Evidence-based foodplatform, geschreven door professionals

De voedingsindustrie houdt je soms voor de gek met misleidende etiketten en voedingsclaims op fabrieksproducten. Daarnaast is op het internet veel onjuiste informatie over voeding te vinden. Tijd voor een onderbouwd tegengeluid! I’m a Foodie is hét platform waarop diëtisten en voedings- en gezondheidswetenschappers hun kennis delen over gezonde voeding.
Wij staan voor gezond, duurzaam, vers (zonder pakjes en zakjes) en zelf koken. De onderwerpen zijn alledaags, evidence based én direct praktisch toepasbaar in je eigen situatie. Uiteindelijk is de keuze aan jou: op welke manier ga jij gezond eten?

Healthy Food Swap: homemade bananenijs ipv fabrieksijs

Door | 2017-01-21T09:34:43+00:00 11 augustus 2014|Categorieën: Foodbasics, I'm a Foodie blog, Recepten|Onderwerpen: , |
  • recept ijs zelf maken
Yes, de zomer lijkt nu eindelijk aangebroken! Vorige zomer tijdens die heerlijk warme dagen in juli schreef ik een blog over kilocalorieën in ijsjes met dit bijbehorende plaatje.

Hoeveel calorieën in ijs

En naast dat veel ijsjes veel kilocalorieën bevatten is fabrieksijs helaas ook nog eens ongezond. Maar waarom eigenlijk? Om te beginnen kijk ik maar eens naar de ingrediënten van mijn favo ijs-smaak Ben&Jerry’s Chocolate chip Cookie Dough:

Ingredienten Ben&Jerry's Chocolate chip Cookie Dough

Room (27%), water, gecondenseerde magere melk, suiker, tarwebloem, bruine suiker, eigeel, melkvet, plantaardig vet, ei, cacaomassa, magere cacaopoeder, natuurlijk vanille aroma, natuurlijke aroma’s, stabilisatoren (guargom, carrageen), melasse, zout, cacaoboter, emulgator (sojalecithine)

De ingrediënten van een product staan altijd in volgorde van hoeveelheid: dus, wat er het meest in zit staat vooraan, het minst staat helemaal achteraan. En ja, eigenlijk weet ik het ook wel. Ijs maak je van room, melk en suiker.. 🙁

Ik ben een voorstander van vers voedsel, koken zonder pakjes en zakjes, en zonder kunstmatige toevoegingen. En dan het liefst ook nog gezond ;). Dus kan dat niet anders? In deze rubriek “Healthy food swap” kun je zien hoe je met kleine veranderingen in je voeding soms een groot verschil kan maken. Maar… ijs zelf maken zonder room & melk? Yes! :-).

Bananenijs

Als je gaat zoeken naar gezond ijs, komt je automatisch uit op bananenijs. Dit bananenijs is Guilt-Free. Waarom? Er zit bijna alleen maar banaan in :-). Fruit eten en ijs eten tegelijk! Daarnaast is het ook nog eens supermakkelijk om te maken. Laat je inspireren door deze foodbloggers die allemaal hun eigen draai eraan geven.

bananenijs

Wow, 5 variaties op bananen ijs: kaneel, pindakaas&honing, aardbeien, chocolade, en hazelnoot! Soms toch met een klein beetje room; maar de basis blijft banaan

bananenijs

Scroll naar onderen voor de bananen-ijs test!

bananenijs

Banana softserve met ananas van de Groene Meisjes

Bananen-walnoot ijs

Bananen-walnoot ijs

bananenijs

Bananen soft-serve met bosbessen

Eet als een expert

Interesse in gezonde voeding?

Check dan ons boek Eet als een expert op bol.com of via de webshop!

 

print dit artikel print dit artikel

  Klinisch diëtist, voedingswetenschapper en docent in het VUmc & founder I'm a Foodie

Marijke Berkenpas is oprichter en eigenaar van I'm a Foodie, en online platform over voeding in relatie tot gezondheid. Daarnaast is ze klinisch diëtist en voedingswetenschapper, en werkt ze als diëtist in het VUmc in Amsterdam op de Maag-, darm-, lever- en nierziekten. Op I'm a Foodie, analyseert ze - samen met zo'n 20 andere diëtisten & voedings- en gezondheidswetenschappers - trends en hypes op toegankelijke, kritische wijze en zet ze ze om in haalbare adviezen en recepten. In mei 2016 verscheen het boek Eet als een expert dat Marijke samen schreef met Gaby Herweijer, Jolien Klamer en Liesbeth Smit en dat voedingswetenschap naar je bord vertaalt.

Reacties

3 Reacties

  1. Lotte Beukers 30 juni 2015 at 8:43- Beantwoorden

    Euhm, nu wil ik geen zeurpiet zijn 😉 maar een Mars Icecream bevat 139 kilocalorieën….en dat scheelt bijna een heel splitje…..

  2. Josca 5 juli 2016 at 7:04- Beantwoorden

    Qua calorieën zal het bananenijs ergens halverwege in het ‘ijsjes-lijstje’ komen. Het enige voordeel is dan, dat het geen kunstmatige toevoegingen bevat. De vraag blijft dan: Wat is nu een minder calorierijk ijsje?

    Daarnaast als ik alles in mijn dag ga vervangen door bananen (in pannenkoeken, met bakken (zie de andere healty-food-swap), als tussendoortje), krijg ik dan niet ‘te veel’ bananen binnen? Of bestaat er hiervan geen ‘te veel’?
    Ook de banaan heeft altijd nog een beetje een negatief imago?

  3. Arie 28 juli 2016 at 12:36- Beantwoorden

    Wat niet bij de afbeeldingen staat is het simpelste ijsje, de vrieslollie. Dat is zo’n waterijsje dat je zelf in moet vriezen en die per 10 verpakt zijn. Daar zitten 31 kcal per ijsje in.

Schrijf een reactie