Als je baby geen vlees of vis eet, maar wel andere dierlijke producten zoals ei of zuivel, spreken we van een vegetarisch voedingspatroon.

Onderzoek 

Er is weinig onderzoek gedaan naar de gezondheidseffecten van vegetarische voeding bij jonge kinderen, waardoor we hier geen eenduidige uitspraken over kunnen doen. Wel tonen de meeste studies aan dat kinderen die vegetarisch eten, een vergelijkbare groei vertonen als kinderen die wel vlees en vis eten. 

Hoogwaardige eiwitten en ijzer

Vlees en vis staan bekend als bronnen van hoogwaardige eiwitten en ijzer.

Maar ze zijn niet noodzakelijk voor een evenwichtig voedingspatroon, als je ze op een evenwichtige manier vervangt. Denk daarbij; aan eieren, peulvruchten zoals kikkererwten en linzen, of notenpasta.

Is dit genoeg?

Zolang een baby nog voldoende melk drinkt (moedermelk dan wel kunstmelk), krijgt hij genoeg hoogwaardige eiwitten binnen. Wat betreft ijzer ligt het wat ingewikkelder. Plantaardige ijzer uit bijvoorbeeld groene (blad)groenten, peulvruchten of noten is minder goed opneembaar in het lichaam en is dus een extra aandachtspunt bij een vegetarische voeding. Een combinatie met bijvoorbeeld moedermelk of vitamine C wit bijvoorbeeld fruit zorgt voor een betere opname.

Lees meer 

In ons boek Eet als een expert mini vertellen Rolinde (wetenschapper, kinderdiëtist, lactatiekundige) en Eline (wetenschapper, lactatiekundige en apotheker) je meer over een vegetarisch voedingspatroon bij baby’s. Ook delen we verschillende vegetarische opties en recepten. Zo kun jij vol vertrouwen je baby’tje (op)voeden, op een manier die past bij jouw gezin!