Als je ons boek Eet als een expert heb gelezen weet je dat we op pagina 15 expliciet beloven dat we niet om te kopen zijn:
“geen van ons heeft banden met de levensmiddelenindustrie (of andere partijen die een belang zouden kunnen hebben bij de boodschap die wij uitdragen). We zijn dus niet beïnvloed door deze partijen en hebben nooit geld van ze aangenomen. Ook al worden we er regelmatig voor benaderd, we beloven dat we dat ook niet zullen doen.”
Helaas hebben de meeste mensen die mij mailen ons boek niet (goed) gelezen. Ik schrijf graag een onafhankelijk wetenschappelijk advies of aanbeveling, maar verkoop mijn ziel niet en zal nooit tegen betaling voedingsproducten promoten. Toch proberen bedrijven regelmatig mijn geloofwaardigheid te kopen. Lees mee met de verzoeken die ik regelmatig in mijn inbox krijg.
Beste Liesbeth,
Wij zijn bezig met de opstart van een nieuw bedrijf en zijn hiervoor opzoek naar een deskundige die ons kan ondersteunen. De ondersteuning die we zoeken is voor de onderbouwing van ons product, en wat nu gezond is. We denken zelf al redelijk wat te weten maar dit is verder niet wetenschappelijk onderbouwd. Onze kennis komt vooral door veel te lezen, interesse wat voeding met je doet etc. Om dit project toch op een verantwoorde wijze te doen zoeken we iemand die ons daarin kan bijstaan. Zou je hiervoor interesse hebben om eens af te spreken of je ons kan versterken?
Mijn reactie:
Dat klinkt als een leuk idee waar jullie aan begonnen zijn. Wat zou je precies van me willen: inhoudelijk advies over wat een wetenschappelijk verantwoorde gezonde voeding is? Dat kan je eigenlijk allemaal in ons boek Eet als een expert vinden of de Richtlijnen goede voeding van de Gezondheidsraad, daar hoef je geen voedingswetenschapper voor in te huren.
Stiekem vind ik het een beetje raar dat mensen mij in willen huren voor wetenschappelijk advies. Alle informatie is gewoon publiekelijk beschikbaar, en als je ons boek hebt gelezen vind je meer dan 150 gezonde recepten en alles wat je zou willen weten over wat gezond is. Zonde van je geld om mij erbij te betrekken. Maar toen kwam hun echte vraag pas:
Beste Liesbeth,
Wat we eigenlijk willen vragen is of je misschien je naam en expertise aan ons wil koppelen.
Dat gaat dus een stukje verder dan je boek. We denken eraan dat je om de aantal weken onze producten bekijkt, bijv met een kleine uitleg wat het doet met je lichaam (en geest).
Dit kunnen we dan bijv met wat steekwoorden op de verpakking doen. Bepaalde ingrediënten zijn goed voor bijv je haar of nagels, dit zorgt weer voor meer weerstand, zuivert, geeft je langdurige energie … etc. Verder lijkt het ons een meerwaarde als je af en toe een informatief stukje schrijft voor de site. Dus eigenlijk is de vraag of je je naam hieraan zou willen verbinden.
Ons product is goed voor bijv je haar of nagels, dit zorgt weer voor meer weerstand, zuivert, geeft je langdurige energie…”
En opeens werd het een heel ander verhaal. Of ik kon helpen een product aan de man te krijgen die goed is voor je nagels?? Misschien hebben ze echt nog nooit iets gelezen van wat ik heb geschreven. Vandaar mijn reactie:
Beste …,
Bedankt voor je reactie. Helaas kan ik je hier niet bij helpen, ik kan mijn naam niet verbinden aan producten en bedrijven, dat zou mijn onafhankelijkheid in de weg staan en mijn geloofwaardigheid ondermijnen (en we hebben expliciet in het boek beloofd dat we dat nooit zullen doen).
Daarnaast kun je geen ingrediënten verbinden aan claims zoals “goed voor nagels, haar, weerstand etc” dat gaat niet alleen tegen de Nederlandse wetgeving in, maar het is ook misleiding. En wanneer je dit gaat doen gaat de geloofwaardigheid van je product eraan, omdat alleen hele vage, ongezonde en misleidende producten het zo doen. Geen enkele maaltijd heeft direct effect op je gezondheid of je ‘geest’, het is het totale eetpatroon wat iets voor je gezondheid doet, en dat is niet op het niveau van “lekker in je vel zitten” maar door het voorkomen van chronische ziektes zoals sommige soorten kanker, hart- en vaatziekten en diabetes type 2.
Ik adviseer je om dit absoluut niet zo te gaan marketen. Ik zou je maaltijden baseren op de algemene wetenschappelijke consensus die is uitgewerkt in de Richtlijnen Goede Voeding van de Gezondheidsraad, en de Schijf van Vijf. Je kan zelf erg makkelijk toetsen of de maaltijden aan die eisen voldoen, of je kan daar een diëtist voor inhuren die de berekeningen voor je doet (dat is niet mijn expertise, ik ben een voedingswetenschapper).
Hun reactie was trouwens onverwacht goed. Ze wilden juist wel een goed onderbouwd product neerzetten en hadden daar hulp bij nodig. Maar helaas, ook aan gezonde producten geef ik mijn naam, mijn ziel en mijn geloofwaardigheid niet weg.
ACTIE!
Wil jij ook zo’n uitgebreide email ontvangen? Stuur Liesbeth dan een email waarin je haar vraagt om een ongezond product te promoten of haar naam ergens aan te verbinden, en krijg direct te horen waarom jouw product zo slecht voor de gezondheid is.
“… geen van ons heeft banden met de levensmiddelenindustrie (of andere partijen die een belang zouden kunnen hebben bij de boodschap die wij uitdragen).”
en
“ik kan mijn naam niet verbinden aan producten en bedrijven, dat zou mijn onafhankelijkheid in de weg staan en mijn geloofwaardigheid ondermijnen”.
En vervolgens beginnen jullie wel jullie eigen voedingsproduct, een volkoren granola – dat tast je onafhankelijkheid ook aan! (want je krijgt een commercieel belang tav partijen die je bestudeert en onafhankelijk beoordeelt)
Dat is inderdaad een gedachte die bij mij ook opkwam. Hoewel ik wel vind dat juist integere, niet op maximale winst beluste, producenten van voedingsmiddelen een meerwaarde zouden zijn.
Volg jullie reactie met interesse
Rob Trousselot – Lijfstijl Coaches
Precies, wat Martine en Rob hierboven zeggen… ben benieuwd…