Evidence-based foodplatform, geschreven door professionals

De voedingsindustrie houdt je soms voor de gek met misleidende etiketten en voedingsclaims op fabrieksproducten. Daarnaast is op het internet veel onjuiste informatie over voeding te vinden. Tijd voor een onderbouwd tegengeluid! I’m a Foodie is hét platform waarop diëtisten en voedings- en gezondheidswetenschappers hun kennis delen over gezonde voeding.
Wij staan voor gezond, duurzaam, vers (zonder pakjes en zakjes) en zelf koken. De onderwerpen zijn alledaags, evidence based én direct praktisch toepasbaar in je eigen situatie. Uiteindelijk is de keuze aan jou: op welke manier ga jij gezond eten?

"Ik wil Nederland iets gezonder maken" (Leo Voorwinden, oprichter Leev)

Door | 2017-01-08T11:33:02+00:00 21 september 2014|Categorieën: I'm a Foodie blog|Onderwerpen: |
De ontvangers van een I’m a Foodie Bag kennen Leev inmiddels :). In  de Bag zit namelijk een heus verwenpakket. Wij vinden Leev een bijzonder merk in de markt, alle reden om oprichter Leo Voorwinden te interviewen.

Leev

Wat is de reden dat je Leev hebt opgericht?

Met Leev wil ik actief iets doen om Nederland ietsje gezonder te maken. Daarom kies ik voor producten richting de licht groene consument. Hiermee heb ik een grote doelgroep die gewoon in toegankelijke winkels hun boodschappen doet. Hierbij heeft Leev de missie gezondheid toe te voegen aan het huidige aanbod van levensmiddelen. Een koppeling maken tussen lekker, gezond en inspiratie. Gezond is gewoon lekkerder !

Wat is er zo uniek aan Leev?

Leev is hip, eigentijds en toegankelijk. Geen ‘grote’ stappen maar kleine stapjes in productverbetering zodat grote groepen consumenten het met ons kunnen meemaken. Daarnaast doneren wij onze winst aan doelen in de natuur, landbouw en kleinschalige zorg. Zorgboerderijen zijn hier een voorbeeld van.

Hoe ziet de ideale Leev klant eruit?

Het liefst zou ik met Leev heel Nederland bedienen. Echter het blijkt dat jongvolwassenen bereid zijn duurzame keuzes m.b.t. eten te willen maken en actieve vijftigers. De eerste groep heeft een ideaal en de tweede groep wil graag gezond oud worden en…. heeft iets te besteden.

leev

Welk product van Leev mogen wij niet missen?

Leev haver / spelt GRANOLA (speciaal voor AH ontwikkelt). Nieuw, erg lekker en 100% biologisch. Daarnaast in een onderscheidende verpakking en dubbel gebakken zodat het in geheel van absolute toegevoegde waarde is.

Wat is de reden van het succes van Leev?

Lekker, lekker, lekker, betaalbaar en bereikbaar (gewoon in de supermarkt)

Wat is voor jou de definitie van ‘eerlijk eten’?

Lastig. Onder de paraplu van duurzaam valt in onze optiek biologisch, fair, E nummer vrij, liefst lokaal en qua nutriënten zo samengesteld dat het product minst bewerkt is. Dus zo natuurlijk mogelijk.

foodie

Wanneer zijn de doelstellingen voor Leev behaald?

Nederland ietsje gezonder te laten eten zijn we zomaar niet. Vooralsnog vind ik het belangrijk dat we met Leev consumenten (gezond) verwennen, we geld verdienen om te blijven bestaan en liefst veel geld kunnen doneren aan onze doelen!

Welke trends zie jij in het voedingslandschap?

Alles wordt natuurlijker. E nummers worden geweerd waar dit kan. Mensen weten meer en zullen op termijn minder absolute uitspraken doen m.b.t. gezondheid en voeding. Kleinere hoeveelheden toegespitst op ouderen en alleenstaanden. Supermarkt en horeca zullen samensmelten (blurring), maaltijdkeuzes worden steeds later op de dag gemaakt en de vaste eetmomenten (ontbijt, lunch en diner) zullen meer vervagen

Welk advies/tip wil je graag met de I’m a Foodie lezers delen?

Probeer ieder op zijn/haar eigen plek kleine keuzes te maken m.b.t. gezonde voeding. Vervang chips, koek, snoep eens meer met iets vezelrijks, een lekkere appel (elke dag een appel (lees appelzuur) is sowieso erg goed voor je spijsvertering) Wanneer je snacks vervangt levert dit geld op, wat je kunt besteden aan iets beter/duurder eten. Hiermee doe je je lichaam een plezier. Dus niet vullen maar voeden! Begin er vroeg aan zodat kinderen niet beter weten. En l.b.n.t.: eet wat minder !!

Eet als een expert

Interesse in gezonde voeding?

Check dan ons boek Eet als een expert op bol.com of via de webshop!

 

print dit artikel print dit artikel

  Klinisch diëtist, voedingswetenschapper en docent in het VUmc & founder I'm a Foodie

Marijke Berkenpas is oprichter en eigenaar van I’m a Foodie, en online platform over voeding in relatie tot gezondheid. Daarnaast is ze klinisch diëtist en voedingswetenschapper, en werkt ze als diëtist in het VUmc in Amsterdam op de afdeling Maag-, darm-, lever- en nierziekten. Op I’m a Foodie, analyseert ze – samen met zo’n 20 andere diëtisten & voedings- en gezondheidswetenschappers – trends en hypes op toegankelijke, kritische wijze en zet ze ze om in haalbare adviezen en recepten. In mei 2016 verscheen het boek Eet als een expert dat Marijke samen schreef met Gaby Herweijer, Jolien Klamer en Liesbeth Smit en dat voedingswetenschap naar je bord vertaalt.

Reacties

Eén reactie

  1. Dusja 26 september 2014 at 11:55- Beantwoorden

    Grappig dat je bijna twee euro voor 500 gram havermout betaalbaar vindt. En dat in een plastic verpakking. Heel onderscheidend, ja. En die repen bomvol ‘natuurlijke’ suikers van leev lijken met nogal ongezond.

Schrijf een reactie