Evidence-based foodplatform, geschreven door professionals

De voedingsindustrie houdt je soms voor de gek met misleidende etiketten en voedingsclaims op fabrieksproducten. Daarnaast is op het internet veel onjuiste informatie over voeding te vinden. Tijd voor een onderbouwd tegengeluid! I’m a Foodie is hét platform waarop diëtisten en voedings- en gezondheidswetenschappers hun kennis delen over gezonde voeding.
Wij staan voor gezond, duurzaam, vers (zonder pakjes en zakjes) en zelf koken. De onderwerpen zijn alledaags, evidence based én direct praktisch toepasbaar in je eigen situatie. Uiteindelijk is de keuze aan jou: op welke manier ga jij gezond eten?

Heeft het slikken van multivitaminen supplementen zin?

Door | 2017-01-08T10:40:03+00:00 30 november 2014|Categorieën: Foodbasics, Hoe zit het met..., I'm a Foodie blog|Onderwerpen: , , |
  • multivitamine
In iedere drogist en supermarkt kun je ze wel vinden, de potjes met multivitaminen tabletten. Ze bevatten alle vitamine en mineralen die je nodig hebt. Klinkt hartstikke gezond, maar is het dat ook? En wie moet ze slikken? Ik dook de wetenschappelijke literatuur voor jullie in.

Algemene gezondheidseffecten multivitaminen

De eerste en meest duidelijke conclusie is dat multivitaminen supplementen er niet voor zorgen dat je langer leeft. Ze hebben geen effect op je risico op hart en vaat ziekte, kanker of dementie. Het slikken van multivitaminen kan dus geen kwaad, maar het doet ook geen goed.

Er zijn suggesties dat het slikken van hoge dosissen vitamine A en E negatieve gezondheidseffecten heeft. Dit is niet hard bewezen, maar het is duidelijk dat dit geen gezondheid bevorderende effecten heeft. Vitamine A en E zijn vet oplosbare vitamine en worden opgeslagen in je lichaam. Dit in tegenstelling tot de meeste andere vitamine. Die zijn water oplosbaar en daarvan plas je een teveel uit. Het slikken van een teveel aan de meeste vitamine leidt dus voornamelijk tot dure urine ;-). Let wel op, bij extreem hoge dosissen kunnen je nieren niet alles verwerken en kan het alsnog negatieve gezondheidseffecten kan hebben. Voorbeelden hiervan zijn vitamine C en vitamine B6. Consumptie van deze vitaminen uit voeding leidt zo goed als nooit tot een overdosis maar bij supplementen kan een te hoge dosis negatieve effecten op je gezondheid hebben.

Daarnaast kunnen multivitaminen tabletten gezonde voeding niet vervangen. Voeding bestaat uit veel meer dan alleen vitamines en mineralen. Door genoeg groente, fruit en volkorenproducten te eten krijg je naast vitamines en mineralen ook gezonde vezels, vetten en andere bioactieve stoffen als polyfenolen binnen.

Sommige mensen hebben wel baat bij vitamine supplementen

multivitamineDit betekent niet dat niemand meer supplementen moet slikken, ik heb het hier puur over multivitaminen. Specifieke supplementen voor specifieke doelgroepen kunnen wel positieve effecten hebben. De belangrijkste zijn foliumzuur voor vrouwen die zwanger willen worden of zijn, vitamine K voor pasgeboren baby’s die borstvoeding krijgen, vitamine D voor vrouwen boven de 50 en mannen boven de 70 en vitamine B12 voor veganisten. Ook heb ik het in het voorgaande stukje over gezonde mensen. Als je dokter of diëtist je aanraadt een bepaald supplement te slikken moet je dit natuurlijk aanhouden. Verder is het belangrijk om multivitamine supplementen gebruik altijd te vermelden bij de apotheek, het kan invloed hebben op medicatie.

Hoe doe ik het?

Ik behoor niet tot de uitzonderingsgroepen en slik geen multivitaminen tabletten. Ik zorg ervoor dat ik gezond en gevarieerd eet. Op deze manier krijg ik vitaminen en mineralen binnen, plus nog veel meer gezonde componenten. Het slikken van multivitaminen kan geen kwaad, dus als jij je er goed bij voelt en er je geld aan uit wilt geven kun je ze zeker blijven slikken. Ik zou er wel even op letten dat de dosis van vitamine A en E niet te hoog is (niet boven 100% van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid, het liefst lager), en nooit meer slikken dan op de verpakking staat.

Bronnen

  1. Macpherson, H., A. Pipingas, and M.P. Pase, Multivitamin-multimineral supplementation and mortality: a meta-analysis of randomized controlled trials Am J Clin Nutr, 2013.(2): p. 437-44.
  2. Grima, N.A., et al., The effects of multivitamins on cognitive performance: a systematic review and meta-analysis. J Alzheimers Dis, 2012. 29(3): p. 561-9.
  3. Fortmann, S.P., et al., Vitamin and mineral supplements in the primary prevention of cardiovascular disease and cancer: An updated systematic evidence review for the U.S. Preventive Services Task Force. Ann Intern Med, 2013.159(12): p. 824-3
  4. Grodstein, F., et al., Long-term multivitamin supplementation and cognitive function in men: a randomized trial. Ann Intern Med, 2013.159(12): p. 806-14.
Eet als een expert

Interesse in gezonde voeding?

Check dan ons boek Eet als een expert op bol.com of via de webshop!

 

print dit artikel print dit artikel

  ?

Mijn naam is Britt en ik ben op dit moment bezig met promoveren in het vakgebied Moleculaire Voeding aan de University of East Anglia (Norwich, Engeland). Ik ben altijd geïnteresseerd geweest in gezonde voeding. Dat begon met het lezen van boeken over een gezonde levensstijl tijdens mijn middelbare schooltijd, en dat heeft er uiteindelijk toe geleid dat ik de voedingswetenschap in wil.

Reacties

Eén reactie

  1. Mareen 1 december 2014 at 4:59- Beantwoorden

    Ik krijg altijd het idee dat mensen meer vitamine supplementen gaan slikken om niet ziek te worden, alsin griep of verkoudheid voorkomen. Je verwijst vooral naar de lange termijn effecten (zoals cardiovasculaire ziekten en cognitieve aandoeningen).
    Ik was benieuwd of er ooit een studie is geweest die heeft gekeken of het slikken van supplementen bijdraagt aan minder kans op bv griep? Ik denk dat namelijk dat dit niet zo is 😉
    Kunnen de supplementen (op korte termijn) een extra boost geven aan je immuunsysteem zodat je lichaam alsnog beter in staat is virus geinfecteerde cellen aan te vallen?

Schrijf een reactie