Heb jij weleens kramp tijdens het hardlopen? Dan heb je vast weleens gehoord over het magische magnesium als oplossing.

De mythe van magnesiumsupplementen en spierkrampen

De aanname dat magnesiumsupplementen spierkramp tijdens het hardlopen kunnen voorkomen is één van de meest hardnekkige geruchten in de hardloopwereld. Er is veel wetenschappelijk onderzoek naar gedaan, maar geen bewijs gevonden dat magnesiumsuppletie daadwerkelijk spierkramp kan tegengaan. Waarom blijft dit fabeltje dan zo hardnekkig ronddwalen? Magnesium heeft wel degelijk een functie in het samentrekken van de spieren (spiercontractie), maar datzelfde geldt voor bijvoorbeeld calcium en kalium. De beschikbaarheid van magnesium lijkt geen beperkende factor te zijn. Kramp heeft veel oorzaken, is afhankelijk van individuele factoren en hangt zelfs af van weersomstandigheden zoals kou.

De complexiteit van spierkramp

Het risico op kramp neemt ook toe naarmate de spierschade toeneemt. Bovendien zijn er aanwijzingen dat bij langdurige inspanningen de aansturing van de spieren vanuit het zenuwstelsel verandert en dat de spieren minder goed signalen kunnen terugsturen naar de hersenen.

Placebo-effect

Helaas is magnesiumsuppletie dus geen wondermiddel tegen kramp. Als je toch positieve effecten ervaart na het nemen van een magnesium supplement, is dat het bekende placebo-effect…

Multifactorieel probleem

Doordat kramp multifactorieel is, kun je het kwaaltje niet helemaal uitsluiten tijdens het hardlopen. Maar door goed getraind en passend gekleed (voor de omstandigheden) aan de start verschijnen, kun je het risico wat verlagen. 

Ontdek meer in ons boek ‘Eet als een atleet – hardloop editie’

Meer van dit soort vragen worden in ons boek ‘Eet als een atleet – hardloop editie’ beantwoord door sportdietisten & wetenschappers Titia van der Stelt en Vera Wisse.