Evidence-based foodplatform, geschreven door professionals

De voedingsindustrie houdt je soms voor de gek met misleidende etiketten en voedingsclaims op fabrieksproducten. Daarnaast is op het internet veel onjuiste informatie over voeding te vinden. Tijd voor een onderbouwd tegengeluid! I’m a Foodie is hét platform waarop diëtisten en voedings- en gezondheidswetenschappers hun kennis delen over gezonde voeding.
Wij staan voor gezond, duurzaam, vers (zonder pakjes en zakjes) en zelf koken. De onderwerpen zijn alledaags, evidence based én direct praktisch toepasbaar in je eigen situatie. Uiteindelijk is de keuze aan jou: op welke manier ga jij gezond eten?

Kwestie van wilskracht

Door | 2017-01-07T11:16:26+00:00 27 maart 2015|Categorieën: I'm a Foodie blog, Kritisch kiezen & kopen|Onderwerpen: , |
  • wilskracht dieet
Het is inmiddels maart. Wat is er over van jouw goede voornemens waar je in januari fanatiek aan begon? Lukt het je bij ontbijt en lunch nog steeds goede keuzes te maken, maar is eind van de middag die verleidelijke drop pot op het bureau van je collega niet meer te weerstaan? Of heb je dat ’s avonds, wanneer je partner een zak chips eet op de bank voor de tv, pik jij er toch ook eentje.. Of twee… Of de halve zak want nu maakt het toch niet meer uit.

Het is hard werken om eetgedrag te veranderen. Het kost aandacht en energie en er zijn meer dingen die aandacht en energie vragen. Werk, gezin, sport, familie, vrienden, opruimen, schoonmaken, enz. Het is dus ook niet gek dat het je niet altijd lukt die dropjes of chips te weerstaan of om het voornemen om meer groenten of fruit te eten en meer water te drinken waar te maken. Wat je doel ook is, aankomen, afvallen, gezonder eten, regelmatiger eten, iedereen heeft hiermee te maken.

En was het maar zo makkelijk om gewoon even de wilskracht op brengen om de rest van je leven minimaal twee stukken fruit per dag te eten. Wilskracht kun je vergelijken met spierkracht. Een spier die je veel gebruikt raakt uitgeput. Bij wilskracht werkt dit precies hetzelfde. Daarom lukt het vaak ’s morgens als je fris bent nog heel goed om je aan je doel te houden, maar wordt het eind van de middag moeilijker. Aan het eind van de middag of ’s avonds ben je al vele uitdagingen tegen gekomen waar je wilskracht voor nodig had.

Dit betekent niet dat het een hopeloze zaak is en jij je doel nooit gaat bereiken. Integendeel, je kunt er nu rekening mee houden dat wilskracht beperkt is. Deze drie tactieken gaan jou helpen.

1. Train je wilskracht

wilskracht dieetWilskracht kun je net als spierkracht trainen. Heel simpel, door dagelijks iets te doen waar je wilskracht voor nodig hebt, iets waar je moeite voor moet doen. Het hoeft geen grote opdracht te zijn en het hoeft zelfs niet met voeding te maken te hebben om toch invloed te hebben op jou eetdoelen. Eén van mijn cliënten ruimt tegenwoordig elke dag de schone was direct op. Door dit te doen is zij ook in staat betere keuzes te maken als het om voeding gaat. Je kent het zelf misschien ook wel, op het moment dat je bent gaan hardlopen, waarvoor je jezelf echt wel even een schop onder je kont moest geven, lukt het je de rest van de dag beter om gezonde keuzes te maken.

2. Maak het jezelf makkelijker

Moet je dat schaaltje met paaseitjes op de salontafel echt kunnen weerstaan? Maakt die snoep pot in het keukenraam het echt gezelliger of vooral gewoon lastiger?

