Evidence-based foodplatform, geschreven door professionals

De voedingsindustrie houdt je soms voor de gek met misleidende etiketten en voedingsclaims op fabrieksproducten. Daarnaast is op het internet veel onjuiste informatie over voeding te vinden. Tijd voor een onderbouwd tegengeluid! I’m a Foodie is hét platform waarop diëtisten en voedings- en gezondheidswetenschappers hun kennis delen over gezonde voeding.
Wij staan voor gezond, duurzaam, vers (zonder pakjes en zakjes) en zelf koken. De onderwerpen zijn alledaags, evidence based én direct praktisch toepasbaar in je eigen situatie. Uiteindelijk is de keuze aan jou: op welke manier ga jij gezond eten?

Happy Healthy You!

Door | 2017-01-07T11:27:32+00:00 22 december 2014|Categorieën: Foodbasics, I'm a Foodie blog, Kritisch kiezen & kopen, Wat vinden de Foodies?|Onderwerpen: , |
  • healthy voornemens
2014 loopt bijna op z’n einde. De kerstdagen staan voor de deur. Vaak een gezellige en knusse periode maar toch ook voor velen stressvol. Veel afspraken of juist eenzaamheid, plannen & organiseren, verwachtingen en jawel.. Eten. Hoe je het ook wendt of keert; de decembermaand met zijn feestdagen gaat vaak hand in hand met lekkernijen.

Healthy You!

Het begint al met de reclamefolder op je deurmat: ‘Ik weet dat je me wil! Ik ben lekker! Koop mij! Eet mij! – Koop mij opnieuw!-’ En anders loop je er in de supermarkt zelf wel tegenaan. Kennen we het niet allemaal? Van een 5-gangen diner, kerstkransjes in de boom, de bonbons van je tante tot dat glaasje bubbels met een hapje. Of kerst nou wel of niet zo bedoeld is; niemand in mijn omgeving klaagt erover dat de kerstdagen zo sober zijn… Bij jou wel?

healthy voornemens

En daarmee het volgende punt. De goede voornemens voor het nieuwe jaar. Want wat ik in de decembermaand meer dan ooit hoor is het volgende; er is nu zoveel verleiding, ik kan er niks aan doen; vólgend jaar begin ik weer.

  • Vólgend jaar ga ik gezond eten
  • Vólgend jaar ga ik afvallen
  • Vólgend jaar ga ik sporten
  • Vólgend jaar…. Vul maar in

En eigenlijk weten we nu al dat degene die dit nu verkondigt, vólgend jaar december hetzelfde repertoire afspeelt. Is dat erg? Niet perse. Alhoewel; goede voornemens hebben we niet voor niets. Het betekent dat we ergens naar verlangen, dat we denken dat verandering ons verder gaat brengen, dingen beter maakt. En dan is het natuurlijk wel heel spijtig dat we in plaats van die voornemens waar te maken, ze steeds opnieuw maken. Toch?

Voornemens

Is dit dan een verwijt naar iedereen die zijn voornemens niet nakomt? Nee. Absoluut niet! Ik denk dat het voor iedereen herkenbaar is, in meer of mindere mate. De een maakt grote voornemens voor een nieuw jaar. De ander doet dit voor elke maandag. Nu hebben we het over gezondheid, maar uiteindelijk zijn er zoveel dingen die we graag anders zouden willen doen. Zelf neem ik me bijvoorbeeld wekelijks voor om die afwas nou een keer direct te doen i.p.v. op het moment dat ik geen schoon servies meer over heb, mijn kilometer standen direct te noteren i.p.v. maanden later, eerder naar bed te gaan, de tandenstokers een andere functie te geven dan versiering op mijn badkamer planchet etc.

Als bij jou alles op rolletjes gaat en je voelt je niet aangesproken; congratz!

Tips voor de goede voornemens

healthy voornemens

Dus; is het lastig? Ja. Is het menselijk? Ik denk het wel. Wil dat zeggen dat het is zoals het is? Nee.  Alles waar een wil is, is een weg. Hier een aantal tips die je hopelijk helpen om je voornemens om te zetten in daadwerkelijk gedrag met een blijvend resultaat!

Wat wil JIJ?

Beeld je eens in. Wil je afvallen? Waarom? Wat wordt er beter voor jou? Hoe ziet je leven er dan uit? Denk je dat je moet afvallen voor je omgeving of komt het uit jezelf? (Zo had ik eens een dame op spreekuur waarvan de partner alleen met haar wilde trouwen als ze 20 kg zou afvallen….). Voel jij je goed bij je gewicht? Why change?

