Er staan winkels vol met sportsupplementen, maar er zijn er maar een paar die echt bewezen effectief zijn .Een daarvan is creatine. Wat is creatine en bij welke inspanning kan je het gebruiken? Daarop ga ik je in deze blog antwoord geven.

Wat is creatine? 

Creatine is een lichaamseigen stof en onderdeel van de stof creatinefosfaat. Creatinefosfaat is een belangrijke energiebron voor korte en explosieve inspanningen zoals sprints, gewichtheffen en bijvoorbeeld teamsporten als hockey waarbij je af en toe sprintjes moet trekken.

Boost je spiermassa

Bij sporters die veel kracht- of explosiviteitstraining doen kan creatine helpen om de spiermassa te ontwikkelen en vergroten. Wanneer je creatine gebruikt als supplement, kun je jouw eigen voorraad snel aanvullen, zodat je langer op deze hoge intensiteit kunt doorgaan.

En voor duursporters?

Voor duursporters is creatine minder geschikt omdat zij geen korte explosieve inspanningen leveren, en een heel ander energiesysteem gebruiken (voornamelijk het aerobe system).

Geen wondermiddel!

Creatine kan je dus helpen, maar vergeet niet het is beslist geen wondermiddel! Supplementen zijn geen alternatief voor voeding, maar vormen een kleine toevoeging of aanvulling. Supplementen zijn weinig zinvol om in te zetten om je prestaties te verbeteren zonder goede basisvoeding.

Het boek voor alle sporters!

Wil jij meer weten over sportsupplementen? Wetenschappers en sportdiëtisten Vera Wisse, Titia van der Stelt & Sarai Pannekoek vertellen je er alles over in ons boek Eet als een atleet!