Dagelijks vraag ik mensen: ‘hoe ga je het jezelf makkelijker maken?’ Want wie het zichzelf makkelijker maakt heeft minder wilskracht nodig. Zelf maak ik er ook gebruik van. Ik merk dat ik als ik een ochtend thuis werk, wat toch 2-3 keer per week gebeurt, ik minder of nauwelijks drink. Ik zet de waterkoker aan en vergeet vervolgens thee voor mezelf klaar te maken, of doe dat wel één keer, maar daar blijft het ook bij. Mijn nieuwe oplossing: wachten tot de waterkoker klaar is, direct een hele pot thee zetten en deze naast mijn computer neerzetten. Resultaat 2-3 koppen thee op een ochtend.

Blijft bij jou fruit netjes in je tas zitten de hele dag en gaat het eind van de middag weer in de tas mee naar huis? Leg het op je bureau, vraag een collega je eraan te herinneren, eet het direct bij het ontbijt, enz. Geen zin in schillen en snijden? Dan kies je fruit waarbij dit niet hoeft, snijd je het thuis al of koop je kant- en klaar gesneden fruit. Paaseitjes? Heel voor de hand liggend, maar koop ze niet. Klinkt flauw, maar het werkt echt. Koop je ze toch, bewaar ze dan achterin een kastje en koop niet die grote voordeelzak, maar juist een kleine portie extra lekkere eitjes. Of stel de koop uit tot vlak voor Pasen.

Hoe kun jíj het jezelf makkelijker maken?

3. Maak een plan

Je hebt een hele week goed en gezond gegeten, helemaal volgens je voornemen. Alleen in het weekend vierde een vriend zijn verjaardag en daar ging het mis. Je had je nog zo voorgenomen ook hier goed op te letten, maar bij de taart ging het al mis, je zei er ja tegen en ook de chips en toastjes waren niet te weerstaan. Het probleem? Je voornemen was te vaag, want wat bedoelde je met goed opletten?

wilskracht dieet

Probeer het eens uit, maak voor de volgende verjaardag, het volgende feestje, het volgende etentje of de volgende vakantie een concreet plan. Maak afspraken met jezelf over hoe je het aan gaat pakken. Wat eet en drink je wel en wat niet? Hoe vaak? Hoeveel? Welke soort? Zo spreek je bij de volgende verjaardag bijvoorbeeld met jezelf af: thuis een gezonde lunch voordat je vertrekt (zo heb je geen honger als je daar bent), je slaat het gebak af, van de hapjes op tafel neem je alleen noten en rauwkost, van de toastjes neem je er maximaal twee, van wijn mag je één glas, daarnaast neem je thee, water of spa rood te drinken en je gaat er op de fiets heen, zo heb je deze dag ook lekker bewogen.

Natuurlijk kun je niet alles plannen, zijn sommige dingen onverwacht. Gelukkig maar! Dus soms zeg je toch onvoorbereid ja tegen die traktatie van een collega en soms verloopt niet alles zoals je vooraf gepland had. Maar wedden dat je met een concreet plan toch vaker eet en drinkt naar je voornemens.

Eet als een expert

Interesse in gezonde voeding?

Check dan ons boek Eet als een expert op bol.com of via de webshop!

 

print dit artikel print dit artikel

  Sportdiëtist

Mijn naam is Sandra Buijing. In 2008 heb ik mijn studie Voeding & Diëtetiek afgerond en in 2009 de post-HBO opleiding Sportdiëtetiek. Mijn afstudeeropdracht en eindstage deed ik bij Invorm. Dit beviel van beide kanten erg goed en zo ben ik een jaar later, na een rondreis door Azië en werken bij Dietheek, weer teruggekomen bij Invorm. Het is een kleine praktijk (we zijn totaal met drie diëtisten) waar ik erg goed mijn eigen gang kan gaan. Dat is ook waar ik goed in ben! Ik gebruik graag mijn creativiteit om nieuwe ideeën uit te werken en projecten op te zetten.

Reacties

Schrijf een reactie