Wees redelijk.

Oftewel; stel haalbare doelen. Nooit meer een chocolaatje eten terwijl je een choco- addict bent? Dat is niet leuk, noch haalbaar. Uit onderzoek is bijvoorbeeld gebleken dat wanneer je NIET aan een witte beer mag denken, je VOORAL aan een witte beer denkt. Oftewel; hoe meer je jezelf iets ontzegt, hoe liever je het wil, hoe meer gedachten het inneemt, hoe groter de kans dat jij je eigen doel (nooit meer chocolade eten) niet haalt. Dus wees redelijk; 2 keer per week een stukje chocolade? Eet je normaal een reep per dag? Dan is het al winst als je nu een halve neemt. Ik noem maar wat. 😉

Get out of your comfort zone!

Wat houdt jou bij je doelen vandaan? Soms is het –onbewust- best spannend en eng om dingen te veranderen. Wil je graag meer sporten maar durf je niet alleen te gaan? Eet je om stress of verdriet te onderdrukken? Wat gebeurt er als je dit niet onderdrukt maar ‘gewoon’ ervaart? Wat als je toch in je uppie de sportschool binnen wandelt? Wat als je toch die afspraak bij een diëtist maakt? Scary! Ga eens eerlijk bij jezelf na of angst jou weerhoudt om je dromen te verwezenlijken. Alles buiten je comfort zone is eng. Ga je er toch een stapje buiten? Dan zal je merken dat die zone snel normaal voor je wordt; je comfort zone is groter geworden: persoonlijke groei! En hey; the magic happens out of your comfort zone! 😉

Aankomen tijdens de feestdagen een gegeven?

En hier kun je niks aan doen omdat de verleiding er nou eenmaal is? Ehh, no way! Dit is nog altijd een keuze. Als jij ervoor kiest om die lekkernijen extra te eten; prima! Maar het moet natuurlijk niet. Of staat die tante echt klaar met de mattenklopper als jij haar bonbons niet eet? Je kunt ook het een of het ander nemen. Je kunt ervoor kiezen om geen toetje te nemen. Je kunt ervoor kiezen om de alcohol te beperken. Je kunt ervoor kiezen om tussendoor te bewegen. Ik zeg niet dat het makkelijk is. Maar nogmaals: wat vind jij belangrijk en wat wil je? Don’t blame it all on Santa! 😉

Bedenk vooraf wat je wel en niet wil eten.

Weet je dat er een schaal lekkernijen voorbij komt? Spreek bijvoorbeeld met jezelf af dat je 2 dingen mag kiezen. Chocolademelk met slagroom en gebak? Neem chocolademelk zonder slagroom en een klein stukje gebak. Alle kleine beetjes helpen!

Geniet!

Heb je ervoor gekozen om te smullen van die lekkernijen? Geniet er dan van! Bewust! Voorkom dat vervelende schuldgevoel achteraf. Dat is niet nodig, toch, als je hiervoor bewust hebt gekozen?

En als laatste: vergelijk jezelf niet met anderen.

Is de buurvrouw 20kg afgevallen in een maand? Good for her. Jij bent uniek! Met je eigen kracht en je eigen pluspunten! Benoem voor jezelf je sterke punten. Schrijf ze op, plak ze op de muur. Het maakt me niet uit; zolang je dit maar voor ogen houdt! Believe in Yourself!

Ik wens jou hele fijne feestdagen en een fantastisch 2015! Enne, work those resolutions like a boss! 😉

Eet als een expert

Interesse in gezonde voeding?

Check dan ons boek Eet als een expert op bol.com of via de webshop!

 

print dit artikel print dit artikel

  Sportdiëtist

Ik ben Marjolein Vos, werk- en wonend in Groningen, 27 jaar (oktober 1988), waarvan 6 jaar werkzaam als (sport)diëtist. De afgelopen jaren heb ervaring opgedaan binnen verschillende settingen, patiëntgroepen & ziektebeelden. Als sportdiëtist ben ik verbonden geweest aan verscheidene topsportclubs. Na een aantal jaren in loondienst heb ik sinds 2 jaar (2014) de stap genomen om samen met mijn collega een eigen praktijk te starten: Diëtistenpraktijk Pelster & Vos.

Reacties

Schrijf een reactie