik de opgegeven groente zou consumeren. Dat lukte! Ik ben erg benieuwd naar de resultaten. Alle onderzoekers wil ik ontzettend bedanken voor deze ervaring en veel succes wensen!” Janneke van der Meulen

Cindy van der Avoort

Eet als een expert

Interesse in gezonde voeding?

Check dan ons boek Eet als een expert op bol.com of via de webshop!

 

print dit artikel print dit artikel

  Gastblogger

Dit artikel is een gastblog. De inhoud van deze gastblog is op persoonlijke titel van de gastblogger en is niet geredigeerd door het I’m a Foodie blogteam.

Reacties

Schrijf een reactie