- I'm a Foodie - https://www.iamafoodie.nl -

Kant en klare maaltijdsalades; de do’s & don ‘ts volgens de richtlijnen goede voeding

Je kent ongetwijfeld het schap in de supermarkt met kant en klare maaltijdsalades wel, heb jij er net als ik wel eens voor gestaan met enige twijfel? Wel een maaltijdsalade meenemen of toch snel zelf een salade in elkaar draaien?  Meestal kies ik toch voor het laatste. Naast dat ik tegenwoordig de keuze enorm vind, (ken je de tijd nog dat je alleen de tonijn- caesar & kipmaaltijdsalade had?), vind ik het prettiger dat ik zelf kan kiezen wat ik in de salade doe en niet afhankelijk ben van toevoegingen gemaakt door een fabrikant. Ik geef eerlijk toe, even bij de salades kijken geeft mij wel inspiratie voor het maken van nieuwe combinaties.

Criteria voor een hoofdgerecht

Ter voorbereiding van dit blog ben ik een willekeurige supermarkt in gegaan (Albert Heijn) en heb ik hier alle maaltijdsalades geteld, dit waren er 21. Om te kijken in hoeverre deze maaltijd salades gezond keuzes zijn heb ik de criteria voor een hoofdgerecht van de schijf van 5 gebruikt (tabel 1). Om een makkelijke shift te maken heb ik als eerste naar het aantal kcal gekeken, daarna naar de hoeveelheid groente, hoeveelheid zout en het gebruik van volkoren producten. Ik kon door het toepassen van deze 4 criteria eigenlijk al een goede verdeling maken en een conclusie trekken. Ik heb dan ook niet naar de hoeveelheid vlees, vis, ei en vegetarisch product gekeken. Van te voren had ik zelf al wel een beetje een idee wat er uit deze vergelijking kwam, maar toch waren sommige aspecten voor mij verrassend.

Kant en klare maaltijdsalades

Criteria hoofdgerecht schijf van 5 (1)

Maaltijd salades scannen

Kcal

Het eerste waar ik op heb gelet zijn het aantal kilocalorieën (kcal) in de maaltijdsalade. De criteria voor een hoofdmaaltijd voor een gezond persoon zijn tussen de 400-700 kcal. Hierdoor kun je een hele snelle scan doen, want zoals je merkt zullen er dan een paar salades afvallen (van de 21 maaltijdsalades zijn er 5 >700 kcal). De salades die niet aan deze kcal criteria voldoen zijn de Marokkaanse kip (742.5 kcal), quinoa noten (820 kcal), mozzarella (765 kcal), gegrilde groente (743 kcal) en de maaltijdsalade geitenkaas (720 kcal). Grofweg gezegd kunnen we dus zeggen dat ¼ van de maaltijd salades teveel kcal bevatten. Zelf had ik meer salades verwacht die niet zouden voldoen aan dit criterium.

Groente

Daarna kijk ik hoeveel groente er per maaltijdsalade is toegevoegd. Dit varieert van 115 gram tot meer dan 230 gram. Het advies is om minimaal 150 gram groente te eten bij een hoofdgerecht, hierdoor vallen er 4 maaltijd salades af. De maaltijd salade ‘linzen & oude kaas’ spant de kroon met maar 105 gram groente. Wat mij opviel is dat op elke salade in een groen blokje op de voorkant netjes staan aangegeven hoeveel groente erin zit, dit maakt het makkelijk om een keuze te maken. Verder verbaasde het mij echt dat er in de meerderheid van de salades (17) voldoende groente zit, iets wat ik niet had verwacht. 

Zout

Na het aantal kcal en de hoeveelheid groente heb ik gekeken naar de totale hoeveelheid zout in de salade. Dit was even een rekenklus, aangezien het zoutgehalte per 100 gram wordt weergegeven en de meeste salades een inhoud van 450 gram hebben. Zoals in de tabel staat beschreven mag een hoofdgerecht maximaal 2 gram zout bevatten. Hetgeen waar ik al bang voor was liet mijn berekening per salade ook al snel zien; maar 4 maaltijd salades bevatten ≤ 2.0 gram zout (quinoa noten, AH basis gegrilde kip, mozzarella & de maaltijdsalade geitenkaas). Dit betekent dus dat er 17 salades teveel zout bevatten, variërend van 2.25 – 3.6 gram zout!  De meeste salades (9 stuks) bevatten 3.15 gram zout, wat betekent dat deze 57.5 % teveel zout bevatten.

richtlijnen goede voeding

Volkoren producten

Over dit punt kan ik eigenlijk heel kort zijn, geen van de 21 maaltijdsalades bevat volkoren producten. De graanproducten die zijn gebruikt (couscous, noodles en gekruide pita stukjes) zijn dus allemaal geraffineerd. Jammer, want er zijn al vele volkoren producten op de markt die gebruikt kunnen worden in deze maaltijdsalades. Mijn inziens een verlies op dit punt, maar om eerlijk te zijn had ik het al wel verwacht.

Conclusie

Als we naar de criteria van kcal, hoeveelheid groente en zout kijken voldoet er eigenlijk maar 1 van de 21 maaltijdsalades, namelijk de AH basis gegrilde kip.

Als ik zelf blind een salade zou mogen kiezen, was ik hier niet voor gegaan maar voor een maaltijdsalade die in mijn ogen gezond klinkt zoals de ‘gegrilde groente’ of de ‘quinoa noten’. Maar juist deze vielen eigenlijk enorm tegen qua kcal en/of zoutgehalte. Verder bevat geen enkele maaltijdsalade volkoren producten. Daarnaast heb ik niet in detail naar andere (kunstmatige) toevoegingen gekeken, iets wat zeker aanwezig zal zijn in de salades. Aan de ene kant heeft deze vergelijking mij verrast in de hoeveelheid groente die aanwezig is in de salade (pluspunt), maar op andere vlakken zijn er nog best wat verbeterpunten aanwezig. Zelf zou ik kiezen voor een zelfgemaakte maaltijd salade, hierdoor weet ik wat ik toevoeg gezond is en ben ik niet afhankelijk van de (ongezonde) toevoegingen van de fabrikant.

Opmerking; ik ben maar bij 1 supermarkt geweest (Albert Heijn) dus het assortiment kan per supermarkt verschillen en dus ook of deze voldoet aan criteria voor een hoofdmaaltijd.

Nog een paar tips voor een snelle home made maaltijdsalade:

Zelf zorg ik dat ik altijd kleine porties volkoren couscous/rijst/boekweit heb ingevroren, zo heb je al een enorme tijdswinst. Daarnaast maak ik meestal een maaltijdsalade met seizoen groente of wat ik op dat moment in huis heb. Peulvruchten, noten en vis (diepvries) heb ik ook altijd in huis. Waar ik juist mee varieer zijn de kruiden (gedroogd of vers) en de soort dressing die ik gebruik. Mocht je graag inspiratie hebben voor soorten dressing, zie mijn blog of bladzijde 52 van Eet als een expert.

Eet smakelijk!

Bron